CDP.pl pod marką Klabater wchodzi na globalny rynek wydawniczy

Znamy też pierwsze tytuły, które pojawią pod egidą cdp... Klabatera.

CDP.pl pod marką Klabater wchodzi na globalny rynek wydawniczy
Paweł Olszewski
SKOMENTUJ

Dzieje się! Vivid Games pierwszy w tym roku zapowiedział, że oprócz tworzenia własnych gier, wchodzi w buty wydawcy, rozpoczynając współpracę ze studiami niezależnymi. Nie jest to na naszym rynku nowość, podobną ewolucję przeszło już 11bit, cały czas mówiliśmy jednak o cyfrowej dystrybucji. Chociaż produkty obu firm pojawiają się czasem w pudełkach, to jednak sumptem zewnętrznych partnerów. W przypadku cdp.pl, a raczej ich nowej marki, Klabater, czy również dopiero co zapowiedzianego Techland Publishing, będzie jednak inaczej. Firmy te chcą same od A do Z zajmować wydawaniem gier. Zanim przejdziemy jednak do szczegółów, szybkie wyjaśnienie skąd tak egzotyczna nazwa inicjatywy cdp.pl:

Michał Gembicki, prezes firmy, po powyższym wstępie tłumaczy na czym będzie polegała działalność Klabatera. W skrócie będzie to:

  • wsparcie finansowe
  • PR i marketing na globalną skalę
  • obecność na targach i wydarzeniach branżowych
  • produkcja materiałów promocyjnych
  • lokalizacja
  • proces wydawniczy na wszystkich najważniejszych platformach cyfrowych
  • wydania pudełkowe, zarówno w Polsce jak i za granicą

Celem Klabatera jest promocja polskich gier niezależnych na świecie, firma nie zamyka się jednak na zagranicznych deweloperów. Globalny rynek wydawniczy nie jest więc tylko reklamowym hasłem.

Obraz

Na stronie internetowej Klabatera przyjmowane są zgłoszenia potencjalnych partnerów. Aplikować można z projektami na różnym etapie prac, od pomysłu aż do gry gotowej do wydania.

Tak jak wspominałem, pomysł na Klabatera nie jest nowy. Pierwszy raz za tego typu inicjatywę zabiera się jednak firma bez gamedevowego zaplecza. Należy pamiętać, że cdp.pl nie ma w tej chwili już nic wspólnego poza korzeniami z CD Projekt RED. Klabater, trzymając się żeglarskich odniesień, nie ma więc na pokładzie doświadczonej w programistycznych bojach załogi, która pomogłaby przekuć pomysł w grę. Załogi, którą chwali się konkurencja. Skupia się jednak nie na tworzeniu gry, a całej towarzyszącej jej otoczce, w czym doświadczenie już ma, bagatela, dwudziestoletnie.

Obraz

Nie ma natomiast jeszcze statusu wydawcy na Steamie, obiecując "pełen pakiet wydawniczy" jednocześnie prosi nas o głosowanie na "swoje" gry na Steam Greenlight. 11bit po prostu wrzucił Beat Copa na Steama, Vivid i Techland też sami sprzedają na platformie Valve swoje gry (i w przyszłości swoich partnerów). Klabater ma więc tutaj trochę do nadrobienia, ale jak mówi nam przedstawiciel firmy, nie ma innej drogi.

Punktem docelowym Klabatera jest wypracowanie sobie takiej pozycji. Zacznie z wysokiego C, od wsparcia aż czterech tytułów. O Alice VR, Regalia: Of Men and Monarchs i The Last Journey czytelnicy Polygamii na pewno już wiedzą. O pierwszej pisaliśmy przy okazji jej zapowiedzi, drugą miałem okazję przetestować podczas Digital Dragons. O trzeciej pisał natomiast Bartek, określając ją mniejszym, ale równie ciekawym kolegą No Man’s Sky.

ALICE VR Gameplay Trailer

Nowe, przynajmniej dla mnie, jest Symmetry. Twórcy opisują je jako "zarządzanie bazą osadzone w ekstremalnych realiach postapokalipsy". Wektorowa, przywodząca na myśl survivalowe The Long Dark grafika ma być ozdobą "nieoczywistej" fabuły. Premiera jednak dopiero w 2017 roku, na dziś dzień nie wiadomo nawet czy będzie to zarządzanie w stylu This War of Mine i Fallout Shelter, czy gra, w której wcielimy się po prostu w jednego bohatera. Tak czy tak, zapowiada się apetycznie. Samemu Klabaterowi (a także polskim konkurentom!) będziemy się natomiast z uwagą przyglądać.

Sukces Devolver Digital (wydali między innymi dwie części Hotline Miami i The Talos Principle), powiązanego z nim Gambitious Digital Entertainment (żeby daleko od naszego kraju nie szukać: Hard West i Hard Reset Redux) czy choćby nawet tinyBuild Games (Party Hard, Punch Club) pokazują, że wydawanie gier indie (ładny okymoron mi wyszedł) to świetny biznes. Nie tak dawno temu porównywaliśmy IMGN.PRO do „polskiego Devolvera”. Teraz jak widać więcej firm można by podciągnąć pod to określenie.

Paweł Olszewski

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne