Niedowjarek - Warsaw
Podsumowanie blogów na Polygami w kwietniu 2019 r. dało mi do myślenia, że proponowany przeze mnie kontent bloga jest silnie nostalgiczny i nakierowany na przeszłość. Przyszedł więc czas na poświęcenie trochę uwagi czekającej nas przyszłości.
yaroslav1987
09.05.2019 | aktual.: 10.05.2019 08:47
Niedowjarek. Niniejszy mini cykl ( przynajmniej mam taką nadzieje, że powstanie z tego cykl) poświęcony będzie tytułom, co do których jestem nieprzekonany, żeby nie powiedzieć uprzedzony, a chciałbym żeby były dobre i odniosły pewien sukces. Subiektywny komentarz oparty na spekulacjach.
Na pierwszy rzut idzie Warsaw.
Warsaw PAX East 2019 Demo
Skąd mój brak zaufania?
- Na razie przedstawiono nam tylko teasery i wiele może się jeszcze zmienić, niestety na chwilę obecną tytuł wygląda jak mod do Darkest Dungeon i nie jest to opinia odosobniona. Wiadomo, jak zapożyczać to od najlepszych, problem w tym, że nie jest to inspiracja czy naśladownictwo, a potencjalnie potężny rip-off. Mechanika walki, zarządzanie zasobami, podróż między lokacjami, styl graficzny, narracja, założenia rozgrywki, co jeszcze? Chciałbym zobaczyć nowe, wyróżniające elementy, oprócz przyjętego settingu.
- Deweloperzy w wywiadach zapewnili, że nie mają zamiar tworzyć historical-fiction, tak więc nie wygramy powstawia warszawskiego grupą kierowanych przez gracza śmiałków. Stawia to pod znakiem zapytania o cel gry i jej finał. Wiadomo, że sytuacja ma być beznadzieja i bez wyjścia i z dnia na dzień się pogarszać, jak w rzeczywistości..co więc czeka nas na końcu? Przetrwanie 63 oblężenia i ewakuacja? Jak można wyjść – w ogóle – z takiej sytuacji? Są to jedynie moje domysły, wierzę że deweloperzy zabierając się za taką tematykę mają przemyślaną celowość naszej przygody. (SPOILER ALERT – w Darkest Dungeon w zasadzie z tygodnia na tydzień budowaliśmy siłę i dopiero w outro następował plot twist, że zło jest przedwieczne,kosmiczne i nieskończone i nie da się go pokonać bo wróci. SPOILER ALERT OFF w Warsaw bez tworzenia alternatywnych wersji historii wszyscy znamy czekający nas finał). Jest to główny element mojej niewiary i ciekawości jednocześnie.
- Czy będą - odnosząc się po raz kolejny do materiału źródłowego - epickie walki z bossami? i czy będą to czołgi albo uber oficerowie armii niemieckiej? Z jednej strony ciekawość jak to zostanie rozwiązane, bo gameplay rządzi się swoimi planami, z drugiej strony, żeby nie był to gwóźdź do trumiennej deski klimatu. Interface ukazany w materiale promocyjnym jest dosyć oszczędny, żeby nie powiedzieć że ubogi.
- Historia polski zasługuje na większą popularność w świecie, to truizm, ale godny podkreślenia. Kolejny problem z Warsaw jest taki, że..ma być historią porażki i jednego z najtragiczniejszych zdarzeń naszej historii. Czy tam chcemy się reklamować w świecie? Czy wiedza zagranicznej publiczności, że takie zdarzenie miało miejsce w jakikolwiek wpływnie na postrzeganie naszej historii i roli polaków w II wojnie światowej? Nie odbieram czci i chwały tym którzy poświęcili swoje życia w tej operacji, nie chcę również wdawać się w polemikę na temat sensowności i szans powodzenia powstania warszawskiego (choć moja ocena tego wydarzenia jest negatywna), ale podczas gdy zachodnie produkcje starają się promować swój kraj i historię przez pryzmant sukcesów i zwycięstw (Omaha Beach dla Amerykanów, bitwa o Anglię dla Brytyjczyków, Verdun dla Francuzów, Stalingrad dla Rosjan itp) my do zaoferowania mamy tylko epickie porażki i moralne zwycięstwa. Czy ktoś zrobił grę o Pearl Harbor?
- W nawiązaniu do poprzedniego akapitu, niepokojem napawa również fakt, że polskie epizody historyczne, a zwłaszcza powstanie warszawskie – próbowano już przenieść na medium growe i wszyscy wiemy jak to się skończyło (Uprising 44). Z drugiej strony deweloperzy mają szanse przełamać tą nieszczęśliwą passę. Nie jestem pewny jak zagraniczna publiczność odbierze wszystkie polskie imiona i nazwy, czy nie będzie to aby zbyt egzotyczne. Może te obawy są nieuzasadnione, nie można zrobić wszakże gry uniwersalnej i dla każdego.
- W ramach hype’u na wszystko co polskie, patriotyczne, narodowe i historyczne mam nadzieję, że produkt ten nie będzie promowany muzyką zespołu Sabaton czy innym power metalem. Czy zostanie wspominana w polskich mediach? Jeśli tak to w jaki sposób?
Na co mam nadzieję:
- Deweloperzy z Pixelated Milk stworzyli ciepło przyjęte przez krytykę i graczy Reagalia of man and monarch, w które w prawdzie nie grałem, ale wisi na mojej liście kolejkowej na Steam. Tytuł był udany, a jego oceny oscylowały w granicach solidnego 7/10. Daję to pewną nadzieję, że deweloperzy wiedzą co robią i należy im się kredyt zaufania, że przedstawiona przez nich historia nie będzie pseudo patriotycznym paździerzem pod publiczkę, a sami twórcy mają już doświadczenie i nie rzucają się z motyką na słońce.
- Wspominany brak zaufania z powodu naśladownictwa Darkest Dungeon to również nadzieja, że będzie to chociaż w ¾ tak dobra gra. Uwielbiam DD, spędziłem w lochu 400 godzin i robiłem w tej grze niesamowite, karkołomne wygibasy żeby zdobyć platynę – oprócz ostatniego dodatku, który nie przypadł mi do gustu. (proszę, nie karzcie mi znowu wracać do Stygian mode aka ng+ ani łazić po krwawym dworze przy odgłosie żądnych krwi komarów. To platyna z której jestem najbardziej dumny, poza serią souls) Jeśli Warsaw będzie 7/10 nie będzie w moim odczuciu żadnym rozczarowaniem. Oceniam jednak że nie przekroczy 6/10.
- Wybrana forma gry nie potrzebuję wielkiego kapitału jak wojenne fpsy czy strategie. Może się udać stworzyć budżetową perełkę, która zarobi na kolejne gry studia.
- Mam nadzieję na klimatyczną ścieżkę dźwiękową z elementami z epoki, nieliczni którzy czytają moje wpis wiedzą, że muzyka to ważny aspekt mojego życia i przywiązuje do niej uwagę również w grach. Jest to niewątpliwie szansa dla tego tytułu. Może Mieczysław Fogg zaśpiewa "ostatnią niedzielę" z trzaskającego adaptera przed wyruszeniem na straczeńcą misję? To byłby cios.
Mam duże obawy, mam też spore nadzieję. Proszę mi tego nie zepsuć.