Budżety gier osiągnęły szczyt i zaczynają się cofać

Produkcja gier kosztuje. Serio. Sto milionów dolarów, czasem i dwieście. Budżety z roku na rok są pompowane do coraz bardziej astronomicznych kwot. To jednak zdaniem Davida DeMartini, szefa EA Partners, zaczyna się zmieniać, a tendencja nabiera odwrotnego kierunku.

marcindmjqtx

Budżety gier osiągnęły swój punkt zwrotnya, apogeum, które sprawiło, że producenci zaczynają zawracać wyznaczoną przez siebie drogą. DeMartini:

Myślę, że budżety gier aktualnie osiągnęły szczyt i zaczynają iść w odwrotnym kierunku. Nie sądzę, by istniał jeden właściwy budżet dla wszystkich gier. Wiele zależy od tego, jak wielka jest idea produkcji i czego potrzebuje zespół, by zrobić produkcję ocenianą na 90 procent. DeMartini zwrócił również uwagę na stopień poinformowania dzisiejszych graczy. Nikt nie wybiera już tytułów, bez wcześniejszego zapoznania się z informacjami na ich temat. Sprawia to, że studia poddawane są coraz większej presji ze strony wydawców, a ci z kolei wybierają tylko pewne inwestycje. Stąd zepchnięcie na drugi plan mniej znanych twórców gier.

Niedawno szef EA Partners oznajmił, iż jest pewien sukcesu Crysisa 2. Ciekawi mnie, ile w takim razie EA wyłożyła na nową produkcję niemieckiego studia. Stworzenie od podstaw multiplatformowego silnika i zrobienie solidnej produkcji, nad którą pracował cały sztab ludzi, wliczając w to dwa oddzielne zespoły deweloperskie, dźwiękowców, aktorów itd. - to nie mogło być tanie. Do tego doliczyć trzeba marketing, który nierzadko przekracza wielokrotnie kwotę wydaną na samą produkcję i voila - tendencja zachowana. I to się raczej nie zmieni. Przynajmniej jeżeli chodzi o wielkie zaawansowane technologicznie tytuły, które chcą wyprzedzać konkurencje w sferze oprawy.

Co z mniejszymi grami wydawanymi za pośrednictwem XBLA czy PSN? Co z grami przeznaczonymi na Kinecta? Skakanie po pontonie na pewno nie potrzebowało astronomicznej sumy na produkcje. Może o tej tendencji wspomniał DeMartini?

Wojciech Prokopowicz

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne