Przestańcie psuć moje zabawki

Wiecie ile kosztuje życie?

Przestańcie psuć moje zabawki
gsg
30

4,15PLN.

Okej, to raptem jeden dodatkowy pasek życia, jaki można sobie w Devil May Cry 5 dokupić jako DLC. Jak kto ma chęć, to za 8,25PLN kupi od razu trzy. Albo wyda 84PLN na milion punktów doświadczenia, które, zapewne, pozwolą od samego początku odblokować dla bohaterów pełne drzewka umiejętności.

Mikrotransakcje w grach dzielą się na złe i jeszcze gorsze. To ten drugi typ.

DMC5 jest tytułem single player. Ma delikatne aspekty społecznościowe: jeśli w tle poziomu widzimy innego bohatera, są szanse, że to jakiś inny gracz. Możemy po misji wystawić mu ocenę za styl - ponoć można w ten sposób dostać jakieś przedmioty. Ale to nic specjalnie rzutującego na właściwą rozgrywkę.

Dlaczego w grze single player ktoś chciałby oszukiwać domyślny cykl rozwoju bohatera?

Może lubi oglądać widoczki. Adam twierdzi, że w DMC5 nie ma ich zbyt wiele, ale oczywiście nie mówimy już jedynie o DMC5. Mówimy o płatnych cheatach.

To pytanie, które jest zwyczajnie nie na miejscu. Ale z jakiegoś powodu zadają je poważni krytycy. Dlaczego poważni krytycy bronią ludziom bawić się jak mają ochotę, nie wiem.

Obraz

Przy okazji premiery Assasin’s Creed Odyssey, popularny dziennikarz Kotaku, Jason Schreier, wzburzył mnie, opowiadając, że na niego mikrotransakcje w grze nie wpłynęły. Że nie miał ochoty po nie sięgać.

"But it raises the question of like, if you have to pay to not play parts of a game, then what are you even doing with the game in the first place?"

Odyssey proponowało wymienić dolary na większe przeliczniki przy nabijaniu punktów doświadczenia. Dziś inny krytyk z Kotaku, Tim Rogers (którego skądinąd uwielbiam!), podobnie wypowiada się o DMC5 - że są w nim takie MTX ale... co z tego?

Lubię myśleć o grach jako zabawkach. Kiedy miałem kilka lat, genialny Prehistorik 2 mógł być grą w dowolnym innym uniwersum. Czasem sobie wyobrażałem, że okładający młotem wielką małpę z trzeciego poziomu jaskiniowiec to Power Ranger. Bo tak. Z czasem fantazja przestała działać aż na takich obrotach, ale nie przeszła mi chęć do zabawy grami. I nie chciałbym nikomu bronić jej na zasadach, na jakie kto ma ochotę. Choćby były to zasady nie do końca zgodne z duchem gry proponowanym przez twórców.

Narzędziem, które to umożliwiało były po prostu kody. Na sakiewkę bez dna do swobodnej rozbudowy miasta w Sim City. Na wypełnienie kieszeni bohatera GTA pełnym arsenałem dostępnych w grze pukawek.

To zasadnicza różnica między grami video a innymi mediami, że wymagają osiągania w swoim kontekście pewnej ekspertyzy. I właściwie rozumiem twórców, którzy podchodzą do tego na tyle na poważnie, że nie oferują w grze wyboru poziomu trudności (to w DMC5 jest, nawet z opcją automatycznych combosów!) ani nie implementują kodów. Ich prawo, w końcu działają w medium, które może zabronić natychmiastowego sięgnięcia w sam środek. Z książką, płytą, filmem, nie ma takiej możliwości (choć naturalnie tak jak można nie ogarnąć zasad gry, da się nie zrozumieć książki).

Kody pozwalające na omijanie zasad uważam za eleganckie rozwiązanie dla tych, którzy gotowi byli pójść na jakiś kompromis z niechętnymi do opanowania gry. Bo może cieszą się, że ktoś znalazł jakiś inny sposób na zabawę z ich dzieckiem.

Dlaczego ktoś miałby za zabawę z DMC5 płacić więcej niż pozostali tylko dlatego, że ma ochotę zacząć z dostępem do maksymalnego paska zdrowia, podwójnego skoku i reszty wykupywanych ruchów?

Nie wiem. Wiem tylko, kto na tym dodatkowo zarobi.

Wiele w ostatnich latach mówi się o mikrotransakcjach, które w jakiś sposób zaburzają balans rozgrywki. Dla mnie to wciąż za mało. Zgoda na obecność tych 4,15PLN za dodatkowy pasek zdrowia dla bohaterów DMC5 to zgoda na przejście gry single-player do modelu usługi. Modelu, który miewa uzasadnienie w tytułach społecznościowych, ale jednak nie ma najmniejszego w Devil May Cry 5 czy Assasin’s Creed Odyssey.

Nie po to elektroniczna rozgrywka wyszła z salonów gier do domów, żebym musiał znów płacić za żetony.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne