Gears of War 4
Gears of War 4 to jedna z ważniejszych gier na Xboksa One. Przeczytaj najważniejsze informacje o grze Microsoftu.
13.06.2016 | aktual.: 09.12.2016 11:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Gears of War 4 to wbrew tytułowi piąta część znanej na całym świecie serii, która cieszy się dużym szacunkiem - szczególnie wśród konsolowych graczy. Pierwszy Gears of War, za produkcję którego odpowiedzialne było studio Epic Games, zadebiutowało w 2006 roku na Xboksie 360 i niemal z miejsca zdobyło serca graczy oraz dziennikarzy branżowych na całym globie.
Historia Gears of War, nakreślona przez doświadczony duet scenariopisarski Erica Nylunda i Susan O’Connor, opowiadała o Marcusie Fenixie – byłym żołnierzu skazanym na dożywocie za akt dezercji, którego dopuścił się podczas swojej służby wojskowej. Główny bohater – na skutek potężnej plagi brutalnych stworzeń ochrzczonych mianem „Szarańczy” (ang. Locust), której wypełznięcie spod ziemi miało związek z wydobyciem substancji nazywanej imulsją będącej nowym źródłem energii – został jednak ułaskawiony, by stanąć w szranki z tajemniczym niebezpieczeństwem zagrażającym mieszkańcom Sery.
Kolejne odsłony, podobnie jak w przypadku pierwowzoru, pozwalały na podziwianie przygód naszego protagonisty z perspektywy trzeciej osoby. Produkcje z tej serii znane są głównie z implementacji praktycznego systemu osłon. Nie był to autorski system Epic, ale amerykańska firma jako pierwsza wykorzystała go na taką skalę.
- Deweloper: The Coalition
- Wydawca: Microsoft Game Studios
- Dystrybutor: Microsoft
- Platformy: PC, Xbox One
- Data premiery: 11 października 2016
- Polska wersja językowa: brak informacji
- Gatunek: gra akcji | Typ gier: science-fiction, strzelaniny TPP | Rozgrywka: singleplayer, multiplayer, co-op | PEGI: 18
Fabuła czwartych Trybów Wojny osadzona została 25 lat po wydarzeniach przedstawionych w części trzeciej. Wyniszczająca wojna z Szarańczą sprawiła, że ludzie, zdziesiątkowani na swej ojczystej planecie, stali się gatunkiem narażonym na wyginięcie. Podczas przemilczanego fabularnie ćwierćwiecza Serianie jednak nie próżnowali i stworzyli specjalne kompleksy mieszkalne. Ich celem jest ochrona znajdujących się w ich wnętrzu mieszkańców przed zaburzeniami meteorologicznymi planety, których przyczyn należy szukać w wyniszczającej walce z kosmitami. Do codziennych widoków należy wiele niebezpiecznych anomalii pogodowych, takich jak silne podmuchy wiatru czy burze z piorunami.
Naszym przeciwnikiem, oprócz rozchwianego ekosystemu na całej planecie, ponownie są obcy – tym jednak razem zmuszeni jesteśmy walczyć z ich nowym rodzajem, których mieszkańcy Sery nazywają Rojem (ang. Swarm). Z problemem kosmitów zmierzyć musi się nowy protagonista, którym w Gears of War 4 został syn Marcusa Fenixa, JD Fenix. Młodzieniec, mając jeszcze mleko pod nosem, zaciągnął się do Coalition of Ordered Governments – organizacji powstałej po pojawieniu się Szarańczy, której celem było skupienie wszystkich nacji na całej planecie i wspólne wyeliminowanie zagrożenia – jednak fabularne zwroty akcji zmuszają go po pewnym czasie do wystąpienia z szeregów koalicji i przyłączenia się do frakcji Outsiders – odszczepieńców mieszkających poza murami wiatrochronnych twierdz. Szczęściem w tym całym nieszczęściu jest fakt, że w tej nierównej walce z kosmicznymi bestiami możemy liczyć na dwójkę nowych towarzyszy – niejaką Kait Diaz, której ojciec był jednym z przywódców wspomnianych już banitów, a także Delmond „Del” Walker, dawny przyjaciel JD’a, z którym wspólnie grzał ośle ławki za szkolnych czasów.
Gears of War 4 to gra akcji osadzona w autorskim uniwersum science fiction, którego dramaturgię obserwujemy zza pleców głównego bohatera. Twórcy zdają sobie sprawę, że nie mogą drastycznie zmienić lub całkowicie wyeliminować rozwiązań, które są dla całej serii GoW kultowe i gwarantują marce rozpoznawalność – dlatego też nie powinna nikogo dziwić możliwość intuicyjnego ukrywania się za elementami otoczenia, które służyć mają za parawany ochraniające przed niszczycielską siłą natury oraz przeciwników. System ten wzbogacony jednak został o nowe możliwości – między innymi ukrywania się za ruchomymi elementami otoczenia, czy przeciągania przez nie wrogów. Zniszczalne środowisko i ekstremalna pogoda oferują dodatkowe możliwości uporania się przeciwnikami. Nie brakuje tu również możliwości gry w trybie kooperacji – na współdzielonym ekranie lub przez sieć.
Nowym, ale bardzo ważnym dla rozgrywki elementem jest zmienna pogoda, która może nam istotnie pomóc lub skutecznie utrudnić starcie z przeciwnikami. W grze spotykamy się z czterema typami warunków atmosferycznych – począwszy od nagłego szkwału, a na nawałnicach z piorunami skończywszy – które mają wpływ zarówno na algorytmy kontekstowego zachowania się Sztucznej Inteligencji wszelkich istot w grze (tak przeciwników, jak i naszych towarzyszy) do bieżącej sytuacji na polu bitwy. Wichury definiują również zachowanie broni – wystrzelone pociski może znieść z linii strzału silny podmuch wiatru, a jego cyrkulacja skieruje je nawet na powrót, w kierunku strzelca.
Za produkcję Gears of War 4 – po wykupieniu przez Microsoft praw autorskich do marki tworzonej do tej pory przez Epic Games – odpowiedzialne jest kanadyjskie studio The Coalition, znane graczom wcześniej jako Black Tusk Studios. Prace nad czwartą częścią Trybów Wojny prowadzone są pod ścisłym nadzorem Roda Fergussona, który brał czynny udział w pracach nad trzema pierwszymi grami osadzonymi w uniwersum GoW. Decyzję o sprzedaniu Microsoftowi praw do marki argumentował jeden z założycieli Epic Games, Tim Sweeney. Twierdził on, że Gears of War 4 byłoby dla nich zbyt kosztowne, a inwestycja mocno ryzykowna - w przypadku niepowodzenia projektu Epic Games mogłoby zbankrutować – jednak dodał również, że studio idzie w zupełnie innym kierunku tworzenia gier wideo i nie zajmowałoby się dłużej marką.
Za konwersję pierwszego Gears of War z konsoli na komputery osobiste odpowiedzialne jest polskie studio People Can Fly – współpraca była na tyle udana, że w niedalekiej przyszłości (2012 rok) ten polski, niezależny producent gier komputerowych wszedł w skład międzynarodowego koncernu Epic Games. Po latach znów uniezależnił się jednak od Epic.
Gears of War 4 to, chronologicznie rzecz ujmując, piąta odsłona serii – po "trójce" wyszedł jeszcze Gears of War: Judgment, w którego prace zaangażowane było wyżej wspomniane studio People Can Fly.
Gears of War 4 to tzw. Xbox One & Windows 10 exclusive. Kupując grę na Xboksa One z automatu dostaje się wersję na Windowsa 10 i vice versa.Obie wersje gry są ze sobą kompatybilne, można więc zacząć zabawę na Xboksie i potem z tego samego save’a skończyć na PC z Windowsem 10, uzupełniając jedną wspólną listę osiągnięć. Gears of War 4 dzięki programowi Xbox Play Anywhere pozwolą też na międzyplatformowy co-op między posiadaczami konsol i PC.