PS5: kabel obsługuje HDMI 2.1. Warto jednak pamiętać o jednym
Mamy ostateczne potwierdzenie. Kabel dołączony do PlayStation 5 obsługuje jednak HDMI 2.1. Jest jednak mały znak zapytania odnośnie jednej z funkcji.
07.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 07:23
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Informację potwierdził John Linneman z Digital Foundry. Kabel z PlayStation 5 obsługuje HDMI 2.1. Posiadacze telewizorów LG OLED z 2019 i 2020 r. oraz wybranych modeli Samsung QLED z 2020 r. oraz Sony XH90 mogą odetchnąć z ulgą. Nie trzeba nowego przewodu – chyba, że długość was nie zadowala.
Zobacz także
Wcześniejszy wpis na ten temat, który kwestionował zgodność kabla o oznaczeniu High Speed HDMI ze standardem HDMI 2.1 oparłem na racjonalnej przesłance. Od 2017 r. organizacja HDMI Forum odpowiadająca za certyfikację i wyznaczanie standardów zapowiedziała, że obsługa m.in. 4K przy 120 FPS jest możliwa wyłącznie przy użyciu kabla Ultra High Speed HDMI. Jednakże należy tutaj zaznaczyć kluczową rzecz: oznaczenie Ultra High Speed HDMI czy High Speed HDMI nie odnosi się do typu kabla, lecz certyfikacji.
W międzyczasie, podejrzewając, że może mieć miejsce sytuacja taka, że kabel jest w porządku i obsługuje HDMI 2.1, wysłałem na ten temat zapytanie Rasmusowi Larsenowi ze specjalistycznego portalu audio-wideo, Flatpanels. Oto, co miał do powiedzenia:
Zanim ponownie zaistnieją wątpliwości, zaznaczam jasno: kabel dołączony do PS5 pozwala osiągnąć 4K przy jednoczesnym 120 Hz (a więc zapewnia teoretyczne 4K+120 FPS) i HDR.
Jednocześnie także John Linneman zaznaczył, że w tym momencie nie istnieje możliwość włączenia Variable Refresh Rate (VRR) na PS5. Jest to jedna z funkcjonalności w obrębie standardu HDMI 2.1. Pozwala ona ustabilizować płynność gier, gdy nie trzymają się stałej liczby FPS-ów. Zapobiega również zjawisku rozrywania się ramek i zapobiega powstaniu opóźnień na kontrolerze. Czyli jak dany tytuł osiąga raz 40 a innym razem 50 FPS, a nigdy nie sięga 60 FPS-ów, to zamiast ciągłego poczucia "rwania" ruchów postaci i obrazu, mamy pełną stabilność.
Możliwe, że zostanie ona wprowadzona w późniejszym czasie, albo istnieje też szansa na to, że jest uruchamiana automatycznie. Żadne z redakcji, póki co nie mogły przetestować gier wyświetlających obraz na 4K przy 120 FPS i jednoczesnym HDR na PS5. Kwestią jednak czasu będzie definitywne potwierdzenie działania technologii VRR.