FK: Za wybrakowane konsole odpowiedzialni są sprzedawcy
Federacja Konsumentów ustosunkowała się do pytań organizatorów akcji WeWantLive, jak również wcześniej publikowanych przez nas wypowiedzi UOKiKu oraz prawników z kancelarii Grynhoff Woźny Maliński. Całość możecie przeczytać w dokumencie opublikowanym na stronach WeWantLive.
W dokumencie stoi: "odpowiedzialnym z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową jest sprzedawca", zostają też wyliczone niezgodności towaru z opisem, do których się odniesiemy.
W tekście czytamy:
Na podstawie zdjęć przedstawionych przez zainteresowanych bezdyskusyjne jest, że:
- na pudełku widoczne jest logo "Xbox live" (w rogu)
- na pudełku z drugiej strony widoczna jest jedna z funkcji "Xbox live"(w kółku) - z boku pudełka przy zawartości widoczny jest napis "Xbox live" (choć wyłącznie po jednej stronie)
- brak informacji w języku polskim odnośnie do braku dostępności usługi "Xbox live" we wszystkich krajach
- Instrukcja obsługi w języku polskim opiewa na działanie usługi "Xbox live" - m. in. łączenie, użycie karty pamięci w odniesieniu do usługi itp.
- Na rynku dostępne są produkty mogą wprowadzić w błąd co do możliwości korzystania z usługi (przede wszystkim chodzi o gry komputerowe z logo oraz dodatki do samej usługi)
Co jednak zrobić z faktem, że na części pudełek jest informacja w języku polskim, że Xbox LIVE nie jest dostępny we wszystkich krajach lub nie ma znaczka usługi?
Zgodnie z dalszą treścią art. 3 uswsp informacje dotyczące produktu powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym, jeśli towar sprzedawany jest w opakowaniu jednostkowym i być sporządzone w języku polskim lub w powszechnie zrozumiałej formie graficznej.
Na zdjęciu powyżej widzicie opakowanie od Xboksa 360, jak również dwie wydane w Polsce gry pozbawione oznaczeń Xbox LIVE. Na wcześniejszych tytułach (PGR3 na ten przykład) widnieje odpowiednia adnotacja.
Warto też pamiętać, że usuwanie loga Xbox LIVE powoduje też między innymi brak kodów na dodatkową zawartość do pobrania w grach na Xboksa 360.
Należy tu dodać, że konsole i gry sprzedawane w sklepach nie koniecznie muszą pochodzić od Microsoft Polska. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zostały one sprowadzone z innych krajów Unii Europejskiej, co czasami ma miejsce.
Poprosiliśmy Microsoft Polska o komentarz. Zapytaliśmy się, czy wszystkie konsole, które wychodzą od nich mają odpowiednią adnotację w języku polskim, bądź też pozbawione są oznaczeń Xbox LIVE. Na chwilę obecną nie otrzymaliśmy odpowiedzi, gdy tylko ją dostaniemy, zaktualizujemy notkę.
Tomasz Jarzębowski z Electronic Arts komentuje:
Na żadnym pudełku naszej gry nie ma logo Xbox Live, bo go być nie może. Produkty, a raczej pudelka na Xboxa przechodzą proces akceptacji, także przez firmę Microsoft. Zatem MS nie oferując Xbox Live w Polsce nie chce, żeby produkty z takim logo znajdowały się na półce. Wynika to z porozumień biznesowych zawartych pomiędzy naszymi firmami. Jestem przekonany że w momencie, gdy Live będzie w Polsce, to taka ikonka zagości też na naszych produktach. Oczywiście dystrybutorzy w odróżnieniu od wydawców mogą mieć inną strategię.
Po konsultacjach z Federacją Konsumentów, które prowadzimy od rana wynika, że winnym wprowadzenia w błąd jest sprzedawca, nie dystrybutor czy producent. Zresztą jest to zaznaczone w ich oświadczeniu.
Różnica zdań pomiędzy FK i UOKiK wg Federacji jest spowodowana również tym, że UOKiK zajmuje się przypadkami naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, zaś FK bierze sprawy bardziej jednostkowo.
W porozumieniu z Federacją Konsumentów nasza adnotacja dotycząca braku usługi Xbox LIVE w Polsce, którą zamieszamy przy każdej notce dotyczącej gier, bądź też samej usługi, zostanie odpowiednio rozszerzona o informacje, które pomogą Wam w podjęciu ewentualnej decyzji co do zakupu tej platformy, bądź też żądania od sprzedawcy zwrotu pieniędzy.
Podsumowując: czujesz się poszkodowany, chcesz zwrócić swoją konsolę - skontaktuj się z Federacją Konsumentów.
Poniżej znajdziecie oświadczenie WeWantLive:
Od samego początku akcji podkreślaliśmy, że Xbox 360 na naszym rynku jest sprzętem wybrakowanym. Oficjalne stanowisko Federacji Konsumentów jest tego potwierdzeniem. Mimo wszystko Xbox 360 to nadal bardzo dobra konsola z niesamowitym potencjałem. Chciałbym więc wyraźnie zaznaczyć, że nawet w przypadku umożliwienia składania reklamacji nie będziemy do tego nikogo nakłaniać. Celem naszej akcji nie jest bojkot produktu firmy Microsoft. Nasze postulaty pozostają nieustannie niezmienne. Chcemy by usługa Xbox Live została wprowadzona do Polski. W dalszym ciągu nie rozumiemy dyskryminacji naszego rynku przez firmę Microsoft. Oficjalne stanowisko Federacji Konsumentów traktujemy jako konkretny dowód na powagę sytuacji i problemu Więcej na stronach WeWantLive.
Przedstawiamy też komentarz Federacji Konsumentów:
W związku z otrzymaniem nowych materiałów odnośnie do sposobu oznaczenia zarówno konsol jak i samych gier w ramach współpracy z Polygamia.pl, Federacja Konsumentów pragnie podkreślić, że stanowisko nie odnosi się do ewentualnej odpowiedzialności Microsoft w stosunku do osób, które nabyły konsole, ponieważ ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz U Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.) statuuje odpowiedzialność tylko i wyłączne sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, zatem nie może być to podstawa prawna do dochodzenia roszczeń w tego tytułu od MS. Podstawą odpowiedzialności Microsoft Polska za udzielenie nierzetelnej informacji może być wyłącznie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, i tylko o tyle, o ile przedsiębiorca ten miał realny wpływ na możliwość sprostowania błędnej informacji i posiadał decydujący głos w sprawie umieszczenia produktu w takim właśnie kształcie na rynku polskim. Tym samym brak podstaw do przyjęcia, że firma, która nie może wpłynąć na sposób prezentacji na rynku, np. w przypadku sprowadzania towaru z innego kraju UE, powinna ponieść jakąkolwiek odpowiedzialność. Zgodnie jednak ze stanowiskiem wcześniejszym Federacja Konsumentów wystosuje pismo do Microsoft Polska celem uzyskania stanowiska przedsiębiorcy i ew. wskazania podmiotów odpowiedzialnych za umieszczenie produktu na rynku. Ustosunkowania się Federacji Konsumentów do wszystkich przekazanych przez Polygamię należy oczekiwać w ciągu najbliższych dni. PS Przepraszamy, że publikacja tej informacji zajęła nam tak długo. Podczas pisania tekstu staraliśmy się skontaktować z możliwie jak największą ilością stron, by przedstawić obiektywne stanowisko, bazując na faktach. Do tej pory nie mam opinii wszystkich zainteresowanych stron. W trakcie ich dostawania będziemy aktualizować notkę i w miarę na bieżąco informować Was o sytuacji. Czytamy Wasze komentarze na forum i przyspieszenie publikacji jest, między innymi, nimi spowodowane.
Chcę też podkreślić, że naszym zdaniem usługa Xbox LIVE powinna być dostępna w Polsce, zaś polskie wersje gier nie odbiegać od tych oferowanych w innych krajach.