Rusza Games for Impact. Gry zaangażowane społecznie i This War of Mine w szkołach
Od 8 do 11 grudnia trwa festiwal Games for Impact, jedna z najważniejszych imprez growych w naszym kraju. Nie będzie zwiastunów nowych gier i wersji demo, będzie za to dużo świetnie zapowiadających się paneli o szerokiej roli gier w naszym świecie.
08.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 18:51
To druga edycja festiwalu. Pierwsze Games for Impact odbyło się w 2018 roku. Zaprezentowano wówczas "ponad 30 starannie wyselekcjonowanych tytułów, które angażują graczy w dyskusję o ekonomii, wojnie, polityce czy zdrowiu psychicznym, a niekiedy w mierzalny sposób wspomagają procesy edukacyjne i terapeutyczne". O jednym z poruszanych tam tematów pisała na Polygamii Joanna Pamięta-Borkowska.
Co usłyszymy na edycji w 2020 roku? Oto jak prezentuje się program. Pierwszego dnia "uroczystości wstępne" i panel, który odpowie na pytania: "Jak twórcy gier i innowatorzy społeczni mogą wzajemnie na siebie wpływać? Jak współpraca międzybranżowa działa w rzeczywistości? I jaką rolę odgrywają w niej państwowe regulacje i dofinansowanie?"
8 grudnia:
- 18:30 - Otwarcie festiwalu z Susanną Pollack
- 19:00 - Zmiana społeczna to gra kooperacyjna
Kolejny dzień poświęcony jest grom dla dzieci - o odpowiednich grach dla najmłodszy oraz zdecydowanie oczekiwany przez wielu temat, czyli wykorzystanie gier wideo w edukacji.
Jednym z przykładów będzie "This War of Mine", które już w 2016 roku stało się podstawą do przeprowadzenia lekcji o etyce. A jak wiemy, od września 2020 "TWoM" trafiło na listę nieobowiązkowego kanonu lektur szkolnych.
9 grudnia:
- 18:00 - Czy gry i szkoły są na siebie gotowe?
- 19:00 - Gry dla dzieci. Czy odpowiedzialne projektowanie się opłaca?
- 20:00 - This War of Mine. Projektujemy lekcję
- 20:00 - Znajdź odpowiednią grę dla swojego dziecka
- 20:00 - Kreatywna Europa
- 21:00 - Photon. Robot idzie do szkoły
- 21:00 - Jak korzystać z gier na zajęciach edukacyjnych? Praktyczny przewodnik
Kolejny dzień pod hasłem "Demokracja i krytyczne myślenie". Najciekawej prezentują się dla mnie zwłaszcza dwa panele. Pierwszy to "Gry i rewolucja na Białorusi" - u naszego sąsiada od 4 miesięcy(!) trwają protesty po wyborach prezydenckich. Wystąpi m.in. Franak Viačorka, białoruski dziennikarz i działacz wolnościowy, doradca Swiatłany Cichanouskiej.
Drugi dotyczy tworzenia "pełnowymiarowych postaci reprezentujących mniejszości". Jedni gracze narzekają, że mniejszości "wtyka im się na siłę", inni krytykują tokenowość i załatwianie tej kwestii po łebkach. Może to być dobra lekcja i dla twórców gier, i dla ich odbiorców.
10 grudnia:
- 18:00 - Jak projektować gry, aby naprawdę zmieniały ludzi?
- 19:00 - Gry i rewolucja na Białorusi
- 20:00 - Get Bad News i Go Viral. Gry na froncie walki z dezinformacją
- 20:00 - Jak budować pełnowymiarowe postaci reprezentujące mniejszości?
- 20:00 - Fundusz Sektora 3.0
- 21:00 - Jak pozyskać dofinansowanie na grę zaangażowaną społecznie?
- 21:00 - Justice Talk. Cyfrowe LARP-y edukacyjne w czasach lockdownu
- 21:00 - Gry kontra dezinformacja
Finał 11 grudnia upłynie pod hasłem "Dostępność i użyteczność". Wśród gości menadżerka programu dostępności z Microsoftu, a wśród tematów dostępność gier dla osób starszych, dla osób głuchych i dla osób z niepełnosprawnością ruchową.
11 grudnia:
- 18:00 - Gry są dla wszystkich
- 19:00 - Silver gaming, czyli gry dostępne dla osób starszych
- 20:00 - Deaf gaming, czyli gry dostępne dla osób głuchych
- 21:00 - Growe technologie dla osób z niepełnosprawnością ruchową
Dodatkowe informacje o panelach znajdziecie na stronie Games for Impact.