Tworzenie gier VR. Oculus Quest 2 w oczach deweloperów

Tworzenie gier VR. Oculus Quest 2 w oczach deweloperów28.09.2021 12:59
Gogle VR, Oculus Quest 2
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Gry VR to nadal swego rodzaju nisza, choć coraz więcej osób sięga po rozszerzoną rzeczywistość w poszukiwaniu nieznanych do tej pory wrażeń. Twórcy gier w tej technologii wypowiedzieli się na temat pracy z Oculus Quest 2.

Oculus Quest 2 to jedne z najpopularniejszych gogli do wirtualnej rzeczywistości. Ich dobre wejście na rynek odbiło się w branży gier VR. Co o goglach Facebooka sądzą przedstawiciele firm zajmujących się wirtualną rzeczywistością?

Bartosz Rosłoński z Immersion Games twierdzi, że Oculus Quest 2 to urządzenie, które znacząco wpłynęło na pracę deweloperów gier VR. Za główną zaletę tego zestawu uważa jego poręczność i gotowość do działania w błyskawicznym tempie. Znalazło to bezpośrednie przełożenie na projektowanie gier.

- Jeszcze niedawno należało zarezerwować przynajmniej 20 minut na samo rozstawienie zestawu i jego uruchomienie, co nie zawsze było takie oczywiste i na przestrzeni lat przysporzyło nam wielu stresujących sytuacji. W przypadku Quest 2 nie ma o tym mowy. Gogle można założyć w dowolnym miejscu i już po chwili będą działać. Dzięki zwiększonej mobilności samodzielnych gogli, zyskaliśmy przestrzeń do tworzenia rozwiązań wymagających większej aktywności ruchowej.

Rosłoński podkreśla też pozytywną stronę rynkową wprowadzenia gogli na rynek. Otóż ich duża popularność sprawiła, że studia deweloperskie są bardziej zaangażowane w konkurowanie, aby móc znaleźć się na oficjalnym sklepie Oculusa. Jednocześnie zauważa on, że trudno o prawdziwą konkurencję dla samego urządzenia.

Jego zdaniem Valve Index czy gogle od HTC to lepsza jakość sprzętu, ale przy tym całkiem inna półka cenowa, natomiast PS VR należy według niego traktować jako urządzenie peryferyjne do konsoli Sony.

- Największym rywalem Facebooka wydają się być gogle Neo 3 firmy Pico, które miały swoją premierę w drugim kwartale tego roku. Kluczowe w tym wypadku jest jednak to, że są one dedykowane na rynek chiński, w związku z czym nie konkurują tak intensywnie o amerykańskiego klienta, na którym Oculusowi najbardziej zależy.

Podobne spojrzenie na tę sprawę ma Karolina Koszuta, członek zarządu Carbon Studio. Również nie widzi w tym momencie konkurentów dla sprzętu Facebooka, zaznacza jednak, że duże firmy mogą lada chwila przedstawić swoje urządzenia, które będą konkurencyjne. Zalet Oculusa dopatruje się w samym procesie tworzenia gier.

- Z perspektywy dewelopera podoba nam się możliwość wykorzystania pełni możliwości headsetu Oculus Quest 2 w przypadku, gdy gra budowana jest od zera i jest całkowicie dedykowana pod te właśnie urządzenie. Proces tworzenia gry przebiega wtedy zdecydowanie płynniej i szybciej, a dodatkowo na tym etapie nie występują kwestie związane z portowaniem (adaptacją) aplikacji na inne headsety VR.

Adrian Łapczyński, CEO Epic VR nie patrzy na Oculus Quest 2 tak przychylnym okiem. Choć chwali sam sprzęt, dostrzega pewne problemy z nim związane. Przede wszystkim jego zdaniem trudno jest dostać się na platformę Oculus, co jednocześnie sprawia, że gry VR coraz mocniej się rozwijają, ale trudno jest im dostać się do szerszego grona odbiorców ze względu na rygorystyczne wytyczne.

Jeśli zaś chodzi o konkurencję - Łapczyński uważa, że wspomniane już gogle Pico VR w przyszłości mogą zacząć odgrywać dużą rolę w branży VR.

- Tak, chińska firma Pico VR produkuje gogle, których trzecia wersja jest łudząco podobna do OQ2. Uważam, że w bliskiej przyszłości firma ta może poważnie zagrozić pozycji OQ2 na rynku. […] sądzę, że firma Pico VR w ciągu 2-3 lat ma szansę zagarnąć sporą część rynku i zyskać miano najpoważniejszego rywala OQ2. Tym bardziej, że w obszarze biznesowym OQ2 nie jest zbyt przystępny deweloperom. Producent nakłada dużo ograniczeń przy komercyjnym stosowaniu gogli - nie jest łatwo zakupić takie gogle komercyjnie. Natomiast sprzęt Pico VR jest zdecydowanie dostępniejszy pod kątem zastosowań biznesowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.