Od szkutnika do cieśli – architektura w Assassin’s Creed Valhalla. Część I 

Wikingowie byli świetnymi szkutnikami, nic więc dziwnego, że do budowy domostw używali materiału, który doskonale znają. Drewniana zabudowa wikingów w Assassin’s Creed Valhalla.

Od szkutnika do cieśli – architektura w Assassin’s Creed Valhalla. Część IAssassin's Creed Valhalla
Źródło zdjęć: © Archigame
SKOMENTUJ

Akcja najnowszej części "Assassin’s Creed" rozgrywa się pod koniec IX wieku, a miejsce akcji jest podzielone między wschodnią część Wielkiej Brytanii i mały wycinek Norwegii. Póki co mam za sobą epizod na północy Europy (w który grałem Eivor w wersji męskiej), więc podzielę się z Wami tym, co widziałem do tej pory.

Szkutnik i cieśla

Myślę, że każdy ma w sobie jakieś wyobrażenie wikingów. Wielkie chłopy z toporami, napadające na miasta przy wybrzeżu w swoich wspaniałych statkach. O samych łodziach wikingów pisałem już tutaj.

Jeżeli czytaliście już mój wcześniejszy tekst o statkach, to pewnie zdajecie sobie sprawę, że wikingowie świetnie sobie radzili ze szkutnictwem. Obróbka drewna, umiejętne wyginanie desek i praca nad sprężystym materiałem to ich inżynierskie atuty ówczesnych czasów.

Budynki o nieznanym przeznaczeniu
Budynki o nieznanym przeznaczeniu © Archigame

Swoje doświadczenia wyniesione z wieloletniej budowy statków przenieśli na ląd. Pomysł na tzw. długi dom, a w zasadzie na finezyjną konstrukcję jego dachu wywodzi się najprawdopodobniej od sposobu konstruowania kadłubów langskipów.

Należący do głównego rodu „długi dom”. Wygląda trochę, jak łódź obrócona do góry kadłubem (Archigame)
Należący do głównego rodu „długi dom”. Wygląda trochę, jak łódź obrócona do góry kadłubem (Archigame)

Wyżej pokazane budynki najprawdopodobniej nie są przeznaczone do mieszkania, pełnią raczej funkcje magazynowe, ale nawet w długich domach widać charakterystyczny dach. Pozostałe kultury w tym okresie korzystały zazwyczaj z prostych pokryć dwu bądź jednospadowych. A te pięknie zaokrąglone pokrycia odróżniały domostwa wikingów od pozostałych nacji.

W trakcie pierwszych godzin gry odwiedziłem przynajmniej trzy długie domy i każdy z nich różnił się między sobą detalami. To może być inna liczba lukarn (tych małych daszków z oknami), inny rodzaj ujścia paleniska (no takiego komina) czy rodzaj materiału oraz wykończenia.

Długie domy należały do przywódców danej społeczności, pozostali mieszkali w domach podobnych do tych spotykanych w innych częściach Europy
Długie domy należały do przywódców danej społeczności, pozostali mieszkali w domach podobnych do tych spotykanych w innych częściach Europy © Archigame
Były to najczęściej proste konstrukcje z dachami dwu- bądź jednospadowymi
Były to najczęściej proste konstrukcje z dachami dwu- bądź jednospadowymi © Archigame

Długi dom wikinga zamieszkiwali, nie tylko gospodarze i ich dzieci, ale również wszelkiej maści konkubiny, służba, wojownicy i kto tam tylko w rodzie był traktowany jak swój. Wspomniany budynek należał najczęściej do głowy rodu, czyli miejscowego jarla.

Nad pozornym sufitem znajduje się pusta przestrzeń, która mogła gromadzić np. dym z paleniska i stopniowo wypuszczać go na zewnątrz przez ażurowe ścianki
Nad pozornym sufitem znajduje się pusta przestrzeń, która mogła gromadzić np. dym z paleniska i stopniowo wypuszczać go na zewnątrz przez ażurowe ścianki © Archigame
Sufit nad centralną przestrzenią długiego domu to jedynie podłużna płatew położona na belkach
Sufit nad centralną przestrzenią długiego domu to jedynie podłużna płatew położona na belkach © Archigame

Stąd dużo bardziej atrakcyjne wykończenia praktycznie każdego elementu. Krokwi, łat, wiązarów, zastrzałów czy płatwi. W jednym z takich domostw swoje posłanie posiada również główny bohater gry – Eivor.

To jakaś specjalna dobudówka, w której znajduje się pokój Eivora. Pewnie jest tam zimno jak w psiarni
To jakaś specjalna dobudówka, w której znajduje się pokój Eivora. Pewnie jest tam zimno jak w psiarni © Archigame

Jego "pokój" znajduje się mniej więcej w połowie długości budynku, a umieszczony jest w specjalnym ryzalicie odznaczającym się na zewnętrznej elewacji.

"Sypialnia" Eivora
"Sypialnia" Eivora © Archigame
Assassin's Creed Valhalla
Assassin's Creed Valhalla © Archigame

W środku znajduje się otwarta powierzchnia, przy której znajduje się miejsce na broń oraz stół do pisania. Natomiast w alkowie, oddzielonej od reszty pomieszczenia dwiema ażurowymi ściankami, znajduje się łoże.

Rosną drzewa, się ścina, się rżnie, jest deska, jest sęk*

Architektura wikingów, to jeden z typów architektury przedromańskiej, opartej głównie na drewnie. I muszę przyznać, że świątynie wykonane z tego materiału przez cieśli z osad wikingów zachwycają.

Świątyń tego typu w norweskiej części gry można spotkać często. I każda się wyróżnia
Świątyń tego typu w norweskiej części gry można spotkać często. I każda się wyróżnia © Archigame

W trakcie wprowadzenia do rozgrywki w "Assassin’s Creed Valhalla" właśnie ten rodzaj budowli robi największe wrażenie. Siedziby jarli robią wrażenie, ale to misterne wykonanie wysokich świątyń klepkowych zbierają całą uwagę.

Typowa świątynia typu stavkirke
Typowa świątynia typu stavkirke © Archigame

Te wspaniałe świątynie nazywa się stavkirke, co można przetłumaczyć na "masztowy" bądź "słupowy". Jak łatwo się domyślić, pierwsze świątynie tego typu były konstruowane w oparciu o wysoki maszt znajdujący się pośrodku.

Ewolucja świątyni
Ewolucja świątyni © Archigame

Pierwsze kościoły poświęcone bogom norweskim były oparte o kwadrat z umieszczonym wizerunkiem boga w centrum. W okolicach X wieku, kapłani oraz budowniczowie zaczęli swoje kościoły upodabniać do rozwiązań znanych z chrześcijaństwa.

Wnętrze świątyni. Wyraźnie widać przesunięcie ołtarza do nowej części świątyni
Wnętrze świątyni. Wyraźnie widać przesunięcie ołtarza do nowej części świątyni © Archigame

Co oznaczało wydłużenie świątyni, tak by przesunąć prezbiterium dalej od wejścia. Tym samym część stavkirke straciła swój unikatowy charakter. I właśnie takie świątynie mamy okazje oglądać w Assassin’s Creed Valhalla. Nadal są pięknie wykonane i zgodne z prawdą historyczną.

Zaznaczone soboty (Archigame)
Zaznaczone soboty (Archigame)

To, co mi się najbardziej podoba w stavkirke, to piękne soboty, czyli charakterystyczne podcienia przykryte jednospadowym daszkiem. Miały one za zadanie osłaniać wiernych stojących na zewnątrz świątyni przed marznącym deszczem.

Do zobaczenia "na Wyspach"

Po zakończonym prologu, jako dzielny woj Eivor wyruszyłem do Anglii, co będzie sposobnością do odwiedzenia Londynu z IX wieku.

Obecną stolicę Anglii możecie zobaczyć też w innym listopadowym hicie od Ubisoftu, czyli w "Watch Dogs Legion", który również już opisałem i wpis możecie znaleźć tutaj. Niedługo na blogu powinny się pojawić kolejne wpisy dotyczące obu produkcji. Trzymajcie kciuki!

*nagłówek pochodzi ze słynnego skeczu "Sęk" kabaretu "Dudek". Polecam!

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne