Metro Exodus Enhanced Edition: ray tracing błyszczy na Xbox Series X. Tak twierdzi Digital Foundry

“Metro Exodus Enhanced Edition” to darmowa aktualizacja do postapokaliptycznego hitu z 2019 roku. Dzięki niej, Xbox Series X|S oraz PlayStation 5 otrzymały rozgrywkę w 4K, 60 FPS, wraz z efektem ray tracing. Uaktualnienie właśnie wyszło na wspomniane konsole, a przyjrzało mu się Digital Foundry. Nie ma wątpliwości – jest graficzna petarda.

Metro Exodus Enhanced Edition: ray tracing błyszczy na Xbox Series X. Tak twierdzi Digital Foundry
Źródło zdjęć: © Nvidia, YouTube

Metro Exodus” już na premierę, szczególnie w wersjach na PlayStation 4 Pro oraz Xbox One X (nie wspominając o PC) – było bardzo pięknie wyglądającą grą.

Jednak na konsolach piękną oprawę ciągnęła w dół dość niska płynność w 30 FPS, która nierzadko spadała poniżej tego poziomu. “Metro Exodus Enhanced Edition” wprowadza znacznie bardziej szczegółową grafikę oraz dwukrotnie wyższą płynność, w 60 FPS.

Przede wszystkim jednak dodaje technikę realistycznego śledzenia promieni światła, czyli ray tracing.

Różnica, jaką robi ray tracing jest kolosalna. Wystarczy spojrzeć na widok poniżej, przedstawiający Artioma wewnątrz kościoła przy Wołdze. Wersja z Xbox One X, nieposiadająca ray tracingu przedstawia scenę z ręcznie zdefiniowanym oświetleniem.

  • Po lewej wersja Metro Exodus na Xbox One X bez ray tracingu, po prawej: na Xbox Series X z ray tracingiem
  • Slider item
[1/2] Po lewej wersja Metro Exodus na Xbox One X bez ray tracingu, po prawej: na Xbox Series X z ray tracingiemŹródło zdjęć: © Digital Foundry

Na zewnątrz budynku jest niezwykle jasno i taki sam poziom jasności widać w środku. Natomiast gdy spojrzymy na ray tracing w wersji na Xbox Series X – widzimy gigantyczny kontrast promieni słonecznych padających z konkretnej pozycji, które nie wpadają w ogóle do wnętrza kościoła. A więc na zewnątrz jest jasno, a w środku jest panuje bezkresna ciemność. Tak właśnie byłoby w rzeczywistości.

Te same graficzne usprawnienia, co na Xbox Series X są dostępne także na PlayStation 5, w tym ray tracing.

Alex Battaglia z Digital Foundry nie ma wątpliwości. “To generacyjny skok” – mówi w najnowszej wideo-analizie.

Exclusive - Metro Exodus Enhanced Edition: Xbox Series X|S DF Tech Review

Warto także zwrócić uwagę na skrócone czasy ładowania. Pierwszy poziom ładuje się na Xbox Series X w 44 sekundy, podczas gdy na Xbox One X jest to aż okrągłe minuty dłużej.

Dobrodziejstwa takie, jak ray tracing, mają jednak swoją cenę. Rozdzielczość “Metro Exodus Enhanced Edition” skacze na Xbox Series X od 2160p do 1080p, w zależności od intensywności sceny. Niestety znacznie gorzej jest jednak na Xbox Series S. Tutaj, aby utrzymać ray tracing, gra czasami obniża rozdzielczość nawet do 512p - średnia rozdzielczość to natomiast 864p.

Widać, że obowiązkowe 60 FPS przy bardzo zaawansowanym ray tracingu tej konsoli nie służy. Prawdopodobnie przy wyłączeniu kilku efektów bądź zastosowaniu trybu 30 FPS, bez problemu możliwy byłby tutaj ray tracing w konsekwentnie osiąganym 1080p.

Aktualizacja “Metro Exodus Enhanced Edition” jest już dostępna teraz na PlayStation 5, Xbox Series X|S, a wcześniej ukazała się jeszcze na PC. Uaktualnienie jest darmowe.

Źródło artykułu:Polygamia.pl
wiadomościray tracingxbox series x
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.