CDP.pl pod marką Klabater wchodzi na globalny rynek wydawniczy

Strona głównaCDP.pl pod marką Klabater wchodzi na globalny rynek wydawniczy
04.06.2016 14:00
CDP.pl pod marką Klabater wchodzi na globalny rynek wydawniczy
Paweł Olszewski
Paweł Olszewski
bDUMjQcC

Znamy też pierwsze tytuły, które pojawią pod egidą cdp... Klabatera.

bDUMjQbV

Dzieje się! Vivid Games pierwszy w tym roku zapowiedział, że oprócz tworzenia własnych gier, wchodzi w buty wydawcy, rozpoczynając współpracę ze studiami niezależnymi. Nie jest to na naszym rynku nowość, podobną ewolucję przeszło już 11bit, cały czas mówiliśmy jednak o cyfrowej dystrybucji. Chociaż produkty obu firm pojawiają się czasem w pudełkach, to jednak sumptem zewnętrznych partnerów. W przypadku cdp.pl, a raczej ich nowej marki, Klabater, czy również dopiero co zapowiedzianego Techland Publishing, będzie jednak inaczej. Firmy te chcą same od A do Z zajmować wydawaniem gier. Zanim przejdziemy jednak do szczegółów, szybkie wyjaśnienie skąd tak egzotyczna nazwa inicjatywy cdp.pl:

Michał Gembicki, prezes firmy, po powyższym wstępie tłumaczy na czym będzie polegała działalność Klabatera. W skrócie będzie to:

  • wsparcie finansowe
  • PR i marketing na globalną skalę
  • obecność na targach i wydarzeniach branżowych
  • produkcja materiałów promocyjnych
  • lokalizacja
  • proces wydawniczy na wszystkich najważniejszych platformach cyfrowych
  • wydania pudełkowe, zarówno w Polsce jak i za granicą
bDUMjQbX

Celem Klabatera jest promocja polskich gier niezależnych na świecie, firma nie zamyka się jednak na zagranicznych deweloperów. Globalny rynek wydawniczy nie jest więc tylko reklamowym hasłem.

326807430703306794

Na stronie internetowej Klabatera przyjmowane są zgłoszenia potencjalnych partnerów. Aplikować można z projektami na różnym etapie prac, od pomysłu aż do gry gotowej do wydania.

Tak jak wspominałem, pomysł na Klabatera nie jest nowy. Pierwszy raz za tego typu inicjatywę zabiera się jednak firma bez gamedevowego zaplecza. Należy pamiętać, że cdp.pl nie ma w tej chwili już nic wspólnego poza korzeniami z CD Projekt RED. Klabater, trzymając się żeglarskich odniesień, nie ma więc na pokładzie doświadczonej w programistycznych bojach załogi, która pomogłaby przekuć pomysł w grę. Załogi, którą chwali się konkurencja. Skupia się jednak nie na tworzeniu gry, a całej towarzyszącej jej otoczce, w czym doświadczenie już ma, bagatela, dwudziestoletnie.

326807430703503402

Nie ma natomiast jeszcze statusu wydawcy na Steamie, obiecując "pełen pakiet wydawniczy" jednocześnie prosi nas o głosowanie na "swoje" gry na Steam Greenlight. 11bit po prostu wrzucił Beat Copa na Steama, Vivid i Techland też sami sprzedają na platformie Valve swoje gry (i w przyszłości swoich partnerów). Klabater ma więc tutaj trochę do nadrobienia, ale jak mówi nam przedstawiciel firmy, nie ma innej drogi.

bDUMjQcd

Punktem docelowym Klabatera jest wypracowanie sobie takiej pozycji. Zacznie z wysokiego C, od wsparcia aż czterech tytułów. O Alice VR, Regalia: Of Men and Monarchs i The Last Journey czytelnicy Polygamii na pewno już wiedzą. O pierwszej pisaliśmy przy okazji jej zapowiedzi, drugą miałem okazję przetestować podczas Digital Dragons. O trzeciej pisał natomiast Bartek, określając ją mniejszym, ale równie ciekawym kolegą No Man’s Sky.

ALICE VR Gameplay Trailer

Nowe, przynajmniej dla mnie, jest Symmetry. Twórcy opisują je jako "zarządzanie bazą osadzone w ekstremalnych realiach postapokalipsy". Wektorowa, przywodząca na myśl survivalowe The Long Dark grafika ma być ozdobą "nieoczywistej" fabuły. Premiera jednak dopiero w 2017 roku, na dziś dzień nie wiadomo nawet czy będzie to zarządzanie w stylu This War of Mine i Fallout Shelter, czy gra, w której wcielimy się po prostu w jednego bohatera. Tak czy tak, zapowiada się apetycznie. Samemu Klabaterowi (a także polskim konkurentom!) będziemy się natomiast z uwagą przyglądać.

326807430703831082_0
326807430703831082_1
326807430703831082_2
326807430703831082_3
326807430703831082_4

Sukces Devolver Digital (wydali między innymi dwie części Hotline Miami i The Talos Principle), powiązanego z nim Gambitious Digital Entertainment (żeby daleko od naszego kraju nie szukać: Hard West i Hard Reset Redux) czy choćby nawet tinyBuild Games (Party Hard, Punch Club) pokazują, że wydawanie gier indie (ładny okymoron mi wyszedł) to świetny biznes. Nie tak dawno temu porównywaliśmy IMGN.PRO do „polskiego Devolvera”. Teraz jak widać więcej firm można by podciągnąć pod to określenie.

bDUMjQce

Paweł Olszewski

bDUMjQcT