Co granie w gry mówi o człowieku? Polscy naukowcy odkryli coś w mózgu

Istnieją gracze, którzy posiadają swego rodzaju predyspozycje do osiągania ponadprzeciętnych rezultatów. Okazuje się, że cały sekret może tkwić w cechach struktury naszego mózgu. Psycholożki z Uniwersytetu SWPS wraz z naukowcami innych ośrodków starają się wykazać, kto szybciej nauczy się grać.

Co granie w gry mówi o człowieku? Polscy naukowcy odkryli coś w mózguRezonans mózgu
Źródło zdjęć: © Getty Images
Sebastian Barysz
13

Na świecie jest nas już ponad 3,7 mld. Nas, czyli graczy. W szpony wirtualnej rozrywki wpada coraz więcej osób i nie jest przesadą, jeśli powiemy o globalnym fenomenie. Gry komputerowe to również temat, nad którym pochylają się naukowcy z całego świata, ba! Wieść niesie, że gry komputerowe są korzystne dla mózgu.

Gracze mogą przewyższać osoby nie grające w gry (lub grające nieregularnie) w kwestii zdolności utrzymania uwagi i percepcji, prędkości przetwarzania informacji, przełączania między bodźcami – tak wynika z wielu badań przekrojowych. Jednak nadal do końca nie wiemy, jakie znaczenie w osiąganych wynikach mają indywidualne cechy gracza – takie jak specyfika budowy struktur mózgu.

Nad tym zagadnieniem pochylili się badacze z kilku polskich ośrodków naukowych: Uniwersytetu SWPS, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej im. M. Nałęcza PAN, Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN. Wyniki ich prac opublikowano w Scientific Reports.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Minecraft Legends - warto czy nie warto zagrać?

StarCraft II w służbie nauki

Polscy naukowcy zbadali, czy budowa mózgu (zwłaszcza istoty białej) wpływa na to, jak szybko opanujemy tajniki gry StarCraft II i jakich umiejętności nabywamy w toku rozgrywki. RTS'y mają to do siebie, że wymagają od gracza mocnego zaangażowania: przetwarzania informacji wzrokowych, precyzyjnego wykonywania złożonych misji w czasie, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz przekształcania planów myślowych w ruchy motoryczne. Skutki działań podejmowanych przez graczy są widoczne od razu.

Unikatowe badania istoty białej w kontekście gier komputerowych

Istota biała mózgu jest jednym z podstawowych elementów ośrodkowego układu nerwowego. Odpowiada za przesyłanie informacji wewnątrz tego układu i pełni ważną rolę w przebiegu funkcji poznawczych. W badaniu wzięły udział osoby, które wcześniej nie miały styczności z tą grą i zbadano je za pomocą strukturalnego rezonansu magnetycznego i sesji EEG (elektroencefalografii).

Badania wykonano przed treningiem, po 10 godzinach treningu, po 30 i po 60 godzinach. Uczestnicy wypełnili formularze dotyczące m.in. wieku, wykształcenia, doświadczenia związanego z graniem, doświadczenia zawodowego. Przed badaniem każdy przeszedł szkolenie dotyczące gry.

Kto będzie lepszy?

Sprawdzono, w jaki sposób charakterystyka obszarów istoty białej (przed rozpoczęciem treningu gry wideo) jest powiązana z wynikami późniejszego treningu StarCraft II. Wyniki pokazały, że wyższa spójność istoty białej w określonych regionach mózgu (część przednia torebki wewnętrznej, zakręt obręczy, hipokamp, pęczek podłużny dolny), odpowiadających za funkcje motoryczne czy podejmowanie decyzji, wiązała się z większą wydajnością i lepszymi wynikami uzyskiwanymi w StarCraft II.

Wybraliśmy te obszary mózgu na podstawie przeglądu literatury jak również naszych wcześniejszych badań wskazujących na ich ważną rolę w nabywaniu umiejętności grania w grę StarCraft II. Torebka wewnętrzna mózgu związana jest z przetwarzaniem informacji oraz podejmowaniem decyzji. Stwierdzono również powiązanie tej struktury ze zdolnością do przełączania uwagi, która odzwierciedla elastyczność poznawczą. Włókna nerwowe w obrębie hipokampa i zakrętu obręczy są uznawane za część obwodu pamięciowego oraz są pozytywnie powiązane z szybkością psychomotoryczną. Pęczek podłużny dolny mózgu jest przede wszystkim zaangażowany w funkcjonowanie wzrokowe, takie jak przetwarzanie i modulowanie wskazówek wzrokowych oraz podejmowanie decyzji i zachowań, które są kierowane przez wzrok.

dr Natalia Kowalczyk-Grębska

Co z tego wynika?

Z przeprowadzonego badania wynika, że niektórzy mogą mieć neuroanatomiczne predyspozycje do grania (w tym konkretnym przypadku) w RTS'y. Chodzi o to, że cechy strukturalne mózgu poszczególnych osób są powiązane z szybszym uczeniem się rozgrywki.

Ta wiedza może dużo zmienić

Dr Natalia Kowalczyk-Grębska zauważa, że te wyniki mogą potencjalnie pomóc w identyfikacji cech strukturalnych mózgu unikatowych dla profesjonalnych graczy e-sportowców oraz lepiej zrozumieć neuronalne podstawy uczenia się nowych umiejętności.

Badania wykazały również, że struktury mózgu, które odpowiadają za nabywanie umiejętności związanych z graniem, są różne u osób młodych i starszych. U osób młodych znajdują się w tzw. podkorowych obszarach mózgu. U osób starszych w czołowych obszarach korowych mózgu.

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne