Polscy twórcy gier od A do Z: Fabryka Gier

Ponad 300 skończonych produkcji na koncie, 50 zatrudnionych osób. To - w skrócie - Fabryka Gier.

Polscy twórcy gier od A do Z: Fabryka Gier
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

1. Nazwa firmy. Skąd się wzięła? Głównie z braku talentu do wymyślania wpadających w ucho i ładnie brzmiących nazw. Nic bardziej banalnego niż "Fabryka Gier" nie da się wymyślić, chociaż, z drugiej strony, jest co najmniej kilka odnoszących sukcesy firm o nazwach skonstruowanych według podobnego klucza (w tym dwie Fabryki Gier oprócz nas), więc może nie jest tak źle. Całe szczęście zastrzegliśmy nazwę i w zasadzie jesteśmy jedyną "legalną" Fabryką Gier!

2. Rok założenia. Taaak, to był pamiętny luty 2005... Dobry rok, dobry rok...

3. Gdzie Was znaleźć? Firma mieści się w Szczecinie, który z punktu widzenia Polski jest najbardziej oddalonym od "cywilizacji" zakątkiem - na szczęście z punktu widzenia zachodniej Europy wręcz przeciwnie, położonego bliżej niemieckiej granicy miasta nie ma. Tym samym jesteśmy forpocztą polskiego gamedevu na Zachodzie. Z czego skorzystaliśmy wielokroć - głównie z bliskości Berlina, oddalonego o zaledwie sto kilkadziesiąt kilometrów, a będącego kolebką startupów i ogólnie młodych biznesów w Europie.

4. Na jakie platformy robicie gry? Przez większą część żywota firmy robiliśmy gry flashowe, zarówno advergame'y, jak i gry na Facebooka. Obecnie (oczywiście) mobilne.

5. Gry już wydane. Muszę zaznaczyć w tym momencie że jesteśmy firmą outsouringową. 99% tego, co robimy, to projekty na zlecenie, więc de facto swoich gier nie robimy. Robiliśmy i wydaliśmy nawet jedną (nazywała się Treasure Park i działała na Facebooku), ale szybko ją zwinęliśmy: rozwijanie gry i budowanie community wokół niej zakłócało to, co było rdzeniem naszego biznesu. Z gier, które wykonaliśmy na zlecenie, najbardziej rozpoznawalne są gry dla Woogi (Diamond Dash, Monster World, Bubble Island, Brain Buddies), współpracowaliśmy także z Disney/Playdom przy grze Full Bloom, tworzyliśmy również facebookowo-mobilny projekt związany z brandem-bandem Linkin Park, a wykonany dla niemieckiej firmy Kuuluu. Uzbierało się tego ogólnie dużo, przez lata działalności stworzyliśmy około 300 gier różnego rozmiaru. Wszystkie wydane.

Przykładowa gra Fabryki Gier - Full Bloom

6. Gry w produkcji. Zwykle mamy kilka tytułów w produkcji jednocześnie, ale przed ich startem niestety nie możemy o nich mówić.

7. Liczba zatrudnionych. Obecnie jest to około 50 osób.

8. Dlaczego robicie gry? Jak to się zaczęło? Firmę założyłem w oparciu o swoją wcześniejszą pracę grafika - człowieka-orkiestry. Spośród wielu aspektów grafiki, którą się zajmowałem, najciekawsza była ta do gier. Znudzony tymi mniej ciekawymi aspektami postanowiłem ją w przypływie frustracji przekuć na sedno biznesu. Zaprosiłem do współpracy wieloletniego znajomego - programistę - i później poszło już samo.

9. Jaką grę zrobilibyście za 100 milionów dolarów? Myślę, że zrobilibyśmy 100 gier po milion dolarów każda. Branża jest w specyficznym miejscu, niewielu jest takich, którzy zaryzykują takie pieniądze na realizację jednego projektu, chyba że będzie to "pewniak": Call of Duty 20, Grand Theft Auto 13 itd. A spośród tych 100, zapewne większość starałaby się pożenić nasze pasje graczy (które raczej dotyczą gier "poważniejszych") z mainstreamem. Czyli, powiedzmy, jedna z nich to byłoby Diablo dla casuali! Zaraz, to już chyba było...

10. Najczęściej konsumowany posiłek w biurze to... Niestety, pizza. Ale jeśli mielibyśmy gadać o najchętniej odwiedzanej jadłodajni, to jest to niewątpliwie nasz automat z przekąskami. Jak patrzę na to, ile tego schodzi z niego, to poważnie myślę o przebranżowieniu.

11. Największy autorytet świata gier. Jest wielu ludzi w branży, których podziwiam, ale chyba w większości to są ci niskonakładowi, niezależni, którzy mają pasję i łeb na karku. No i robią świetne rzeczy, jak np. Papers, Please. Te wielkie nazwiska niestety jakoś ostatnio zbyt często się błaźnią (grał ktoś w Cywilizację na Facebooku? To był dopiero LOL).

12. Najlepsza gra innego polskiego studia/twórcy. Uuuulala, to ciężki orzech do zgryzienia. Kudosy należą się wielu studiom, poczynając od autorów Wiedźmina, przez Anomaly, aż po Puzzle Crafta. Ale jako fan FPS-ów, mój głos oddaję na Painkillera. Nie, Bulletstorma! Nie... Painkillera! Bulletstorma! Co za durne pytanie, next!

13. Przyszłość, rok 2016. Co robi Wasza firma? Pieniądze. Mam nadzieję! A na serio, szanuję to jak Vivid Games elegancko przesiadło się z firmy outsourcingowej na solidnego dewelopera i życzyłbym naszej firmie podobnego sukcesu.

14. Czy wydra wygra? Zapłaci, to wygra. Nie zapłaci to będzie tak długo grindować aż... zapłaci. :D

-

Wszystkie studia, które już zaprezentowały się w naszym cyklu można znaleźć w tym miejscu.

PS Fanom polskich gier polecamy również fanpage Polskiego GameDevu.

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne