Polska wyprzedza Niemcy. Pod tym względem jesteśmy czołówką Europy

Jak polska branża gier wypada na tle pozostałych państw Europy? Całkiem nieźle, bo pod pewnymi względami jesteśmy absolutną czołówką - tak wynika z raportu przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077
Źródło zdjęć: © WP | Barnaba Siegel

13.07.2023 | aktual.: 25.07.2023 09:45

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Czy gry komputerowe są dewizą Polski? Prawdą jest, że światowa społeczność graczy zawdzięcza polskim deweloperom wiele wspaniałych produkcji: czy to "pełnoletni" już Painkiller, czy chwytające za serce This War of Mine, nie wspominając o takich markach jak Dying Light oraz Wiedźmin, którego trzecia odsłona jest znajduje się w Top 10 gier wszechczasów.

Możemy wymieniać bez końca i faktem jest, że rodzime gry odbijają się szerokim echem na świecie. Jeśli spojrzymy na liczby, np. te przygotowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, to utwierdzimy się, że polska branża to gracz, z którym trzeba się liczyć.

Raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (znajdziemy go pod tym adresem) wskazuje, że pod pewnymi względami jest zadziwiająco dobrze. Polska branża gier wciąż rośnie; aktualnie zatrudnienie w niej znajduje 15290 ludzi w 494 firmach (producenci gier i wydawcy). Jak pod tym względem wypada reszta europejskiej stawki?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polska w TOP 3 pod względem liczby zatrudnionych

Pod względem liczby zatrudnionych pracowników mamy co najmniej trzecie miejsce w Europie, wyprzedzając Niemcy, które w 2022 r. zatrudniały 11242 pracowników. Na pierwszym miejscu UK z liczbą 20975 pracowników w 2021 r., zaś miejsce drugie jest sporne; dane dotyczące Francji są nieprecyzyjne (od 15000 do 19000 pracowników).

Polska - TOP 3 w Europie
Polska - TOP 3 w Europie© PARP

Jakie przychody generuje polska branża gier?

Zgodnie z przedstawionym raportem, w 2022 r. ta kwota wynosiła 1 miliard 287 milionów euro przychodu.

Wyprzedzają nas nie tylko Wielka Brytania i Francja, ale także co najmniej Niemcy, Finlandia i Szwecja. Dalsze
porównanie byłoby potrzebne dla hiszpańskiej i tureckiej branży gier, ponieważ prawdopodobnie również i one przewyższają polskie wyniki.

PARP

Oznacza to, że pod tym względem plasujemy się 3, 4 lub 5 miejsc niżej niż w kategorii zatrudnienia. Warto również podkreślić, że z roku na rok średnia liczebność polskiego zespołu rośnie, co oznacza, że zatrudnienie znajdują kolejni pracownicy.

Raport PARP
Raport PARP© PARP

Inne ciekawostki

  • Z raportu dowiadujemy się również, że największą grupą obcokrajowców w polskiej branży gier są Ukraińcy, jednak początki tego trendu sięgają 2017 r. Drugą największą taką grupą są Białorusini, którzy zaczęli tłumnie przyjeżdżać do Polski po fali protestów w 2020 r.
  • Raport wskazuje, że odsetek kobiet w polskiej branży gier komputerowych jest jednym z najwyższych na całym świecie i wynosi 24 procent.
  • Polscy deweloperzy w 2022 r. najczęściej wybierali komputery stacjonarne jako docelową platformę swoich tytułów.
Widać dominację PC
Widać dominację PC© PARP

Sebastian Barysz, dziennikarz Polygamii

© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.