Tworzenie gier VR. Oculus Quest 2 w oczach deweloperów

Gry VR to nadal swego rodzaju nisza, choć coraz więcej osób sięga po rozszerzoną rzeczywistość w poszukiwaniu nieznanych do tej pory wrażeń. Twórcy gier w tej technologii wypowiedzieli się na temat pracy z Oculus Quest 2.

Gogle VR, Oculus Quest 2
Gogle VR, Oculus Quest 2
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Oculus Quest 2 to jedne z najpopularniejszych gogli do wirtualnej rzeczywistości. Ich dobre wejście na rynek odbiło się w branży gier VR. Co o goglach Facebooka sądzą przedstawiciele firm zajmujących się wirtualną rzeczywistością?

Bartosz Rosłoński z Immersion Games twierdzi, że Oculus Quest 2 to urządzenie, które znacząco wpłynęło na pracę deweloperów gier VR. Za główną zaletę tego zestawu uważa jego poręczność i gotowość do działania w błyskawicznym tempie. Znalazło to bezpośrednie przełożenie na projektowanie gier.

- Jeszcze niedawno należało zarezerwować przynajmniej 20 minut na samo rozstawienie zestawu i jego uruchomienie, co nie zawsze było takie oczywiste i na przestrzeni lat przysporzyło nam wielu stresujących sytuacji. W przypadku Quest 2 nie ma o tym mowy. Gogle można założyć w dowolnym miejscu i już po chwili będą działać. Dzięki zwiększonej mobilności samodzielnych gogli, zyskaliśmy przestrzeń do tworzenia rozwiązań wymagających większej aktywności ruchowej.

Rosłoński podkreśla też pozytywną stronę rynkową wprowadzenia gogli na rynek. Otóż ich duża popularność sprawiła, że studia deweloperskie są bardziej zaangażowane w konkurowanie, aby móc znaleźć się na oficjalnym sklepie Oculusa. Jednocześnie zauważa on, że trudno o prawdziwą konkurencję dla samego urządzenia.

Jego zdaniem Valve Index czy gogle od HTC to lepsza jakość sprzętu, ale przy tym całkiem inna półka cenowa, natomiast PS VR należy według niego traktować jako urządzenie peryferyjne do konsoli Sony.

- Największym rywalem Facebooka wydają się być gogle Neo 3 firmy Pico, które miały swoją premierę w drugim kwartale tego roku. Kluczowe w tym wypadku jest jednak to, że są one dedykowane na rynek chiński, w związku z czym nie konkurują tak intensywnie o amerykańskiego klienta, na którym Oculusowi najbardziej zależy.

Podobne spojrzenie na tę sprawę ma Karolina Koszuta, członek zarządu Carbon Studio. Również nie widzi w tym momencie konkurentów dla sprzętu Facebooka, zaznacza jednak, że duże firmy mogą lada chwila przedstawić swoje urządzenia, które będą konkurencyjne. Zalet Oculusa dopatruje się w samym procesie tworzenia gier.

- Z perspektywy dewelopera podoba nam się możliwość wykorzystania pełni możliwości headsetu Oculus Quest 2 w przypadku, gdy gra budowana jest od zera i jest całkowicie dedykowana pod te właśnie urządzenie. Proces tworzenia gry przebiega wtedy zdecydowanie płynniej i szybciej, a dodatkowo na tym etapie nie występują kwestie związane z portowaniem (adaptacją) aplikacji na inne headsety VR.

Adrian Łapczyński, CEO Epic VR nie patrzy na Oculus Quest 2 tak przychylnym okiem. Choć chwali sam sprzęt, dostrzega pewne problemy z nim związane. Przede wszystkim jego zdaniem trudno jest dostać się na platformę Oculus, co jednocześnie sprawia, że gry VR coraz mocniej się rozwijają, ale trudno jest im dostać się do szerszego grona odbiorców ze względu na rygorystyczne wytyczne.

Jeśli zaś chodzi o konkurencję - Łapczyński uważa, że wspomniane już gogle Pico VR w przyszłości mogą zacząć odgrywać dużą rolę w branży VR.

- Tak, chińska firma Pico VR produkuje gogle, których trzecia wersja jest łudząco podobna do OQ2. Uważam, że w bliskiej przyszłości firma ta może poważnie zagrozić pozycji OQ2 na rynku. […] sądzę, że firma Pico VR w ciągu 2-3 lat ma szansę zagarnąć sporą część rynku i zyskać miano najpoważniejszego rywala OQ2. Tym bardziej, że w obszarze biznesowym OQ2 nie jest zbyt przystępny deweloperom. Producent nakłada dużo ograniczeń przy komercyjnym stosowaniu gogli - nie jest łatwo zakupić takie gogle komercyjnie. Natomiast sprzęt Pico VR jest zdecydowanie dostępniejszy pod kątem zastosowań biznesowych.

Źródło artykułu:Polygamia.pl
gry vrtwórcy gierdeweloper
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.