Gry komputerowe ćwiczą zdolność szybkiego podejmowania decyzji

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Rochester pokazało, że komputerowe gry akcji szkolą mózg w szybszym podejmowaniu decyzji.

marcindmjqtx

14.09.2010 | aktual.: 06.01.2016 15:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Naukowcy wykazali, że gry akcji rozwijają świadomość otoczenia i zdolność do szybkiego decydowania o tym, jakie działanie wykonać, nie tylko podczas grania w gry komputerowe, ale i podczas codziennych działań takich jak prowadzenie samochodu czy wykonywanie kilku rzeczy na raz.

Do testów badacze wykorzystali grupę osób w wieku 18 do 25 lat, nie grających zazwyczaj w gry komputerowe. Została ona podzielona na dwie grupy - jedna grała przez 50 godzin w "Call of Duty 2" i "Unreal Tournament", strzelanki FPP wymagające refleksu i szybkiego podejmowania decyzji, druga grupa grała przez 50 godzin w "The Sims 2". Następnie wszyscy badani mieli podejmować szybkie decyzje w zaprojektowanych przez badaczach zadaniach, w których musieli jak najszybciej przeanalizować dostępne dane, szybko stwierdzić, co się dzieje i odpowiedzieć na proste pytanie. Testowano zarówno percepcję wzrokową jak i analogiczne zadania będące czysto słuchowe.

Wyniki? Gracze w gry akcji dochodzili do wniosków w czasie krótszym o do 25% od graczy w Simsy, a procent prawidłowych odpowiedzi był taki sam w obu przypadkach. Cytując jedną z badaczy, Daphne Bavelier:

To nie tak, że gracze w gry akcji strzelają szybciej niż myślą. Są równie dokładni, ale oprócz tego szybsi. Dokonują oni więcej prawidłowych decyzji w danej jednostce czasu. Jeżeli jest się chirurgiem, albo żołnierzem na polu walki, to może być to kluczowa różnica. Wyjaśnienie oferowane przez autorów jest takie, że decyzje podejmowane przez ludzi są oparte o prawdopodobieństwa obliczane na bieżąco w głowie przez każdego człowieka, w procesie nazwanym inferencją probabilistyczną. Mózg zbiera cały czas dane wszystkimi dostępnymi mu drogami, przez wzrok i słuch, a w końcu zbiera ich wystarczająco aby móc podjąć decyzję. Granie w gry akcji ćwiczy mózg do efektywniejszego zbierania informacji wzrokowej i słuchowej, dzięki czemu szybciej osiąga się poziom zebranych informacji niezbędny do podjęcia decyzji.

W sumie nie jest to nic, czego gracze nie wmawiali swoim rodzicom od wielu, wielu lat. Ale miło jest mieć potwierdzenie tezy, że "gry komputerowe rozwijają", opublikowane w "Current Biology", z impact factor itd. A teraz idę pograć w Alien Swarm, w końcu mózg trzeba szkolić...

Leszek Karlik

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.