Twórcy Clicker Heroes porzucają model free-to-play. Za sequel przyjdzie nam zapłacić z góry

Twórcy Clicker Heroes porzucają model free-to-play. Za sequel przyjdzie nam zapłacić z góry21.11.2017 13:57
Bartosz Stodolny

W samej grze nie znajdziemy też mikrotransakcji.

Zapewne w którymś momencie swojego gamingowego życia spotkaliście się z clickerem, czasem zwanym też idle game. AdVenture Capitalist, Cookie Clicker, Tap Titans i niezliczone inne produkcje są cały czas niezwykle popularne, choć na pierwszy rzut oka większość z nich to proste samograje. Ale! Jeśli clicker jest dobrze zaprojektowany, to znajdziemy w nim znacznie więcej, niż tylko wpatrywanie się w ekran i stukanie/klikanie/rozwijanie pasywnych umiejętności.

Clicker Heroes Available Everywhere!

Takim przykładem jest właśnie Clicker Heroes, które szturmem wzięło Steama w 2015 roku stając się najpopularniejszym przedstawicielem gatunku. Powiem szczerze, że sam sporo czasu spędziłem z jej mobilną wersją i bawiłem się naprawdę dobrze eksperymentując z kolejnymi buildami, czytając nowe strategie na maksymalizację "zysków" czy po prostu gapiąc się, jak rzesze potworów padają pod moim niesamowitym DPS-em.

Podobnie jak większość tego typu produkcji, Clicker Heroes to gra free-to-play, zatem obecność mikrotransakcji nie powinna nikogo dziwić. Akurat w tym przypadku za prawdziwe pieniądze kupuje się przede wszystkim kryształy, które następnie można przeznaczyć na bonusy do zdobywanego złota, zwiększenie obrażeń, automatyczne klikanie i tak dalej. I okej, skoro grę można pobrać za darmo, a twórcy o nią dbają, to w jakiś sposób zarabiać muszą. Zresztą tutaj większego problemu nie ma, bo spokojnie można obejść się bez kupowania kryształów. Inna sprawa, że twórcy z Playsaurus sami przyznają, że mikrotransakcje przyniosły im dużo pieniędzy. Mówią też coś jeszcze:

Jak tłumaczy wpis, przyczyny takiej decyzji są dwie. Pierwsza to kwestia etyki, bo twórcy obawiają się, że osoby wydające tysiące dolarów (sic!) na mikrotransakcje w ich grze robią to przede wszystkim dlatego, że działa tu mechanizm uzależnienia, a studio nie chce zarabiać na takich osobach. Niby nie chce, ale mikrotransakcji z jedynki nie usunie, choć trzeba przyznać, że akurat w Clicker Heroes obowiązuje bezterminowe prawo zwrotu wydanych pieniędzy.

Drugi powód jest już bardzo przyziemny i wynika z prostej zależności. "Wieloryby", jak w tytułach F2P określa się płacących graczy, mają strasznie duży wpływ na dewelopera i w pewnym sensie dyktują warunki, co świetnie widać w przypadku gier mobilnych. Playsaurus nie chce robić gry tylko dla wydających pieniądze na mikrotransakcje, a już tym bardziej nie chce być ich zakładnikiem, dlatego rezygnacja z dotychczasowego modelu ma dać studiu większą swobodę i możliwość wprowadzania aktualizacji bez zważania na postępy graczy. W tym takich, które "zepsują" save'y.

Clicker Heroes 2 Teaser

Co ciekawe, twórcy sami nie są pewni, czy ten model się sprawdzi i przyznają, że Clicker Heroes 2 raczej nie będzie warte tych 30 dolarów. Ale "przynajmniej wydadzą swoją grę z czystym sumieniem". I choć zapewne tyle samo w tym marketingu co dobrej woli, trzeba przyznać, że w branży, gdzie ostatnimi czasy monetyzuje się wszystko jak leci, taki krok jest godny podziwu. Szczególnie w przypadku serii, która już sprawdziła się jako free-to-play.

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.