Gry w edukacji. Minecraft pomoże ukraińskim dzieciom w nauce języka polskiego

Minecraft to coś więcej niż gra. Tytuł doskonale sprawdza się w szeroko pojętej edukacji i nie brakuje tutaj przykładów prosto z Polski. Specjalna wersja gry pomoże ukraińskim dzieciom w nauce języka polskiego.

Minecraft
Minecraft
Źródło zdjęć: © Minecraft

19.12.2022 | aktual.: 19.12.2022 15:19

Nie od dziś wiadomo, że Minecraft jest produkcją uwielbianą przez młodszych graczy. Gra jest elastyczna i często jedynym ograniczeniem w rozgrywce jest własna kreatywność. Stąd niesamowite projekty tworzone przez społeczność i stąd też Minecraft pomaga w edukacji. I oto kolejny przykład, jak można wykorzystać konstruktywnie grę.

Fundacja Cyfrowy Dialog łączy siły z Microsoftem, a efektem współpracy jest projekt "Mówię po polsku z Minecraft!". Ma on pomóc ukraińskim dzieciom w integracji i nauce języka polskiego. Według deklaracji Ministra Edukacji do polskich szkół chodzi obecnie 185 tys. dzieci uchodźców z Ukrainy, a jednym z głównych wyzwań jest integracja językowa z rówieśnikami.

Minecraft jak symulator szkolnego życia

To również wyzwanie dla nauczycieli; rosnące zapotrzebowanie na pomoc dydaktyczną otwiera okno możliwości dla Minecrafta. Rdzeniem tego projektu jest specjalna mapa, na której odtworzono wirtualną szkołę (budynek) wraz z otoczeniem. W toku rozgrywki napotykamy na realne sytuacje, więc można powiedzieć, że w tym przypadku mamy do czynienia poniekąd z symulatorem szkolnego życia.

Polski język, zwyczaje i historia

Gracz uczy się rozmawiać w języku polskim, poznaje słownictwo, alfabet, szlifuje umiejętność pisania, a dodatkowo zapoznaje się z polskimi zwyczajami oraz historią Polski. By to osiągnąć, na mapie umieszczono lokacje, tak dobrze znane uczniom: biblioteka, stołówka, boisko, sklepik szkolny i wiele więcej.

Co-op z nauczycielem? Czemu nie

W praktyce to oznacza, że Minecraft uczy ukraińskie dzieci interakcji i podpowiada, jak należy zachować się w konkretnej sytuacji, a wszystko w myśl nauki języka polskiego. Twórcy projektu zaimplementowali tryb dla pojedynczego gracza oraz co-op z nauczycielem. Na bazie jednej mapy powstały dwa "poziomy trudności" – jeden przeznaczony dla uczniów klas 1 – 3, drugi zaś dla klas 4 – 8. Każdy z poziomów posiada 10 scenariuszy lekcyjnych.

Przygotowana przez nas mapa spełnia wymagania dotyczące podstawowej edukacji komunikacyjnej, jak również edukacji społecznej. Jestem entuzjastką gamifikacji. Moim zdaniem gry świetnie wspierają emocjonalność uczniów, pozwalają im zaangażować się w narrację i poprzez emocje łatwiej przyswajać pewne treści, które mają opanować na danym etapie edukacyjnym. Stąd stanowią one bardzo skuteczne narzędzie edukacyjne.

Joanna Waszkowskanauczycielka języka polskiego w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu

Gry w edukacji. Mamy się czym pochwalić

Wszystko wskazuje na to, że nauczyciele z polskich szkół coraz chętniej sięgają po Minecrafta. W tej kwestii pewne szlaki przecierają nauczyciele z wrocławskich szkół, którzy postanowili urozmaicić lekcje. Innym przykładem wykorzystania gamingu w edukacji jest dzieło 11 bit studios, czyli This War of Mine – gra, która urosła do rangi lektury szkolnej.

Sebastian Barysz, dziennikarz Polygamii

Wybrane dla Ciebie
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.