Pobrałeś Minecrafta z sieci? Lepiej uważaj

Pobrałeś Minecrafta z sieci? Lepiej uważaj07.09.2022 11:03
Minecraft to ulubiona gra hakerów
Źródło zdjęć: © cutewallpapper

Minecraft, FIFA, Roblox znalazły się na czele niechlubnego rankingu. Miłośnicy tych tytułów są niezwykle narażeni na ataki cyberprzestępców. Skutki mogą być poważne.

Tam gdzie pieniądze, tam i oszuści

Branża gier komputerowych to gigantyczny biznes. Wirtualnej rozrywce oddaje się ponad miliard graczy na całym świecie. Niestety, jest to jednocześnie doskonałe środowisko dla wszelkiego rodzaju oszustów oraz cyberprzestępców. Oczywiście, wszyscy powinni zachować szczególną ostrożność w sieci, jednak istnieje grupa, która jest wyjątkowo narażona na dystrybucję złośliwego oprogramowania.

Uważaj na to, co pobierasz i udostępniasz

Najnowszy raport firmy Kaspersky odpowiada na bardzo ważne pytanie: jakie gry są najczęściej wykorzystywane przez hakerów? Okazuje się, że niechlubnym liderem rankingu, podobnie jak w ubiegłym roku, jest Minecraft. Liczba unikalnych użytkowników dla tej gry, dotkniętych złośliwym oprogramowaniem, w okresie od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2022 r., wynosi 131005. W tym przedziale czasowym pojawiło się 23239 unikalnych zainfekowanych plików.

Nie tylko Minecraft

Minecraft "deklasuje" pozostałe gry pod tym względem. Jeśli mowa o liczbie unikalnych plików, mogących wyrządzić szkody, to na drugim miejscu znajduje się FIFA (10776 plików), a na trzecim Roblox (8903 plików). Entuzjaści tych tytułów powinni zatem zachować szczególną ostrożność, gdy pobierają z sieci treści (w tym cheaty) związane z tymi grami z nieoficjalnych źródeł. Skutki mogą być dotkliwe.

Dominującym rodzajem ataku (88.56 proc.) jest dodanie do systemu niechcianego oprogramowania za pomocą programów do pobierania. W ten sposób hakerzy mogą wykraść poufne dane, w tym numer karty płatniczej. A tego raczej nikt nie chce. Warto dodać, że Minecraft jest produkcją niezwykle popularną wśród młodzieży i dzieci. Najmłodsi, owszem, nie mają raczej własnych kont i kart kredytowych, ale to nie jest przeszkoda. Są przypadki, gdzie dziecko używa karty rodzica, by dokonać płatności w grze.

Sebastian Barysz, dziennikarz Polygamii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.