"Rzuciłem korpo by robić gry". Półtora roku później Dekompresja ląduje na AppStore

Jak widzicie, nie jest to kolejna odsłona magazynu Porażka.

"Rzuciłem korpo by robić gry". Półtora roku później Dekompresja ląduje na AppStore
Patryk Fijałkowski
SKOMENTUJ

Zaczęło się od decyzji - rzucam pracę i podążam za pasją. Miłosz Moczkowski odszedł z korporacji, gdzie pełnił funkcję starszego programisty Androida i postanowił stworzyć z przyjaciółmi własną grę. Zainwestował w to nieco ponad 50 tysięcy złotych, a drugie tyle zebrał podczas zbiórki na PolakPotrafi. Chłopaki znaleźli też wydawcę w postaci PlayWaya, który ostatnio wydał choćby naprawdę dobre The Way dla fanów takich klasyków jak Another World. Wczoraj Dekompresja zadebiutowała na AppStore.

Gra została dotąd wypromowana przez Apple w 115 krajach, świecąc w polecanych nowych grach. Jest darmową, trójwymiarową strzelanką z gatunku shoot'em up utrzymaną w stylistyce hard science-fiction. Fabuły w niej niewiele, ale pretekstem do naparzanki w kilku trybach jest walka o kosmiczne surowce. Na razie gracze postrzelają się tylko z botami, nadchodzi też jednak obiecany od początku tryb sieciowy. Tytuł obsługuje pada i praktycznie pozbawiony jest mikropłatności (istnieje jedna usuwająca reklamy).

Decompression: iOS release trailer | 9.06.2016

W AMA (Ask Me Anything) urządzonym na Wykopie Miłosz zdradził, że produkcja Dekompresji kosztowała łącznie ponad 110 tysięcy złotych - składa się na to "przede wszystkim rok życia bez innych środków dochodu, do tego assety, licencje na oprogramowanie, urządzenia testowe, marketing". Crowdfunding okazał się niezwykle istotnym i wymagającym elementem tej układanki. - Byłem ignorantem - napisał Moczkowski. - Myślałem, że jak będę miał 20000 lajków na fejsie, to spokojnie uda mi się zebrać pieniądze. CF to ciężka robota. Jest to także inwestycja. I jak to w przypadku każdej inwestycji, trzeba włożyć, żeby wyjąć.

Twórca przyznał też, że od kilku tygodni pracuje znowu w "normalnej" pracy, ponieważ skończyły mu się pieniądze. Sytuacja nie jest zatem tak kolorowa i idylliczna jak wygląda z wierzchu. Miłosz grę kończył, będąc na dwóch etatach i sam przyznaje, że najgorszymi rzeczami, z jakimi przyszło mu się zmierzyć podczas robienia gry, były hejt, depresja i wątpliwości. Cóż, to jak widać chyba przykry standard, bo Michał Kiciński też przecież tworzenie Wiedźmina opłacił poważnymi problemami zdrowotnymi.

Decompression: Raw Gameplay

Najważniejsze jednak, że obu panom się udało, a teraz są w o wiele przyjemniejszym miejscu. Tworzenie gier, szczególnie na początku, to zajęcie dla osób o mocnej psychice, na czym swego czasu przejechał się choćby twórca Bear Simulator. Darmową Dekompresję znajdziecie tutaj, a jeśli zainteresowani jesteście wersją na Androida, jej zamknięta beta ma rozpocząć się na początku przyszłego miesiąca.

Patryk Fijałkowski

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne