People Can Fly ma kłopoty? Studio nie otrzymało pieniędzy za Outriders
Długo wyczekiwana gra Outriders zadebiutowała 1 kwietnia, wywołując spore zainteresowanie i niemałe zamieszanie. Jego twórcy, People Can Fly szacują, że tytuł rozszedł się w nakładzie ok. 3 milionów egzemplarzy.
Jak na zupełnie nową markę, jaką jest Outriders to wynik całkiem przyzwoity. Zdaniem samych twórców powinien również "zapewnić projektowi rentowność już w pierwszym kwartale sprzedaży". Sęk w tym, że Square Enix, globalny wydawca gry, do dziś nie podzielił się z twórcami tantiemami.
- Być może zadecydowały o tym jakieś elementy polityki sprzedażowej Square Enix, których szczegółów nie znamy, np. partnerstwa zawierane przez wydawcę z platformami dystrybucyjnymi czy podmiotami oferującymi grę Outriders jako dodatek do swoich produktów. Nieosiągnięcie poziomu rentowności może także oznaczać, że koszty poniesione przez wydawcę są wyższe niż oczekiwaliśmy – tłumaczy Sebastian Wojciechowski, Prezes Zarządu PCF Group S.A. Dodaje jednocześnie, że nie chce spekulować, a spółka zamierza analizować sytuację.
Pracę nad Outriders pochłonęły People Can Fly ponad 5 lat. Miesiąc po premierze twórcy chwalili się, że po tytuł sięgnęło ponad 3,5 mln użytkowników. Warto dodać, że Outriders trafiło w dniu premiery do Xbox Game Pass. Kilka dni temu gra doczekała się kolejnej aktualizacji, a PCF ma szykować "dalsze wsparcie deweloperskie". Trudno jednak wyobrazić sobie ewentualne dodatki bez pieniędzy ze strony Square Enix.
- Praca z wydawcą ma bardzo wiele korzyści, ale też swoje wady – jedną z nich jest niewielki wpływ PCF na działania sprzedażowe oraz niekompletność czy też – jak w tym przypadku – brak danych uzyskiwanych od Wydawcy w tym zakresie. Między innymi dlatego, obok pracy z wydawcami, zdecydowaliśmy się rozwijać projekty, których IP pozostaną własnością spółki, i które będą przez spółkę wydawane – mówi Wojciechowski.
Dodajmy, że People Can Fly pracuje obecnie nad dwoma kolejnymi projektami AAA: Dagger dla Take-Two Interactive oraz Gemini, nową grą dla Square Enix. Ponadto spółka ogłosiła chęć stworzenia tytułu, który miałby się ukazać w modelu self-publishing.