Znowu te kobiety psują nam grę!

Tym razem padło na Total War: Rome II

Znowu te kobiety psują nam grę!
Bartosz Stodolny

Jak wiemy z wiernie oddającej realia konfliktów zbrojnych serii Battlefield, kobiety pojawiły się na świecie dopiero po zakończeniu Drugiej Wojny Światowej, a wcześniej nikt o nich nie słyszał ani tym bardziej nie widział biorących udział w jakichkolwiek walkach.

Dlatego kiedy ostatnia aktualizacja do Total War: Rome II wprowadziła większe prawdopodobieństwo pojawienia się kandydatek na generałów, machina obronna historycznej dokładności poszła w ruch i na grę spadł młot negatywnych recenzji na Steamie. I faktycznie, choć Rome II ma w większości pozytywne opinie, to te ostatnie świecą się u Gabena na czerwono.

Obraz

A ja staram się to oburzenie zrozumieć i powiem szczerze, że ciężko mi to przychodzi. Z jednej strony aktualizacja jest darmowa i jednak narzuca graczom nowe elementy, które niekoniecznie muszą się im podobać. Nie ulega też wątpliwości, że świat antyczny był bardzo patriarchalny i w większości przypadków kobiety pełniły w nim marginalne role.

Postacie takie jak choćby Artemizja, która u boku Kserksesa dowodziła w bitwie pod Salaminą siłami Halikarnasu, to rzadkość. A choć rzymskie matrony miały olbrzymie wpływy i często też władzę, zawsze działały w cieniu swoich mężów. Tylko czy seria Total War musi być aż tak wierna realiom historycznym?

Jasne, mamy w tych grach jednostki z danego okresu, mamy prawdziwe królestwa i władców, ale to tylko otoczka. Moje Imperium Rzymskie wyglądało w Rome II zupełnie inaczej, niż w rzeczywistości, a Polacy w Empire rządzili całą Europą. Jakoś nikt nie ma z tym problemu. Ale niech będzie - to był mój wybór, podczas gdy z kobietami Creative Assembly takowego nie daje. Mało tego, studio wciska nam na siłę feministyczną poprawność polityczną i, jak zauważa youtuber Arch Warhammer, w jego rzymskiej armii pula generałów to same kobiety.

Creative Assembly Don't Want You to Play Their Games

Tylko że nie do końca, bo jak w poniższym wideo obrazuje niejaki RepublicOfPlay, wcale nie taki Rzym babski, jak się wydaje. Przede wszystkim żeńscy generałowie mogą być rekrutowani tylko przez niektóre frakcje. Rzymianie na przykład takiej opcji nie mają, a kobiety nie mogą pełnić u nich roli czy to wojskowej, czy politycznej. Do tego RepublicOfPlay zajrzał do plików gry i okazało się, że istnieje 35-procentowa szansa na to, że potomek będzie dziewczynką. Mało tego, patrząc na prawdopodobieństwo znalezienia się kobiety w puli dostępnych generałów, większość frakcji zamyka się między 5 a 15 procentami i jedynie w przypadku Kuszanów wynosi ono 50 procent.

Rome 2 is Getting Review Bombed on Steam

Nie są to powalające wartości, a już tym bardziej nie powód do oskarżania Creative Assembly o wciskanie graczom na siłę własnych przekonań i poprawności politycznej. Jasne, muszą być one wyższe niż w rzeczywistości, ale tylko po to, żebyśmy w ogóle mieli szansę ujrzeć jakąkolwiek kobietę w grze.

Świat działa tak, że są w nim kobiety i mężczyźni. Obie płcie chcą mieć swoje reprezentacje w grach, filmach, książkach i tak dalej. Naprawdę nie rozumiem skąd w nas - graczach - taka niechęć do kobiecych postaci. Nawet jeśli są one odstępstwem od powszechnie przyjętych „norm” historycznych. Koniec końców to tylko gry. Świetny sposób spędzania czasu, pasja, odskocznia od codziennych problemów, ale jednocześnie coś, co nie ma (przynajmniej w zdrowej sytuacji) realnego przełożenia na życie odbiorcy.

Inną sprawą jest reakcja Creative Assembly. Moderatorka steamowego forum gry zaczęła zamykać kolejne wątki i rozdawać bany, a wszystko skwitowała słowami:

Trochę przypomina to słowa Patricka Söderlunda po tym, jak Internet w charakterystyczny dla siebie sposób zareagował na zwiastun Battlefielda V obrazujący kobietę w akcji. Teraz EA ma problemy z zamówieniami przedpremierowymi na piątkę, które są dużo niższe, niż w przypadku wcześniejszych odsłon.

W przypadku Total War: Rome II sytuacja jest o tyle inna, że mówimy o grze będącej na rynku od 2013 roku. Jeśli ktoś ma problem z kobietami w Battlefieldzie V, po prostu nie kupi Battlefielda V. Ktoś, kto posiada już Rome'a tak nie zrobi, podobnie jak nie zwróci na Steamie gry, którą kupił parę lat temu. Dlatego teksty jak ten rzeczonej moderatorki są co najmniej nie na miejscu.

Pod koniec pisania tego tekstu przyszła mi do głowy taka myśl. Wszyscy wiedzą, jak gracze reagują na tego typu sytuację i że zawsze robi się bagno. Czy w takim razie Creative Assembly nie mogło dać w opcjach prostego suwaka, za pomocą którego każdy mógłby sobie ustawić prawdopodobieństwo występowania kobiet? Wiem, że można to zrobić przy użyciu modów czy po prostu grzebiąc w plikach, ale tak przynajmniej studio uniknęłoby niepotrzebnych spięć.

Bartosz Stodolny

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (34)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.