Zgodnie z obietnicą Federacja Konsumentów uzupełniła swoje stanowisko w sprawie Xbox LIVE i oznaczeń gier i konsol w Polsce. Pierwotną wersję dokumentu i nasz komentarz możecie znaleźć tutaj.

bETEbdcl

Co należy zapamiętać? Przede wszystkim - sprawdźcie, czy na opakowaniu konsoli faktycznie znajduje się znaczek Xbox LIVE i nie ma odpowiedniej adnotacji w języku polskim. Z tego, co nam wiadomo, na opakowaniach modelu Elite nie powinno być w ogóle tego oznaczenia, na Arcade znajduje się znana już wszystkim formułka. Jeżeli w Waszym sklepie jest inaczej, należy zapytać się sprzedawcy, czy konsola została kupiona w Polsce. Warto też zapamiętać, iż "konsumentowi podczas zakupu powinna zostać udzielona przez sprzedawcę jasna, pełna, rzetelna i nie wprowadzająca w błąd informacja co do cech produktu". Całość dokumentu znajdziecie poniżej. Uzupełnienie stanowiska

W odpowiedzi na uwagi napływające do Federacji Konsumentów w związku ze stanowiskiem z dnia 17 marca 2010, niniejszym pismem pragniemy poinformować, że:

  1. Microsoft Polska nie może być uważany za podmiot odpowiedzialny na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, o ile nie stosuje praktyk rynkowych (działań lub zaniechań bezpośrednio związanych z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta), które są nieuczciwe (sprzeczne z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształcające lub mogące zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. (z ustaleń dokonanych po analizie materiału przekazanego przez portal Polygamia.pl wynika, jest wiele podmiotów mogących wprowadzić produkt na rynek).
  2. Wyłącznie sąd jest w stanie stwierdzić, jakie podmioty są odpowiedzialne na podstawie powyższej ustawy oraz czy praktyka przez nie stosowana jest nieuczciwą praktyką rynkową. Federacja Konsumentów nie przesądza, że takie praktyki miały miejsce oraz jaki podmiot je mógł stosować, ale zgodnie z celem swojej działalności dochowa należytej staranności w egzekwowaniu udzielenia konsumentowi podczas zakupu jasnej, pełnej i rzetelnej informacji.
  3. Opinia z dnia 17 marca została sporządzona na podstawie materiałów przekazanych Federacji przez organizatorów akcji "We want live" i wyłącznie sytuacji opisanych w poprzednim stanowisku dotyczyła. Dokumentacja została następnie uzupełniona poprzez zgłoszenia konsumentów oraz portalu Polygamia.pl. Na jej podstawie stwierdzić należy, że są sytuacje, w których udzielana jest informacja w języku polskim o tym, iż usługa nie jest dostępna we wszystkich krajach z powołaniem na stronę internetową.
  4. Federacja Konsumentów podtrzymuje swoje stanowisko, że konsumentowi podczas zakupu powinna zostać udzielona przez sprzedawcę jasna, pełna, rzetelna i nie wprowadzająca w błąd informacja co do cech produktu, przy czym nie można domniemywać, że przed zakupem konsument sam powinien zapoznać się ze wszystkimi informacjami o danym produkcie, bowiem obowiązek taki nakłada na sprzedawcę ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
  5. Sprzedawca nie ma obowiązku uznania reklamacji. Brak takiego oświadczenia zmusi konsumenta do wystąpienia na drogę postępowania sądowego. Tylko sąd jest władny stwierdzić czy niezgodność towaru z umową istniała podczas zakupu, oraz czy rozsądnie postępujący konsument był w stanie o tej niezgodności się dowiedzieć - ustalenia takie będą dokonywane każdorazowo w oparciu o indywidualny stan faktyczny.
  6. Wypowiedź "Gracz wie, że nie jest ona [konsola] wyposażona w usługę LIVE, informacja ta jest dostępna, więc nie ma mowy o wprowadzeniu w błąd, czy sprzedawaniu czegoś, o czym konsument nie wie" przywołana przez portal Polygamia.pl wyrażała opinię pytanego prawnika, nie zaś portalu. Federacja Konsumentów tej opinii nie podziela.

Z wyrazami szacunku

bETEbdcn

Paweł Pikus Andrzej Bućko Federacja Konsumentów

326922973762508842
Komentarze (0)
bETEbddj