W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. sięgnij po gry. Poczujesz ulgę
Dziś, 10 października, obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Najnowszy raport "Power of Play" przedstawia szereg korzyści, jakie płyną z grania w gry wideo. Przeprowadzone badanie wskazuje, że wirtualna rozrywka redukuje stres, uspokaja i niweluje poczucie samotności.
Amerykańskie Stowarzyszenie Entertainment Software Association (ESA) oraz Europejskie Stowarzyszenie Video Games Europe we współpracy ze stowarzyszeniami branży gier wideo w Australii, Kanadzie i Korei Południowej opublikowało dzisiaj pierwszy w historii raport "Power of Play" przedstawiający korzyści z grania w gry wideo.
Jest to szczególnie istotne dziś, 10 października, bo właśnie obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Okazuje się, że wirtualna rozrywka jest czymś znacznie więcej, niż bezrefleksyjnym "klikaniem w komputer". Najnowsze badanie tylko to potwierdza.
Gry wideo to szereg korzyści społecznych, emocjonalnych i poznawczych
W badaniu wzięło udział 12 847 aktywnych graczy w wieku powyżej 16 lat z 12 krajów: Australii, Brazylii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Kanady, Korei Południowej, Niemiec, Polski, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Włoch. Badanie wykazało, że obok rozrywki, gry wideo równocześnie zapewniają graczom szereg korzyści społecznych, emocjonalnych i poznawczych. Wyniki badania okazują są jednolite w skali globalnej, ale na poziomie poszczególnych krajów widać wiele ciekawych różnic.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Recenzja Assassin’s Creed: Mirage – nowe otwarcie czy gra na przeczekanie?
Przyjemność swoją drogą, ale to nie wszystko
Granie dla przyjemności jest głównym powodem dla którego 69 proc. graczy na całym świecie korzysta z gier wideo. Ale z gier korzystamy też z wielu innych powodów, w tym po to, aby podnieść sprawność intelektualną (36 proc.) oraz dlatego, że granie w gry umożliwia odkrywanie nowych światów i poglądów (27 proc). Prawie jedna czwarta respondentów twierdzi, że grają w gry wideo, aby zadbać o swoje zdrowie psychiczne i/lub je poprawić.
Polki i Polacy w świecie gier: przyjemność, mniej stresu i samotności, więcej spokoju
Korzystny wpływ gier na zdrowie psychiczne jest oczywisty dla Polaków: dzięki graniu w gry 64 proc. graczy czuje się mniej zestresowana i spokojniejsza, a 69 proc. graczy czuje się mniej samotnych
Relacje społeczne? Gry zbliżają ludzi do siebie i pozwalają na nawiązywanie relacji
Polacy bardzo doceniają rolę jaką odgrywają gry wideo w nawiązywaniu nowych przyjaźni: aż 83 proc. rodzimych graczy twierdzi że granie w gry zbliża ludzi do siebie. Polska tuż obok Brazylii ma też największy odsetek osób twierdzących, że granie pozwala im na nawiązywanie relacji z innymi (69 proc.). Polacy chętnie grają online z innymi i aż 7/10 z nas ocenia te doświadczenia jako pozytywne.
Ogólnie, poczucie wspólnoty jest bardzo silne wśród graczy - prawie dwie trzecie z nich wymienia je jako jeden z głównych korzyści z bycia graczem. Prawie połowa (42 proc.) graczy z całego świata poznała poprzez gry wideo dobrego przyjaciela, współmałżonka lub inną ważną osobę.
Gry korzystnie wpływają na poczucie szczęścia
Ponad połowa (55 proc.) graczy w Polsce przyznaje, że gry wideo pomogły im w trudnych chwilach w życiu. Prawie dwie trzecie uważa, że gry dają im zdrową odskocznię od codziennych wyzwań (64 proc,). Gracze z Polski są drugą nacją po Brazylijczykach, która wprost deklaruje że gry sprawiają że czują się szczęśliwsi (76 proc.).
Granie w gry rozwija umiejętności
Oprócz pozytywnego wpływu na zdrowie psychiczne, gry wideo pomagają w rozwijaniu cennych umiejętności życiowych.
- Prawie trzy czwarte graczy na całym świecie zgadza się, że gry wideo mogą poprawić kreatywność. Co ciekawe w Polsce odsetek ten jest nawet większy (81 proc.)
- Na całym świecie 69 proc. graczy zgadza się, że gry wideo uczą rozwiązywania problemów, rozwijają umiejętności poznawcze, pracę zespołową i współpracę.
- Gry wideo krzewią także zdolności adaptacyjne i umiejętności komunikacyjne, co potwierdza odpowiednio 65 proc. i 60 proc. graczy na całym świecie.
Sebastian Barysz, dziennikarz Polygamii