Z kontrowersjami im do twarzy. Oto dwanaście gier, które nie bały się wzbudzać wokół siebie szumu

Przy okazji zapowiedzi polskiego Hatred, temat brutalnych gier wrócił na moment do mediów. I dość szybko z nich zniknął, co być może znaczy, że i gracze i dziennikarze nieco dorośli. Czym jest te kilka uszczypliwych felietonów przy prawdziwych kontrowersjach, które od kilku dekad towarzyszyły naszemu ulubionemu hobby. Przypomnijmy pokrótce kilka z nich.

Z kontrowersjami im do twarzy. Oto dwanaście gier, które nie bały się wzbudzać wokół siebie szumu
marcindmjqtx

28.10.2014 | aktual.: 15.01.2016 15:37

Żadna gra w 2003 roku nie wzbudziła tylu kontrowersji, co stworzony przez Rockstar North Manhunt. Autorzy nie szli na kompromisy i nie cenzurowali scen brutalnych mordów, ukazywanych w konwencji filmów snuff. Jak chociażby mord, przy użyciu plastikowej torebki, którą dusiliśmy ofiarę. Ba, za brutalniejsze egzekucje otrzymywaliśmy więcej punktów.

ALL Manhunt Kills !

Carmageddon

Carmageddon

Walka na torze nigdy nie była tak dosłowna i brutalna jak w Carmageddonie. Walczyło się z czasem, z przeciwnikami, których auta były uzbrojone w masę ostrych elementów, a ofiarami tych pojedynków byli niewinni piesi, którzy tłumnie wylegali na trasy. Ich rozjeżdżanie dodawało graczowi dodatkowy czas i punkty, rozbryzgując się na ekranie w krwawe piksele.

Carmageddon 1997 Original - Football Stadium

Manhunt (PS2)

  • Gatunek: akcja
  • Kategoria wiekowa: od 18 lat

Palenie żywcem, urywanie rąk, wyciąganie kręgosłupa czy bijącego jeszcze serca - twórcom gry nie brakowało pomysłów na kontrowersyjne finiszery.

Mortal Kombat 2 ALL Fatalities and Stage Fatalities

Postal 2

Postal 2

Serię Postal kojarzymy przede wszystkim z olbrzymiej dawki nieuzasadnionej przemocy. Krew leje się w niej hektolitrami i żaden cyfrowy cywil nie jest bezpieczny, gdy ubrana w czarny płaszcz postać gracza wodzi po ekranie celownikiem.

Nie była to pierwsza brutalna gra, nie będzie ostatnia. Największe kontrowersje wzbudziło jednak co innego - możliwość publicznego oddawania moczu na inne postaci lub... na ich ciała. To właśnie ten element sprawił, że za posiadanie Postal 2 w Nowej Zelandii wciąż można trafić do więzienia nawet na 10 lat.

Autorzy nie starali się pudrować brutalnych scen (oprócz gwałtu oglądaliśmy też serię niezwykle obrzydliwych mordów na kobietach), zmuszali gracza do oglądania ich w każdym szczególe. Uwierzcie, że bywało to wstrząsającym przeżyciem. Gra nie została dopuszczona do sprzedaży w Australii, ale nawet w USA niektóre sieci handlowe odmawiały wystawiania jej na półki

Soldier of Fortune

Soldier of Fortune

Strzelaniny FPP i kontrowersje to nic nowego. Na Soldier of Fortune gromy posypały się przez napędzający go silnik GHOUL. Co było w nim takiego ciekawego? Otóż odpowiadał on za "wytrzymałość" każdego elementu, z którego tworzone były postacie, osobno.

Oznaczało to, że celnym strzałem mogliśmy odstrzelić przeciwnikowi nie tylko głowę, ale i każdą rękę czy nogę (a nawet ich części). Ofiara reagowała odpowiednio do miejsca trafienia, o czym mogliśmy przekonać się celując w krocze. Nie brakowało sadystów, którzy zamiast grać normalnie, torturowali w ten sposób wrogów. Inni bawili się w zestrzeliwanie postaciom okularów z nosa czy rozbrajaniu ich celnym strzałem w trzymaną broń.

Soldier of Fortune 2 GHOUL

Żeby było ciekawiej - import Gears of War 1 i 2 nie był zakazany, ale już pisanie o tych grach i dotyczące ich działania marketingowe, owszem.

The Punisher

The Punisher

Frank Castle jest znany z tego, że lubi robić innym krzywdę. Studio Volition podeszło do jego hobby kreatywnie, wymyślając mnóstwo egzekucji z pomysłowym wykorzystaniem elementów otoczenia. Wrogowie Franka ginęli w męczarniach, a gracz zastanawiał się, czy gdzieś została wytyczona granica rzeczy, których gra nie pozwoli mu oglądać z bliska.

Gears of War (X360)

  • Gatunek: akcja
  • Kategoria wiekowa: od 18 lat

Było gorąco i to z kilku powodów. Gracz wcielał się w agenta pracującego pod przykrywką. Jako członek oddziału przestępców brał udział w masakrze policjantów i ludności cywilnej. Nie musiał otwierać ognia do nieuzbrojonych, ale już samo przejście krwawym szlakiem masakry i błagających o oszczędzenie życia ofiar wywoływało olbrzymie emocje. Autorzy przewidzieli w grze możliwość pominięcia tego momentu. W różnych edycjach został on dodatkowo ocenzurowany. Misja No Russian odbiła się na świecie głośnym echem wzniecając szereg publicznych debat.

Dwa lata po premierze gry, temat powrócił w związku z atakiem terrorystycznym na moskiewskim lotnisku Domodiedowo. W jego wyniku śmierć poniosło 35 osób. Skojarzenia z Call of Duty pojawiły się błyskawicznie.

South Park: Kijek Prawdy

Cenzura w South Parku

Przewidzenie, że gra, przy której palce maczali autorzy obrazoburczego serialu animowanego wywoła kontrowersje nie było trudne. Wyśmiewa ona wszystkich i wszystko - dla South Parku nie ma żadnej świętości, której nie można by sparodiować. Tymczasem w przypadku gry, kontrowersje wzbudziło nie to, co zobaczyliśmy, ale to co z niej wycięto.

I to wcale nie na wyraźne życzenie PEGI czy Unii Europejskiej, jak zdawał się sugerować Matt Stone. Konsolowi gracze w Europie zamiast kilku, drobnych scen dostali smutne obrazki w kilku słowach opisujące, co byłoby widoczne na ekranie gdyby nie cenzura. Wyleciało siedem scen, w trakcie których przeprowadzaliśmy aborcję i sondę analną.

Ubisoft nie potrafił wytłumaczyć tej decyzji, tymczasem rzecznik PEGI stwierdził, że nieocenzurowana wersja dostała taką samą kategorię wiekową jak ocenzurowana - 18+.

[+18] Najbardziej brutalna misja w GTA? Oczywiście "piątka" oskarżana była także o to samo, co wcześniejsze odsłony - mizoginię, rasizm, promowanie przemocy itd., ale to właśnie scena tortur odbiła się najszerszym echem w mediach. A poziom debaty był chyba wyższy od zakładanego, bo więcej było analizy, niż głosów oburzenia na zmuszanie gracza do zostania "tym złym".

Custer's Revenge

Custer's Revenge

Myślicie, że kontrowersyjne gry nie powstawały zanim się urodziliście? Ha! Custer's Revenge trafiło na Atari w 1982 roku i mamy poważne wątpliwości, czy dziś zostałoby dopuszczone do sprzedaży. Zacznijmy od tego, że inspirowany postacią generała Custera główny bohater ubrany jest tylko w kapelusz, buty oraz chustę i wcale nie kryje się ze swoją erekcją. Celem gry jest uniknięcie strzał, dotarcie na drugą stronę ekranu oraz odbycie stosunku z przywiązaną do słupa Indianką.

Środowiska feministyczne oskarżyły grę o bycie symulacją gwałtu, inne uznały ją za pornografię. Skargi trafiały też do Atari, które nie stworzyło Custer's Revenge, ale było właścicielem jedynej platformy, na której można było grać. Atari pozwało twórców i gra zniknęła ze sklepów.

Grand Theft Auto V (X360)

  • Gatunek: akcja
  • Kategoria wiekowa: od 18 lat
Źródło artykułu:Polygamia.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.