Zmien skórke
Logo Polygamii

AMD odpowiada na RTX-y, czyli o Radeonie VII

Karta zapowiedziana została podczas trwających właśnie targów CES 2019.

Jak tu odpowiedzieć Nvidii na ich serię RTX, która pomimo różnych przejściowych kłopotów zdaje się być jednak dość obiecującą nowinką? AMD nie zaoferowało własnego, podobnego rozwiązania, a po prostu postawiło na zwiększenie wydajności poprzednich układów – ich nowy Radeon VII ma pod tym względem mierzyć się z RTX 2080 od konkurencji. Nazwa modelu nawiązuje przy tym do procesu technologicznego 7 nm.

Kartę wyceniono na 699 dolarów, czyli dość podobnie jak konkurencję od Nvidii. Różnicą jest jednak zwiększona ilość pamięci HBM2 – karta ma jej na pokładzie 16 GB. Z ciekawych liczb wyróżnić można też 3840 jednostek cieniujących, zegar mogący osiągnąć taktowanie 1800 MHz (wartość bazowa nie jest znana) oraz 128 jednostek ROP. 4096-bitowa szyna zapewni natomiast przepustowość wynoszącą 1 TB.

Twórcy pokazali też wyniki benchmarków z trzech gier w 4K na najwyższych detalach (nie sprecyzowali jednak, co to znaczy najwyższe detale) – Battlefielda V, Far Cry 5 oraz Strange Brigade. Na prawdziwą weryfikację trzeba jednak poczekać, bo dobór gier jest nieprzypadkowy – to tytuły powstające przy współpracy z AMD. W przypadku DX11 i DX12 wydajność obu wynosi ok. 60 klatek, a na Vulkanie różnica robi sie odrobinę większa.

Widać zresztą, że między Nvidią i AMD trochę iskrzy, czego dowodem słowa Jen-Hsun Huanga, dyrektora generalnego Nvidii. Bez żadnej kurtuazji nazwał kartę od konkurencji w wywiadzie dla PCWorld rozczarowującą i stwierdził, że pomimo braku obsługi sztucznej inteligencji (u Nvidii ma ona służyć między innymi do wprowadzenia DLSS, wydajniejszej metody wygładzania krawędzi) i Ray-Tracingu ledwo może rywalizować z RTX 2080. Stwierdził też, że Radeon VII nie wnosi tak naprawdę niczego nowego. Mam nadzieję, że wniesie ona na rynek chociaż konkurencję.

Krzysztof Kempski

Więcej na temat:

7
Dodaj komentarz

Zaloguj się by skomentować
2 Komentarze
5 Odpowiedzi
5 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejsza dyskusja
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Finear
Użytkownik

> Mam nadzieję, że wniesie ona na rynek chociaż konkurencję. nie wniesie, ta karta jest DOA to jest ich najlepsza karta a wydajność na poziomie równym 1080ti który wyszedł ponad 2 lata temu, za 699 czyli taka sama cena jak RTX 2080 (który oferuje wydajność praktycznie taka sama jak 1080ti) z niepotrzebnie drogim 16gb HBM który musieli wrzucić w takiej ilości bo w 8gb wydajność poleciała by ostro w dół, nie mogli też dać zwykłego ggdr6 bo TDP z 300w (które i tak jest chorym w obecnych czasach wynikiem, a pamiętajmy że mamy te 300w z energooszczędny HBM) skoczyło by… Czytaj więcej »

palmtoface
Użytkownik

Jedyny plus to tańszy monitor do freesynca chociaż z drugiej strony lepiej by było kupić 1080 ti w normalnej cenie z droższym monitorem.

Finear
Użytkownik

1080ti już sie nie opłaca, 2080 jest tansza

a nvidia własnie ogłosiła ze na geforcach będzie działać freesync wiec już nie ma tego problemu z wyborem

Deniryer
Użytkownik

https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/no_nvidia_s_titan_v_is_not_equal_to_the_rtx_2080_ti_when_ray_tracing_battlefield_v/1 DXR – nie mylić z RTX, bo to są zamknięto źródłowe biblioteki NV dla DX12, które umożliwiają wykorzystanie rdzeni RT i Tensor – nie wymaga żadnego wsparcia sprzętowego tak jak Nvidia twierdzi w swoich materiałach marketingowych. RT i Tensor cores akceleracją pewne algorytmy przy pomocy instrukcji zaszytych w sterownikach jak i samym sprzęcie, które można wykonać na dowolnej karcie graficznej. Jak widać Titan V – na którym zresztą odpalano wszystkie dema i benchmarki przedpremierowe – daję sobie radę bez RT – ich fizycznie nie ma- i Tensorów, a te nie są tymi samymi Tensorami z Turinga, które chociażby odsługują… Czytaj więcej »

TheMisterA
Użytkownik

O ile brak RT rozumiem – AMD nie ma tyle kasy na to, poza tym RT w wykonaniu kart Nvidii to i tak ciekawostka, która poczeka na masowość, to brak wykorzystania AI jest rozczarowujący.
Osobiście takie DLSS może stanowić znaczącą zmianę w technologii – lepsze efekty ale mniejsze wymagania?
W ciągu roku lub max 2 premierę będą miały nowe konsole. Według mnie nie będą wspierać RT (Sony i MS bazują na rozwiązaniach AMD) ale będą korzystać z rozwiązań AI (na pewno MS, a to i Sony nad tym popracuje).
Czyli nowa generacja konsol wprowadzi pod strzechy 4k natywnie, moduły AI i 30fpsów oczywiście.

Deniryer
Użytkownik

Rozpisałem się i mój komentarz przepadł lub nadal oczekuje moderacji, ech. Później spróbuje jeszcze raz.