FIFA (być może) piątą najlepiej sprzedającą się serią w historii gier

FIFA (być może) piątą najlepiej sprzedającą się serią w historii gier02.02.2021 16:49
fifa 21
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Electronic Arts ogłosiło dziś kilka rzeczy: przedłużyło umowę z UEFA, planuje ekspansję "FIFA Online 4" na kolejne rynki, ale najważniejsze może w tym natłoku umknąć. Seria dotarła właśnie do 325 milionów sprzedanych egzemplarzy.

A to oznacza wskoczenie do czołowej piątki/szóstki (a dlaczego - wyjaśniam dalej) najlepiej sprzedających się serii gier w historii branży. Dla pełniejszego obrazu rzućmy okiem na listę najlepiej sprzedających się franczyz.

  • "Mario"– ponad 650 mln
  • "Tetris" – 495 mln
  • "Pokemon" – 368 mln
  • "Super Mario" – 348 mln
  • "FIFA" – 325 mln

Dotychczas piąte miejsce okupowała seria "Call of Duty" z wynikiem przekraczającym 300 mln sprzedanych sztuk. Ale tu pojawia się haczyk. Activision chwaliło się taką liczbą przed premierą "Modern Warfare" w 2019 r. A ta miała się rozejść w nakładzie przekraczającym 30 mln sztuk. Do tego trzeba dorzucić "Call of Duty: Black Ops - Cold War", o mobilnym CoD-zie nawet nie wspominając.

Rodzi się też pytanie dotyczące "FIFY Online" oraz "Warzone". Czy zarejestrowane konta są liczone jako sprzedane gry? Niby nie wiadomo, ale nikt by się nie zdziwił. Podziwianie i powoływanie się na liczby, zwłaszcza tak zawrotne, jest fajne, ale zawsze skomplikowane, do tego często karkołomne. Tak czy inaczej - wyniki obu są takie, że czapki z głów. Ale wróćmy do EA.

W przeskoczeniu CoD-a wydatnie pomogła "FIFA 21". Najnowsza odsłona popularnej piłki nożnej może, zdaniem EA, pochwalić się większą "liczbą graczy na tym etapie swojego cyklu życia niż jej rekordowa poprzedniczka".

Ale Electronic Arts swojej hegemonii nie zamierza przerywać. Dlatego spółka przedłużyła licencje na rozgrywki Ligi Mistrzów, Ligi Europy i Superpuchary. Na jak długo? "Na wiele kolejnych lat" – czytamy w oficjalnym oświadczeniu.

Na tym nie koniec. "FIFA Online 4", czyli darmowy dodatek dostępny w formacie free-to-download, podbił już rynek azjatycki, a teraz trafi do m.in. Polski, Rosji czy Turcji. EA chwali się również, że lada moment "FIFA 21" trafi na Google Stadia.

Warto dodać, że Electronic Arts rok fiskalny zakończyło z dochodami na poziomie 5,5 miliarda dolarów. Za jedną akcję EA trzeba zapłacić na nowojorskiej giełdzie ok. 147 dol. Kapitalizację spółki szacuje się na 42 mld dolarów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.