Zmien skórke
Logo Polygamii

Sony i Microsoft o tytułach na wyłączność na początku nowej generacji konsol

Jakimi graczami jesteście?

Zdają się pytać włodarze Sony i Microsoftu, robiąc coraz to większy szum wokół swoich nowych konsol. Z każdym kolejnym tygodniem pojawia się więcej informacji o Xbox Series X i PlayStation 5, które mają zachęcić fanów elektronicznej rozrywki do wybrania tego jednego, “właściwego” sprzętu.

Jedną z głównych rzeczy, które zachęcą potencjalnego odbiorcę do wybrania konkretnej maszynki są tytuły na wyłączność – tak przynajmniej było dotychczas, ale wygląda na to, że i to ulega zmianie. Oczywiście branych jest pod uwagę wiele innych czynników, jak choćby cena, architektura, moc obliczeniowa czy po prostu zakres oferowanych usług, które kupujemy wraz z konsolą. Jednak to właśnie gry są ciągle tym, o czym piszemy; na temat czego prowadzimy zażarte dyskusje; i na podstawie czego stwierdzamy kto wygrał daną generację (jakby było to wyznacznik czegokolwiek).

Wydawać by się mogło, że po dość kiepskim starcie Xboksa One i PlayStation 4, gdzie nowych gier, które uzasadniałyby jakoś zakup nowej konsoli, było jak na lekarstwo, producenci na początku “dziewiątej” generacji będą chcieli od razu zachęcić użytkowników do przesiadki na nowszy sprzęt. Tymczasem okazuje się, że Xbox Series X przez pierwsze dwa lata nie dostanie żadnych tytułów na wyłączność i wszystkie nowe produkcje są lub będą tworzone z myślą o użytkownikach starszych sprzętów. Tak przynajmniej twierdzi Matt Booty, szef Microsoft Studios, który w wywiadzie dla portalu MCV podkreśla, że przejście pomiędzy generacją powinno być możliwe bezbolesne dla użytkowników.

Gigant z Redmond już dawno zerwał z pojęciem wyłączności (przynajmniej w potocznym rozumieniu tego słowa) i udostepnia swoje największe tytuły zarówno na konsolach z rodziny Xbox One, jak i komputerach osobistych. Wszystko to spina Game Pass, czyli aktualnie największy atut Microsoftu, który nęci graczy ideą taniego grania w wiele świetnych tytułów.

Oczywistym problemem takiego rozwiązanie będzie konieczność przygotowania dwóch wersji tej samej gry (tak by sprawnie działa na “starej” i “nowej” konsoli”) albo wydłużenie procesu optymalizacji. Ale oczekiwanie od deweloperów czy wydawców, że będą inwestować w to dodatkowe środki, mija się z celem. Wystarczy spojrzeć, co dzieje się z końcówką tej generacji i tym, jak kiepsko na podstawowym Xboksie działają niektóre tytuły. Dużo narzeka się między innymi na Control i Jedi Fallen Order, ale obrywa się też The Outer Worlds. Pozostaje mieć nadzieję, że Microsoft nie będzie próbował sugerować w ten sposób graczom, który sprzęt jest tym właściwym.

Z kolei Sony ma postawić na sprawdzone tytuły na wyłączność, a przynajmniej tak twierdzi Jason Schreier, który w podcaście Kotaku Splitscreen powiedział, że słyszał o części tytułów na PlayStation 5. Na razie jednak nie wiemy, o jakich konkretnie produkcjach mowa, a sam Schreier wspomina, że niedługo przygotuje na ten temat dłuższy tekst. “Niebiescy” jak na razie milczą w tym temacie, ale o samej konsoli też na razie niewiele wiadomo i jedyne, co do nas dociera to plotki czy kolejne zdjęcia zestawów deweloperskich PS5. A przepraszam, mamy logo – “najważniejsza” rzecz została już ujawniona.

Choć decyzja Microsoftu może wydawać się kontrowersyjna, to przynajmniej dzieli się on z graczami swoją wizją i przedstawia jakieś konkrety (choć mgliste). Sony z kolei nie robi absolutnie nic; okej, skoro będą jakieś tytuły na wyłączność, to jakie konkretnie? I ile ich będzie? Wiele pytań, na które na razie brak odpowiedzi. I wygląda na to, że jeszcze trochę na nie poczekamy, ale o tym w kolejnym newsie, za który zaraz się zabieram.

Bartek Witoszka

Więcej na temat:

10
Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
3 Komentarze
7 Odpowiedzi
5 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejsza dyskusja
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
mistrz
Użytkownik

Możemy się zdecydować na jedną definicje wyłączności? Jedną w przypadku obu firm? W odniesieniu do Microsoftu to co wychodzi na PC i konsole exwm nie jest. W odniesieniu do gier Dawida Klatki nikt nie mówi że Sony traci exy. Tak samo nie mówi się że Sony traci Exy wydając je w ramach PS Now.

Teraz okazuje się że wobec Microsoftu wydanie gry na dwa sprzęty tej samej rodziny też już pozbawia ją ekskluzywności. Czy to oznacza że Sly Cooper, Gry Dawida Klatki, Gry Team ICO, klasyczne God of Wary nie są Exami?

gseed
Użytkownik

Tez mnie to denerwuje, ze branżowa prasa nie może się zdecydować na jedna definicje. Z jakiegoś głupiego powodu wg niektórych jedna gra wydana na dwie platformy Sony jest exem, a taka wydana na dwie platformy MS już exem nie jest :).

mistrz
Użytkownik

Pół biedy jeśli definicje różnią się między redakcjami ale w ramach redakcji są spójne. Tutaj niby porównuje się to samo pojęcie (“tytuły na wyłączność”) ale do Microsoftu przykładamy inną definicję tego pojęcia niż do Sony. Czyli wartość informacyjna takiego porównania jest zerowa

Finear
Użytkownik

exclusivy powinny dawno umrzeć
don’t @me

mistrz
Użytkownik

Tak naprawdę to teraz tylko Sony będzie zależało żeby podkreślać wyjątkowość exów. Microsoft znalazł swoją drogę Oferują relatywnie tani dostęp do dużej biblioteki gier. Jeśli masz ochotę możesz sobie złożyć PC. Jeśl nie to kup konsole. Zarówno Playstation jak i Xbox są złożonymi przez producentów PCtani i nie ma się co się na fakty obrażać. Sony będzie pchać kasę w exy tak długo jak nie znajdzie sposobu na konkurencje z gamepassem.

Microsoftowi nie zależy na exach. Gdyby im zależało to pierwszym krokiem byłoby wyciągnięcie z Playstation wtyczki z napisem Minecraft

marcinek
Użytkownik

@”Zarówno Playstation jak i Xbox są złożonymi przez producentów PCtani”
Zdecydowanie ps5 to nie jest PC. Potrafi uruchomić kod lub instrukcje x86 lub/i x64 ale to wszystko, zupełnie inna architektura, inna metody adresacji, kontroli interfejsów, itd.
To tak jakby posiadanie przez C64 procesora 6502 czyniło go Apple II.

ps. PS4 oczywiście również ma inną architekturę. przypuszczam, że XOX, XOS i XSX też się różnią .

Finear
Użytkownik

przecież ps4 i xbone nawet maja ten sam hardware (z tej samej generacji amd) i tak samo PS5 i nowy Xbox to będzie ta sama architektura x86 i ten sam hardware od amd

marcinek
Użytkownik

@Oczywistym problemem takiego rozwiązanie będzie konieczność przygotowania dwóch wersji tej samej gry (tak by sprawnie działa na “starej” i “nowej” konsoli”) ”
Już teraz Microsoft ma dwie wersje: na S-kę i na X-sa. Możliwe, że niewiele się zmieni w architekturze PS5 i XSX, więc “problem” wydania lepszej i gorszej wersji to nie jest prawdziwy problem.

Finear
Użytkownik

to w ogóle nie jest problem bo gra jest przygotowana jak na pc i ma po prostu ustawienia graficzne które na słabszej konsoli są automatycznie niższe

Popularne wpisy

Popularne Gry