Polska wyprzedza Niemcy. Pod tym względem jesteśmy czołówką Europy
Jak polska branża gier wypada na tle pozostałych państw Europy? Całkiem nieźle, bo pod pewnymi względami jesteśmy absolutną czołówką - tak wynika z raportu przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
13.07.2023 | aktual.: 25.07.2023 09:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czy gry komputerowe są dewizą Polski? Prawdą jest, że światowa społeczność graczy zawdzięcza polskim deweloperom wiele wspaniałych produkcji: czy to "pełnoletni" już Painkiller, czy chwytające za serce This War of Mine, nie wspominając o takich markach jak Dying Light oraz Wiedźmin, którego trzecia odsłona jest znajduje się w Top 10 gier wszechczasów.
Możemy wymieniać bez końca i faktem jest, że rodzime gry odbijają się szerokim echem na świecie. Jeśli spojrzymy na liczby, np. te przygotowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, to utwierdzimy się, że polska branża to gracz, z którym trzeba się liczyć.
Raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (znajdziemy go pod tym adresem) wskazuje, że pod pewnymi względami jest zadziwiająco dobrze. Polska branża gier wciąż rośnie; aktualnie zatrudnienie w niej znajduje 15290 ludzi w 494 firmach (producenci gier i wydawcy). Jak pod tym względem wypada reszta europejskiej stawki?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polska w TOP 3 pod względem liczby zatrudnionych
Pod względem liczby zatrudnionych pracowników mamy co najmniej trzecie miejsce w Europie, wyprzedzając Niemcy, które w 2022 r. zatrudniały 11242 pracowników. Na pierwszym miejscu UK z liczbą 20975 pracowników w 2021 r., zaś miejsce drugie jest sporne; dane dotyczące Francji są nieprecyzyjne (od 15000 do 19000 pracowników).
Jakie przychody generuje polska branża gier?
Zgodnie z przedstawionym raportem, w 2022 r. ta kwota wynosiła 1 miliard 287 milionów euro przychodu.
Oznacza to, że pod tym względem plasujemy się 3, 4 lub 5 miejsc niżej niż w kategorii zatrudnienia. Warto również podkreślić, że z roku na rok średnia liczebność polskiego zespołu rośnie, co oznacza, że zatrudnienie znajdują kolejni pracownicy.
Inne ciekawostki
- Z raportu dowiadujemy się również, że największą grupą obcokrajowców w polskiej branży gier są Ukraińcy, jednak początki tego trendu sięgają 2017 r. Drugą największą taką grupą są Białorusini, którzy zaczęli tłumnie przyjeżdżać do Polski po fali protestów w 2020 r.
- Raport wskazuje, że odsetek kobiet w polskiej branży gier komputerowych jest jednym z najwyższych na całym świecie i wynosi 24 procent.
- Polscy deweloperzy w 2022 r. najczęściej wybierali komputery stacjonarne jako docelową platformę swoich tytułów.
Sebastian Barysz, dziennikarz Polygamii