Na każdą ufundowaną na Kickstarterze grę wideo przypadają trzy, którym nie wyszło

Na każdą ufundowaną na Kickstarterze grę wideo przypadają trzy, którym nie wyszło
25.10.2017 14:43
Na każdą ufundowaną na Kickstarterze grę wideo przypadają trzy, którym nie wyszło
Bartosz Stodolny
Bartosz Stodolny

I tak od lat. Rośnie za to inna growa kategoria.

869 – tyle kampanii w kategorii gier wideo pojawiło się na Kickstarterze w pierwszej połowie tego roku. Agencja ICO Partners podaje, że sukcesem zakończyło się tylko 179 zbiórek, choć tak naprawdę nie powinno to być ani powodem do zmartwienia, ani tym bardziej wieszczenia końca crowdfundingu w grach wideo. Trend taki utrzymuje się bowiem od 2012 roku i w sumie to normalne, że więcej kampanii nie wychodzi niż się udaje.

326790926586632234

Za to stabilnie ubywa chętnych na tę formę finansowania swoich gier. W porównaniu z pierwszą połową ubiegłego roku mamy o niemal 150 projektów mniej przy zachowaniu tego samego poziomu zbiórek zakończonych powodzeniem. Można z tego wyciągnąć wniosek, że choć kampanii jest rzeczywiście mniej, to są one bardziej wiarygodne, profesjonalne i potrafiące zachęcić wspierających do wyłożenia pieniędzy. Ci ogółem wpłacili więcej – prawie 9,5 miliona dolarów w pierwszym półroczu 2017 w porównaniu z 8 milionami w analogicznym okresie ubiegłego roku (wykres niżej i po lewej).

326790926586763306

Oczywiście Kickstarter to nie same porażki pokroju Project Rap Rabbit. Jest choćby MMORPG Ashes of Creation i prawie 3,3 miliona dolarów uzbieranych w maju i czerwcu czy sukcesy na mniejszą skalę, na przykład Banner Saga 3 (416 tysięcy dolarów) albo Sunless Skies (377 tysięcy dolarów). W drugim półroczu mamy z kolei Pathfinder: Kingmaker i ponad 900 tysięcy dolarów.

Odwrotnie jest natomiast w przypadku gier „bez prądu”, czyli karcianych i planszowych. Tam liczba projektów stale rośnie, osiągając w pierwszym półroczu tego roku 1538 kampanii, z czego udało się sfinansować 957, na co wspierający przeznaczyli niemal 70 milionów dolarów. Dla porównania, pierwsza połowa roku 2016 to 1358 projektów, 796 zakończonych sukcesem i niecałe 50 milionów dolarów. To również ta kategoria jest jedną z najpopularniejszych – w pierwszej dziesiątce największych kickstarterowych sukcesów jest aż trzech jej przedstawicieli.

326790926586959914_0
326790926586959914_1
326790926586959914_2

Kategoria "bez prądu" cały czas rośnie

Kingdom Death: Monster 1.5 zajmuje czwarte miejsce z kwotą 12,4 miliona dolarów. Siódmy jest Exploding Kittens (8,8 miliona dolarów), a The 7th Continent – What Goes Up, Must Come Down to dziewiąta pozycja i nieco ponad 7 milionów dolarów na koncie. Liderem ciągle pozostaje pierwszy zegarek Pebble, którego twórcy zebrali ponad 20 milionów dolców. Przedstawiciel naszej branży jest jeden i to bardzo niefortunny – Ouya, która okazała się wielką klapą.

Bartosz Stodolny

Źródło wykresów: ICO Partners

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)