Projektowanie gier od kuchni. Polscy twórcy zdradzają szczegóły

Projektowanie gier od kuchni. Polscy twórcy zdradzają szczegóły29.06.2022 13:45
Praca przy komputerze. Projektowanie gier to ciężki kawałek chleba
Źródło zdjęć: © Unsplash

Projektowanie gier komputerowych to proces wieloetapowy. Wymaga skoordynowania działań zespołu w taki sposób, by ogólne wrażenia płynące z rozgrywki były jak najlepsze. O najważniejszych aspektach tworzenia gier opowiedzieli nam ich polscy twórcy.

Projektowanie gier komputerowych stawia przed twórcami wiele wyzwań. Nie chodzi tu o sam pomysł na grę, ale o szereg innych spraw, o które należy zadbać w procesie tworzenia gry. Zaprojektowanie tytułu w taki sposób, by trafił w gusta graczy, a jednocześnie nie był wtórny, nie jest zadaniem łatwym.

O projektowanie gier zapytaliśmy przedstawicieli polskiej branży gier. Odpowiedzi udzielali nam przedstawiciele takich firm jak Gaming Factory, Immersion Games, All in! Games, Pyramid Games i Forestlight Games. Z wypowiedzi twórców gier wynika, że zaprojektowanie dobrej gry komputerowej wymaga przede wszystkim odpowiedniego wyczucia i zachowania balansu.

Co jest najważniejsze w procesie projektowania gier?

Tym, co interesowało nas najbardziej, była kwestia najważniejszego elementu projektowania gier wideo. I w odpowiedzi na to pytanie widać, jak zróżnicowane są techniki pracy w poszczególnych zespołach. Tomasz Mazur, prezes Forestlight Games, stwierdził, że kluczowi są gracze. Jego zdaniem najważniejsze jest szybkie zdefiniowanie, dla kogo tworzona jest gra.

Kalina Murawska z Gaming Factory podkreśla z kolei rolę współpracy i komunikacji w zespole. Jej zdaniem regularne spotkania i burze mózgów pozwalają na bieżąco klarować wspólną ścieżkę rozwoju tworzonej gry. Jej zdaniem, jeśli gra odbiega zbyt mocno od początkowych założeń, świadczy to o braku kontroli nad jej rozwojem. Jednocześnie zauważa, że ważna jest umiejętność rezygnowania z poszczególnych pomysłów i zastępowania ich innymi.

W podobnym tonie wypowiada się Michał Ostapowicz z All in! Games. Zwraca on uwagę, że dopracowanie już funkcjonujących mechanik może przynieść lepszy efekt, niż kurczowe trzymanie się wcześniejszych pomysłów.

- Najważniejsza jest umiejętność odrzucania pomysłów. W gamedevie pracuje mnóstwo niezwykle kreatywnych osób, z których znaczna część ma 100 pomysłów dziennie. Jednak nie zawsze nawet najlepszy pomysł sprawi, że gra będzie lepsza - mówi Ostapowicz.

Największy błąd projektowania gier

Bartosz Rosłoński, prezes Immersion Games zwraca uwagę, że gier nie powinno się komplikować, jeśli nie jest to niezbędne. Jego zdaniem gracze nie mają obecnie czasu ani chęci, by angażować się w rozumienie złożonych rozwiązań.

Prezesi Pyramid Games i Forestlight Games zauważają, że kluczowe jest zachowanie balansu. Ważna jest równowaga między oryginalnością a inspirowaniem się i stosowaniem standardowych rozwiązań. Jest to istotne, ponieważ zbyt duża oryginalność i braki elastyczności mogą doprowadzić do zniechęcenia graczy.

Kreatywność? To nie problem

Wszyscy nasi rozmówcy zwracają uwagę, że samo szukanie pomysłu na grę nie jest problemem. Pojawiają się one wszędzie. Najlepiej opisuje to wypowiedź Jacka Wyszyńskiego, prezesa Pyramid Games:

- Ostatnio na naszym firmowym komunikatorze krążył obrazek przedstawiający umięśnionego kulturystę z podpisem "robię jedną pompkę za każdym razem, kiedy mam pomysł na grę". Pomysły nie są problemem, bardziej znaczącą kwestią jest, jak taki pomysł sprawdzi się w realnym świecie.

Gra dla każdego, czyli rzecz o niemożliwym

Gry komputerowe to wyjątkowo złożone, wielopłaszczyznowe medium. Z tego względu trudne jest stworzenie tytułu, który będzie dobry dla każdego. Tomasz Mazur uważa, że da się stworzyć prostą, uniwersalną produkcję, jak na przykład pasjans. Ale cokolwiek bardziej złożonego wymaga określenia grupy docelowej.

Jacek Wyszyński z Pyramid Games zauważa, że gatunki gier są tak skomplikowane, że trudno mówić o produkcji uniwersalnej. Różnice występują na wielu płaszczyznach - począwszy od grafiki, przez samą złożoność produkcji, jej szczegółowość, brutalność czy poziom trudności.

- Dwie gry mogą mieć niemal identyczne mechaniki rozgrywki, ale różnić się tematyką np. gra o mechanice samochodowej ma szansę sprzedać znacznie więcej egzemplarzy niż gra o naprawianiu łazików marsjańskich, ponieważ znacznie więcej osób interesuje się samochodami - mówi Wyszyński.

Podobne zdanie na temat uniwersalności gier mają Michał Ostapowicz i Łukasz Stawarz z All in! Games. Ich zdaniem gusta i przyzwyczajenia odgrywają kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji graczy, a co za tym idzie, nie sposób przekonać kogoś, że dany uniwersalny tytuł będzie dla niego dobrym wyborem.

Ostapowicz zwraca jednak uwagę, że istnieje jedno kryterium, które powinno być spełniane, jeśli chodzi o produkcje "dla każdego". Powinny być one dostępne (ang. accessibility), co oznacza, że każdy gracz powinien być w stanie zagrać w daną grę, bez względu na swoje ograniczenia.

Bartosz Rosłoński z Immersion Games także uważa, że grupa docelowa jest kluczowa, ale nie powinno się ograniczać tylko do niej. Mimo wszystko przyznaje, że stworzenie produkcji "dla każdego" może być zadaniem niemożliwym. Widzi w tym jednak także coś pozytywnego:

- Zrobienie gry dla wszystkich wydaje mi się być zadaniem niemożliwym i z góry skazanym na porażkę, ale to nie znaczy, że nie warto próbować - sam proces może być bardzo ciekawą lekcją, a rezultat starań, nawet jeżeli nietrafiający ostatecznie do "wszystkich", interesującą grą.

Z nieco innej perspektywy patrzy na tę sprawę Kalina Murawska z Gaming Factory. Według niej grupą docelową nie jest wąsko określone grono.

- Grupa docelowa jest bardzo ważna i jest nią szeroko pojęty gracz. Gracz to człowiek, ma wolną wolę i może zmieniać zdanie - dlatego statystyki i uśrednianie, ustalanie norm nie jest wyznacznikiem odbioru czy sprzedaży gier. Grupą docelową jest gracz, który chce odczuć konkretną emocję - naszym zadaniem jest dać mu dostęp do tej emocji w najbardziej przystępnej dla niego formie.

Projektowanie gier to zajęcie nader kreatywne

Trudno znaleźć receptę na sukces. W skali świata osiągają go nieliczni, często wbrew oczekiwaniom wszystkich. W przypadku największych studiów pomaga marketing i rozpoznawalna marka, jednak wiele gier niezależnych także potrafi podbić rynek. Wydaje się, że kluczowy jest odpowiedni projekt, który skorzysta z dotychczasowego dobytku branży gier, ale będzie przy tym wyjątkowy. Postawi na idealny balans między stawianiem wyzwań a prostotą i radością, którą gracz może przeżywać podczas zabawy.

Z drugiej strony łatwo znaleźć szereg przykładów, gdzie balans w konkretnym aspekcie został wyraźnie zachwiany, a mimo to gra osiągnęła mniejszy lub większy sukces. Wniosek? Nie ma przepisu na idealną grę. Sukces danej produkcji to wypadkowa wielu czynników, których proporcje wydają się być nie do odgadnięcia i ulegają ciągłym zmianom.

Karol Kołtowski, dziennikarz Polygamii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.