Arcanum of Stemaworks and Magick Obscura
Wyobraźcie sobie świat fantasy, w którym ponad strzelistymi wieżami zamków powoli przelatują sterowce, a obok kopalni pełnej krasnoludów wznoszą się buchające dymem kominy fabryk i hut. Świat, w którym wieści z daleka nie otrzymuje się za pośrednictwem szklanej kuli, ale z porannej prasy. Jeśli trudno Wam to sobie wyobrazić, poczekajcie na Arcanum of Steamworks and Magick Obscura.
18.11.2003 | aktual.: 08.01.2016 13:01
Arcanum of Stemaworks and Magick Obscura
Madmortigan
Wyobraźcie sobie świat fantasy, w którym ponad strzelistymi wieżami zamków powoli przelatują sterowce, a obok kopalni pełnej krasnoludów wznoszą się buchające dymem kominy fabryk i hut. Świat, w którym wieści z daleka nie otrzymuje się za pośrednictwem szklanej kuli, ale z porannej prasy. Jeśli trudno Wam to sobie wyobrazić, poczekajcie na Arcanum of Steamworks and Magick Obscura.
Autorzy gry podjęli się niezwykle trudnego zadania i, w przeciwieństwie do swoich najgroźniejszych konkurentów z Interplay, którzy oparli swoje gry na systemie AD&D, postanowili wykreować nowy, niezwykle interesujący i oryginalny świat. Akcja Arcanum of Steamworks and Magick Obscura rozgrywa się bowiem w iście Tolkienowskim świecie, gdzie magia jest wszechobecna, a magowie cieszą się szacunkiem i poważaniem. Jedna tylko rzecz zdaje się spędzać sen z powiek Mistrzów magii: właśnie rozpoczęła się rewolucja przemysłowa.
Następna generacja?
Ideą wszystkich twórców gier RPG, zarówno komputerowych jak i klasycznych, jest stworzenie świata, w którym mechanika gry i klimat jak najwierniej oddawałyby zasady rządzące w realnym świecie. Jak dotąd klasyczne RPG miały pod tym względem znaczącą przewagę nad swoimi młodszymi cyfrowymi braćmi. Jednakże, wraz ze wzrostem mocy obliczeniowej komputerów oraz dzięki możliwościom trybu multiplayer, ta sytuacja może ulec zmianie. Wszystko, czego się do tej pory dowiedzieliśmy się o Arcanum of Steamworks and Magick Obscura wskazuje, że nadchodzi gra, która może odmienić nasze spojrzenie na komputerowe RPG. Autorzy twierdzą, że nie godzili się na żaden kompromis ani ograniczenia, starając się stworzyć grę rewolucyjną. Tu wszystko ma być tak dopracowane, że z trudem będziemy mogli oderwać się od ekranów naszych monitorów. Stworzono świat nie tylko rozległy i zróżnicowany, ale nadano mu pozór życia poddając go rygorystycznemu rytmowi dnia i nocy. Jego wielkość także ma nas oszałamiać: pokonanie całej krainy ma zajmować nam miesiące.Przy kreowaniu naszej postaci odrzucono stereotypowy, klasowy sposób generowania postaci, który często prowadził do pewnej schematyczności jej rozwoju. Przyjęto natomiast mniej popularny, ale o wiele bardziej plastyczny sposób polegający na przyznaniu w początkowej fazie gry pewnej ilości punktów, które możemy dowolnie rozdysponować. Nie bez znaczenia pozostanie też płeć czy rasa.Dla osób, którym stworzenie własnej postaci wydawać się będzie za trudne, przewidziano szeroki wachlarz predefiniowanych bohaterów.
Kto mieczem wojuje
Pomimo olbrzymiej ilości subquestów, z których wiele będzie można będzie rozwiązać w sposób pokojowy, nie sposób wyobrazić sobie RPG, w którym w końcu nie będziemy musieli chwycić za miecz. W Arcanum of Steamworks and Magick Obscura zastosowano aż trzy sposoby prowadzenia walki: walkę w czasie rzeczywistym, z podziałem na tury oraz w tzw. przyspieszonym trybie turowym, który stanowi połączenie dwóch pierwszych. W tym ostatnim o kolejności ataku i liczbie punktów ruchów decydować mają parametry naszej postaci. Całość gry, zarówno część przygodowa, jak i walka, będzie widziana w rzucie izometrycznym, co pozwoli nam bardzo sprawnie kierować przebiegiem starcia. Walczyć przyjdzie nam z dużą ilością przeciwników o mocno zróżnicowanych charakterystykach i zdolnościach, których ostateczna liczba ma plasować się około 280.
Poczekamy, zobaczymy
Świat Arcanum to miejsce wielu sprzeczności i antagonizmów. Akcja gry ma się toczyć w czasach gwałtownych przemian, zarówno społecznych, jak technologicznych. Monopol magów na dokonywanie rzeczy niemożliwych został przełamany. Miejsce bogów i magii zaczęła zajmować technika. Połączenie XIX-wiecznego świata z tym znanym nam z epickich powieści fantasy to pomysł ciekawy, ale i karkołomny. Dotychczas wszystkie takie próby kończyły się niepowodzeniem lub nie znajdowały uznania odbiorców. Na razie trudno ocenić, czy autorzy zdołają wywiązać się z niezwykle ambitnego zadania, jakie przed sobą postawili. Nie da się jednak ukryć, że już teraz potrafili zachęcić nas do bliższego przyjrzenia się Arcanum of Steamworks and Magick Obscura, który wkrótce pojawi się na polskim rynku.