Metro Exodus Enhanced Edition: ray tracing błyszczy na Xbox Series X. Tak twierdzi Digital Foundry

Strona głównaMetro Exodus Enhanced Edition: ray tracing błyszczy na Xbox Series X. Tak twierdzi Digital Foundry
17.06.2021 17:06
Metro Exodus Enhanced Edition: ray tracing błyszczy na Xbox Series X. Tak twierdzi Digital Foundry
Źródło zdjęć: © Nvidia, YouTube

“Metro Exodus Enhanced Edition” to darmowa aktualizacja do postapokaliptycznego hitu z 2019 roku. Dzięki niej, Xbox Series X|S oraz PlayStation 5 otrzymały rozgrywkę w 4K, 60 FPS, wraz z efektem ray tracing. Uaktualnienie właśnie wyszło na wspomniane konsole, a przyjrzało mu się Digital Foundry. Nie ma wątpliwości – jest graficzna petarda.

Metro Exodus” już na premierę, szczególnie w wersjach na PlayStation 4 Pro oraz Xbox One X (nie wspominając o PC) – było bardzo pięknie wyglądającą grą.

Jednak na konsolach piękną oprawę ciągnęła w dół dość niska płynność w 30 FPS, która nierzadko spadała poniżej tego poziomu. “Metro Exodus Enhanced Edition” wprowadza znacznie bardziej szczegółową grafikę oraz dwukrotnie wyższą płynność, w 60 FPS.

Przede wszystkim jednak dodaje technikę realistycznego śledzenia promieni światła, czyli ray tracing.

Różnica, jaką robi ray tracing jest kolosalna. Wystarczy spojrzeć na widok poniżej, przedstawiający Artioma wewnątrz kościoła przy Wołdze. Wersja z Xbox One X, nieposiadająca ray tracingu przedstawia scenę z ręcznie zdefiniowanym oświetleniem.

  • Po lewej wersja Metro Exodus na Xbox One X bez ray tracingu, po prawej: na Xbox Series X z ray tracingiem
  • Slider item
Źródło zdjęć: © Digital Foundry
[1/2]
Po lewej wersja Metro Exodus na Xbox One X bez ray tracingu, po prawej: na Xbox Series X z ray tracingiem

Na zewnątrz budynku jest niezwykle jasno i taki sam poziom jasności widać w środku. Natomiast gdy spojrzymy na ray tracing w wersji na Xbox Series X – widzimy gigantyczny kontrast promieni słonecznych padających z konkretnej pozycji, które nie wpadają w ogóle do wnętrza kościoła. A więc na zewnątrz jest jasno, a w środku jest panuje bezkresna ciemność. Tak właśnie byłoby w rzeczywistości.

Te same graficzne usprawnienia, co na Xbox Series X są dostępne także na PlayStation 5, w tym ray tracing.

Alex Battaglia z Digital Foundry nie ma wątpliwości. “To generacyjny skok” – mówi w najnowszej wideo-analizie.

Exclusive - Metro Exodus Enhanced Edition: Xbox Series X|S DF Tech Review

Warto także zwrócić uwagę na skrócone czasy ładowania. Pierwszy poziom ładuje się na Xbox Series X w 44 sekundy, podczas gdy na Xbox One X jest to aż okrągłe minuty dłużej.

Dobrodziejstwa takie, jak ray tracing, mają jednak swoją cenę. Rozdzielczość “Metro Exodus Enhanced Edition” skacze na Xbox Series X od 2160p do 1080p, w zależności od intensywności sceny. Niestety znacznie gorzej jest jednak na Xbox Series S. Tutaj, aby utrzymać ray tracing, gra czasami obniża rozdzielczość nawet do 512p - średnia rozdzielczość to natomiast 864p.

Widać, że obowiązkowe 60 FPS przy bardzo zaawansowanym ray tracingu tej konsoli nie służy. Prawdopodobnie przy wyłączeniu kilku efektów bądź zastosowaniu trybu 30 FPS, bez problemu możliwy byłby tutaj ray tracing w konsekwentnie osiąganym 1080p.

"Metro Exodus" - postapokalipsa nadchodzi

Aktualizacja “Metro Exodus Enhanced Edition” jest już dostępna teraz na PlayStation 5, Xbox Series X|S, a wcześniej ukazała się jeszcze na PC. Uaktualnienie jest darmowe.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)