Disney zamyka Avalanche, uśmierca Disney Infinity i wycofuje się z wydawania gier wideo

Disney zamyka Avalanche, uśmierca Disney Infinity i wycofuje się z wydawania gier wideo11.05.2016 12:24
Bartosz Stodolny

Wszystko przez spadek obrotów i zysku w dziale firmy odpowiadającym między innymi za rozrywkę interaktywną.

Po tym, jak Microsoft postanowił zamknąć studio Lionhead przyszła pora na kolejnego giganta. Tym razem padło na Disneya, który oświadczył wczoraj, że Avalanche kończy swój żywot, a razem z nim Disney Infinity.

Dlaczego? Przecież gra radzi sobie całkiem dobrze. Cała branża tak zwanych „toys-to-life” zanotowała w 2015 roku 7-procentowy wzrost w Stanach Zjednoczonych, a w związku z gwiezdnowojennym boomem można by pomyśleć, że połączenie figurek i gry wideo to kura znosząca złote jaja.

Tak jednak nie jest, bo cały dział produktów konsumenckich i mediów interaktywnych, do którego po zamknięciu Disney Interactive trafiły również gry, jako jedyny w całym koncernie zanotował spadek nie tylko obrotu, ale przede wszystkim zysku. O ile przychód spadł o 2% z 1,2 miliarda do 1,18 miliardów dolarów, to zysk operacyjny w drugim kwartale roku obrotowego 2016 wyniósł 357 milionów dolarów notując 8-procentowy spadek w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Co to oznacza dla graczy? Disney Infinity dostanie jeszcze dwa zapowiedziane już rozszerzenia – Alice Through the Looking Glass w maju i Finding Dory w czerwcu. Prace nad zestawem Star Wars: Rogue One zostały natomiast wstrzymane.

Disney wycofuje się też z wydawania gier w ogóle. Zamiast tego firma będzie skupiała się tylko na udzielaniu licencji, jak w przypadku Electronic Arts i Gwiezdnych Wojen. To zresztą dobry pomysł, bo z ostatniego raportu finansowego Elektroników wynika, że Battlefronta kupiło 14 milionów osób, zatem nic dziwnego, że zapowiedziano drugą część, a co roku pojawiać ma się jakaś gra ze świata Gwiezdnych Wojen.

Pytanie, jak na ten ruch zareagują konkurenci Disneya. Activision jakiś czas temu obwieściło, że Skylanders Superchargers sprzedał się poniżej oczekiwań, Nintendo z kolei nie może narzekać na swoje Amiibo. Jest jeszcze Lego Dimensions, ale gra wystartowała dopiero w 2015 roku, zatem na wyniki sprzedaży będziemy musieli jeszcze trochę poczekać.

LEGO Dimensions: Midway Arcade Trailer

Ciekawe informacje płyną też z zajmującej się badaniem rynku gier wideo agencji NPD. O ile w roku 2015 branża „toys-to-life” faktycznie zanotowała wzrosty, prognozy na 2016 nie są już tak optymistyczne. Rynek zdążył się już nasycić, a portfele kupujących nie są bez dna. Niewykluczone jednak, że uda się uniknąć losu gier muzycznych, które na początku swojego istnienia były bardzo popularne, a teraz stopniowo wymierają. Wszystko zależy od tego, czy uda się dotrzeć do szerszego grona odbiorców i czy koniec Infinity nie spowoduje, że rynek trochę się „odetka”. W końcu znika z niego poważny gracz.

[Źródła: gamesindustry.biz: 1, 2, Disney: 1, 2, EA]

Bartosz Stodolny

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.