Zwiedzamy postapokaliptyczne Seattle - Architektura w The Last of Us 2
Siadając do The Last of Us 2, liczyłem na poziom szczegółów niczym w The Uncharted 4. I otrzymałem dokładnie, to o co prosiłem. Plansze są pełne szczegółów, smaczków. A całość oparta jest na rzeczywistych lokalizacjach.
05.08.2020 15:40
UWAGA – w tekście znajdują się spojlery dotyczące lokalizacji oraz wątków poruszonych w grze – UWAGA
Według strony MobyGames, nad produkcją pracowało 2332 osoby i to naprawdę widać. Jak się szczęśliwie okazało, Jurek też miał okazję pograć w najnowszy tytuł od Naughty Dog. Więc połączyliśmy siły, by przedstawić ją jak najlepiej.
Od tego miejsca Jurek będzie Was prowadził po miejscach znanych z historii, a moje dopowiedzenia (zaznaczone na niebiesko) będą odkrywały historię danych obiektów. Jedziemy!
UWAGA – Ej, naprawdę będą spojlery. Ostatnia szansa, by zawrócić – UWAGA
ZIELONE SEATTLE
Głównym tłem opowiedzianej historii jest miasto Seattle. Bohaterki przemierzają: ulice, budynki, parki oraz lasy największego miasta w stanie Waszyngton.
Zanim ktoś rzuci kamieniem, że skąd w takim betonowym kołchozie tyle zieleni po zaledwie 25 latach od początku epidemii – parę słów nt. historii tego miasta.
Seattle jest położone pomiędzy zatoką Puget i jeziorem Washington, jest to teren z wysokim poziomem wód gruntowych. By sobie uświadomić, jak bardzo jest to ważny element, wystarczy dodać, że po „wielkim pożarze Seattle” w 1889 roku władze nakazały budowę nowych budynków przynajmniej o jedno piętro wyższe niż były poprzednio. Właśnie ze względu na wysoki poziom wód.
Doprowadziło to do sytuacji, w której budowano drogi od 3,7 do nawet 9 metrów wyżej niż poprzednie. A dawny poziom chodnika wraz np. z witrynami sklepowymi jest teraz piwnicami wielu budynków.
Znając te informacje łatwiej sobie uświadomić, że roślinność miała dość łatwy dostęp do wody i szybko udało się jej „wypłynąć” na betonowej pustyni.
ŚLADAMI ELLIE I DINY
Dzień 1. Dziewczyny rozpoczynają przygodę na drodze ekspresowej I-5 prowadzącej bezpośrednio do śródmieścia Seattle. Tę część miasta najłatwiej było zlokalizować dzięki mapce dołączonej do interface’u gry. Następnie Ellie i Dina trafiają do budynku szkoły.
Budynek umieszczony był poza zakresem mapy. Zlokalizowałem go dopiero w odniesieniu do kierunku i odległości względem kolejnego punktu podróży – stacji telewizyjnej. Wspomniana szkoła to najprawdopodobniej Lowell Elementary School na Capitol Hill.
TEATR PINNACLE
Następnym celem była fikcyjna stacja telewizyjna KMAB 13. Obiekt został zlokalizowany gdzieś miedzy Denny Park a trasą I-5. Później Ellie i Dina przedostają się tunelami metra pod same drzwi Paramount Theatre (w grze Pinnacle). Problem w tym, że pod samym teatrem nie ma żadnej stacji metra 😉
Teatr Pinnacle to moje ulubiona miejscówka w grze. Pewnie wynika to z faktu, że przez jakiś czas pracowałem w warszawskim teatrze Sabat. W grze możemy odwiedzić jedynie najważniejsze sale, ale i tak czuć tam magię przedstawień teatralnych.
Budynek teatru jest wyjątkowy. Wybudowany w 1928 roku posiada ciekawy podział. Wysoki parter jest oddzielony wizualnie od reszty budynku zastosowaniem innego materiału oraz serii witryn sklepowych popularnych w budynkach z pierwszej połowy XX wieku.
Tuż nad wejściem znajdują się trzy doświetlające lobby portale. A całość budynku wieńczy neobarokowe ostatnie piętro wykończone okazałym gzymsem. Taki zabieg był stosowany by przechodniom zrekompensować brak widocznego dachu. Mogli dzięki temu podziwiać, chociaż pięknie zdobiony gzyms.
Dzień 2 Tego dnia Ellie wybiera się w podróż do dzielnicy Hillcrest oddalonej od teatru o jakieś 3 km. Przebiegu tej podróży nie poznajemy, ponieważ startujemy od razu na miejscu. Powrotu z Hillcrest do teatru też nie zobaczymy, ponieważ zostanie pominięty w przerywniku filmowym.
Tego samego dnia Ellie wyrusza jeszcze w podróż do szpitala. Niestety obiekt wskazany na mapie przez Dinę o nazwie Lakehill Medical Centre nie istnieje. Najbliższym szpitalem o podobnej nazwie jest Harborview Medical Centre. Po drodze zwiedzamy takie miejsca jak Seattle Conference Center czy okolice Pioneer Square Station, gdzie po raz pierwszy spotykamy Blizny.
Dzień 3 Ostatnim celem Ellie jest Seattle Aquarium przy molo 59. Zmierzamy tam, posiłkując się charakterystyczną dominantą. Jest nią The Seattle Great Wheel przy molo 57.
Ulice zalane są wodą a budynki częściowo zniszczone. Dlatego do celu dostajemy się pieszo oraz za pomocą łodzi. Po drodze odwiedzimy: Pine Street, Pacific Place ze szklanym mostkiem oraz plac Johna McGrawa.
DZIEŃ DOBRY ABBY
Dzień 1. Abby rozpoczyna swą przygodę na stadionie CenturyLink Field przemienionym na główną bazę WLF.
To z kolei chyba najciekawsza adaptacja twórców. Stadion CenturyLink Field otwarty w 2002 roku, można porównać pod względem kubatury i liczby miejsc do warszawskiego Stadionu Narodowego.
Twórcy postanowili wykorzystać atuty takiego obiektu, by zaadaptować go do prostej formy fortu. Do czego się z resztą świetnie nadaje. Taki stadion, ma bardzo dużo przestrzeni zamkniętych, takich jak garaże, loże, sale i wszelkiej maści sanitariaty.
A jego największą zaletą jest fakt, że dysponuje grubymi ścianami u podstawy, a wejścia (po odpowiednim obsadzeniu) można trwale zamknąć i kontrolować. Dokładnie tak samo jak w fortach czy średniowiecznych zamkach. Środek, czyli przestrzeń sportowa to miejsce, które w przypadku gry zaadaptowano na pola uprawne i hodowle zwierząt, co jest bardzo sprytne, biorąc pod uwagę otwarty dach.
Abby następnie wyrusza w podróż do wojskowego posterunku, który prawdopodobnie jest ulokowany gdzieś między Yesler Way a Jackson Sreet. Można to określić na podstawie odległości i kierunku od Smith Tower.
Po południu Abby wyrusza do akwarium miejskiego. W trakcie podróży wpada w zasadzkę blizn. Z egzekucji, która mogła mieć miejsce w okolicach Pioneer Square lub Occidental Square zostaje uratowana przez Yare i Leva. Razem udają się do najbliższego schronienia, którym okażą się doki Colmana. Następnie sama dostanie się nabrzeżem do akwarium miejskiego.
Dzień 2 Abby wraca po Yarę i Leva. Prowadzi ich z powrotem do akwarium miejskiego. Następnie wyrusza z Levem do Lakehill Medical Centre. Po drodze zwiedzają takie wieżowce jak: Russell Investments Center czy budowę Qualtrics Tower.
Dzień 3 Abby wyrusza nabrzeżem do molo 66, na którym znajduje się Bell Harbor Marina, port dla olbrzymich wycieczkowców morskich. Z portu płynie łodzią na „Wyspę”.
Jest nią jednak wzgórze królowej Anny oddzielone wodą od reszty miasta. Potwierdza to bezpośrednie sąsiedztwo ze Space Needle. W przerywniku filmowym powracają do akwarium miejskiego, a następnie do Paramount Theatre.
W następnej notce dotyczącej The Last of Us 2 będziecie mogli przeczytać o domach głównych bohaterów.
Autorzy: Bartek i Jerzy