Złościsz się w trakcie grania? Naukowcy udowodnili, że to nie pomaga
Rzucanie padem, walenie pięścią w klawiaturę, wściekłe klikanie w myszkę. Sprawdziliśmy i wiemy z doświadczenia – takie zachowania w grze nie pomagają. Ale teraz są na to naukowe dowody.
Wszystko za sprawą naukowców z Uniwersytetu Stanforda w USA oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Polsce, którzy przeprowadzili badania dotyczące wpływu emocji na jakość gry. W eksperymencie udział wzięło 241 mężczyzn wieku od 18 do 37 lat, którzy mieli rozegrać pięć meczów w "FIFA 19". Wcześniej wywoływano w nich określone emocje. Raz były to inspirujące momenty z igrzysk olimpijskich, kiedy idzie budzące agresję fragmenty z filmu "Więzień nienawiści".
Wyniki swoich badań naukowcy opublikowali w czasopiśmie "Emotion". Ich praca dotyczyła roli emocji w e-sporcie. Wnioski? Najgorzej wypadali gracze, którzy byli wściekli. "Odkryliśmy, że wzbudzenie pozytywnych emocji ( zwłaszcza entuzjazmu) przed grą przekłada się na poprawę wyników" – czytamy w pracy.
Autorzy badania podkreślają jednocześnie, że użycie krótkiego filmu do wywołania pożądanej reakcji emocjonalnej zakończyło się sukcesem, ale emocje są subiektywne i wywołanie tylko jednej konkretnej emocji jest prawie niemożliwe. A co za tym idzie, potrzebne są dodatkowe badania, które już zostały zapowiedziane.
Podkreślają jednocześnie, że emocje są kluczowym wskaźnikiem wydajności w szeroko rozumianym gamingu.