Wykorzystują "toksyczną męskość", by ukryć ekstremizm. Tak twierdzi ONZ

ONZ publikuje raport, który rzuca nowe światło na kwestię ekstremizmu, który dość często ma być budowany na fundamencie "toksycznej męskości".

Gracze na celowniku ONZ
Gracze na celowniku ONZ
Źródło zdjęć: © un.org

Biuro ONZ ds. Zwalczania Terroryzmu (United Nations Counter-Terrorism Office) publikuje raport, który skupia się na ciemnej stronie gamingu i gier komputerowych. Linda Schlegel oraz Amarnath Amarasingam wyjaśniają, jak wygląda kwestia wzajemnych powiązań między subkulturą gamingową, a ekstremizmem ideologicznym.

Twórcy podkreślają, że gry komputerowe, i towarzysząca im otoczka, są czymś powszechnym w naszym życiu , a pandemia koronawirusa dołożyła swoją cegiełkę w procesie tworzenia rozbudowanych społeczności w świecie wirtualnym. W związku z tym nie jest zaskoczeniem fakt, że na wielu platformach zaczną działać szeroko pojęci ekstremiści.

A nawet wykorzystywać te same technologie, z którymi styczność mają gracze. Przykładów, niestety, nie trzeba daleko szukać. Aktualnie nie znamy pełnej skali problemu; najzwyczajniej brakuje odpowiednich badań. Jednak to się zmienia za sprawą omawianego raportu.

Niniejszy raport zawiera szczegółowe ustalenia tego pilotażowego badania, przeprowadzonego między majem 2021 a majem 2022 roku.

Ekstremiści wykorzystują gry do szerzenia swojej ideologii i nie jest to zjawisko nowe jednak przybiera na sile za sprawą rozpowszechnienia technologii. Wyróżniono kilka sposobów, w jaki ekstremiści wykorzystują gry i technologie:

  • produkcja własnych gier
  • modyfikowanie już istniejących
  • wykorzystywanie komunikatorów,
  • obecność na platformach typu Steam i Twitch
  • wykorzystywanie elementów gry w innych miejscach i w innych kontekście (np. tablice wyników, stosowane przez dżihadystów)

Twórcy badań twierdzą, że takie elementy jak "politycznie niepoprawny humor", mogą oferować ekstremistom "strategiczną przewagę", polegającą na tym, że łatwiej im wtopić się w otoczenie, a następnie przebić się ze swoimi postulatami. W dążeniu do wzbudzenia zainteresowania daną ideologią, ekstremiście wykorzystują również "toksyczną męskość" oraz wszelkie odmiany "czarnego humoru".

Ponadto "łagodniejsze" treści ekstremistyczne mogą mieszać się z ogólną toksycznością związaną z rasizmu lub mizoginii, co utrudnia ich wykrycie. Dlatego też niezwykle trudno jest określić w których przestrzeniach gier i na których platformach przylegających do gier treści ekstremistyczne są najbardziej rozpowszechnione przeważają.

Ekstremiści naturalnie podążają tam, gdzie jest duży ruch, więc problem może dotyczyć również TikToka, czy Instagrama. Raport wskazuje, że wiele platform oraz serwisów posiada możliwości moderowania, które nie są proporcjonalne do olbrzymiego ruchu, jaki generują użytkownicy wraz ze swoimi treściami.

Sebastian Barysz, dziennikarz Polygamii

wiadomościonztwitch
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.