Kiedy gra decyduje za ciebie

Kiedy gra decyduje za ciebie16.09.2016 22:30
Freszu

Od lat dają nam wybór, poczucie wolności, chociaż iluzję, że mamy wpływ na to co się dzieje na ekranie. Twórcy co raz częściej zapominają o unikatowych perspektywach, które umożliwia nam tworzenie gry wideo. Albo nie chcą o nich pamiętać. W zasadzie, niezależnie od naszej woli działały już Blinky, Pinky, Inky i Clyde, kolorowe duchy z Pac-Mana, jednak to nie jest tekst o zasadach ustalanych przez deweloperów. W dziedzinie filmu też nie możemy oczekiwać salw śmiechu po thrillerach, ale autor może wprowadzić elementy humorystyczne do nich. Poniższe słowa spisane są w lamencie o utracone idee, odbieranie wolności czy nawet cofanie postępu dokonanego przez już prawie 50 lat. No i wreszcie muszę napisać coś dłuższego, to już 10 wpis.

Max Caulfield miała moc cofania czasu, ja mam szybki zapis.

Zaczynając od początku, wraz z rozrastaniem się rynku gier, by trafiły do większej liczby odbiorców, zaczęto je trywializować, tudzież likwidować uciążliwe sekwencje. Pierwszy taki mechanizm, na który nie miałem żadnego wpływu, tzn. nie mogłem go nawet wyłączyć, to autosave. Zetknąłem się z nim przy wielkim hicie PS2 Ratchet&Clank. Do dziś, ze świecą szukać gier z szybkim zapisem na nowsze (czyt. 6-8 generacja) konsole, a autozapis był lekiem na całe zło. To poprawiał immersję zwiększając wartość wyborów, to gracz już nie musiał co kilka minut grzebać w menu. W końcu ktoś stwierdził, że zwykłe zapisywanie jest passe i powolutku odbierano możliwość własnego rozporządzania stanem gry. Następnie straszna choroba zaraziła także komputery osobiste, na szczęście pozostają nieliczni twórcy wierni starożytnej metodzie F5+F9.

Thibout Courtois zdał rozszerzone matury z matematyki i fizyki na 100%.

„ (…) podanie prostopadłe do Martiala przed pole karne, Terry za nim nie nadąża, to pewna akcja sam na sam z bramkarzem … Chwila! Courtois wychodzi z bramki, cóż za brawurowa decyzja! Wybiega za jedenasty metr i wybija piłkę na aut, Anthony Martial w szoku. Goalkeeper Chelsea podjął wielkie ryzyko, ale opłaciło się…”. Powiedział nikt nigdy, przy przeciętnym meczu w Fifie 16. Jeszcze kilka odsłon temu typowy dylemat bramkarski dotyczył każdego gracza. Teraz to zostało zautomatyzowane, nawet w rozgrywkach sieciowych. W sytuacji, gdzie nikt z ludzką percepcją nie wcisnąłby przycisku oznaczonego trójkątem/literą „y” EA robi to za ciebie. Wyjście bramkarzem ciągle jest dostępne dla gracza, ale nie jest już przydatne (ew. jak chcesz strzelić samobója). Prawdą jest, że obcując ze sztuczną inteligencją jesteśmy na warunkach jej twórcy, ale ABC tworzenia sieciówek głosi: Jak najwięcej ma zależeć od gracza, jak najmniej ingerencji projektantów. Nie ma co się rozpisywać, to zabieranie ważnej części (i tak szczątkowej) kontroli nad drużyną. Gdyby ten system, chociaż działał poprawnie…

Wyrównywanie szans.

Od wieków homo sapiens zastanawiają się: czy handicap istnieje? Pff. A jakże! We Władcy Pierścieni Bitwa o Śródziemie II i kilku innych strategiach przed własnymi potyczkami możliwe było ustawienie przewagi (wyrażanej w procentach), jeśli np., wiedziałeś że twój przeciwnik nie może się pochwalić wielkimi umiejętnościami taktycznymi, mogłeś obniżyć pasek życia twoich budynków i jednostek. Miałeś wybór. (Uwaga następujące zdania mogą zawierać teorie spiskowe) - tak, znowu o Fifie. Kto wie, ten wie, że w Ultimate Team handicap jest obecny, uruchamiany automatycznie, w przypadku przepaści między ocenami przeciwnych drużyn (no dobra, tutaj ludzkość ciągle się zastanawia jak dokładnie EA zaprojektowało system przewag). Sam się z tym spotkałem w obu przypadkach, kiedy miałem ten wyżej oceniony skład trudno mi było strzelić jakąkolwiek bramkę, zbudować jakąkolwiek akcję itd., pomagały tylko sprawdzone wjazdy w pole karne oraz strzelanie z 2 metrów. Po drugiej stronie barykady jest jeszcze dziwniej. Nie najlepiej zbudowany skład z ligi niemieckiej, przeciwko kartom TOTS i TOTY praktycznie na każdej pozycji. Przegrana 1:0, ale widziałem, że mój oponent męczył się przez cały mecz. Czułem się po prostu smutny, bo nie dość, że spadłem do niższej ligi, to jeszcze żal z powodu przeciwnika dawał się we znaki. Wolę stracić pięć bramek, wiedząc dlaczego przegrałem, niż jechać na wózku sztucznego szczęścia.

Niepełnosprawność sterowania.

Mamy też mechanizmy, które naprawiają bolączki pośredniej kontroli nad bohaterem, czasami aż zbyt skutecznie to robią, ale właśnie te można wyłączyć w ustawieniach bez żadnego problemu, kiedy działają w celach czysto edukacyjnych. Auto-asysta celowania przy obsługiwaniu pada dobrze uczy posługiwania się drążkiem, przez co w rozgrywce sieciowej, gdzie wspomaganie jest ograniczone, gracz będzie czuł się pewniej (patrz, gry sportowe, strzelanki).

Podobno powszechna automatyzacja to krok na przód, oznaka przyszłości, ułatwienie dla rodzaju ludzkiego. W grach komputerowych to uwstecznianie. Nie mam nic przeciwko wprowadzaniu nowych opcji, dzięki którym tytuł trafia do większej liczby odbiorców, ale każdy lubi mieć wszystko pod kontrolą. Przynajmniej mieć takie wrażenie. To wyróżnia obecnie jedne z najmłodszych mediów i potencjałem odstawia inne daleko w tyle. Szkoda, że tylko nim.

Źródło artykułu:Polygamia.pl
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.