Zapowiedziano PlayStation 4, choć go nie pokazano. I mnóstwo gier do tego
Dawno tyle plotek nie okazało się prawdą. Nowy pad, 8 GB pamięci RAM, Diablo 3 i nagrywanie rozgrywki na bieżąco.
21.02.2013 | aktual.: 15.01.2016 15:41
Niespodzianka, bo spodziewaliśmy się raczej, że konferencja będzie wypełniona różnymi zapowiedziami, a nowa konsola PlayStation - jeśli już się pojawi - to na koniec w formie krótkiej wzmianki i ujawnienia logo. Było dokładnie odwrotnie. Po krótkim wprowadzeniu Sony zrzuciło bombę - mamy konsolę nowej generacji, nazwaną po prostu PlayStation 4.
Zaprezentowano niestety tylko logo
Nic o wyglądzie, trochę o bebechach Nie pokazano nam samej konsoli - skupiono się na specyfikacji, kontrolerze, możliwościach i przede wszystkim grach, które wypełniły grubo ponad godzinę z dwugodzinnego show.
Więc PS4 to PC na sterydach
Podkreślono to, co podejrzewaliśmy od jakiegoś czasu. PlayStation 4 ma architekturę podobną do komputera PC - ale mocno podkręconego. Procesor typu x86, 8GB szybkiej pamięci RAM GDDR5, co jest zaskoczeniem, bo mówiono raczej o 4 GB. Do tego nieokreślona na razie karta graficzna, ale dość mocna, by samodzielnie obsługiwać skomplikowane efekt cząsteczkowe na silniku Havok. Oraz stary dobry dysk twardy - trzymanie danych w chmurze pozostanie dodatkiem.
Jako pokaz możliwości PS4 zaprezentowano znany już nam silnik Unreal Engine 4:
Unreal Engine 4 Elemental Demo Pad się zmienił, ale tylko trochę Pokazano też kontroler - DualShock 4, który wygląda dokładnie tak, jak na zdjęciach, które pojawiły się wcześniej w sieci. Ma dotykowy panel, przycisk "Share" do szybkiego dzielenia się treściami z gier, z przodu zamontowano "light bar", który ma służyć łatwiejszemu rozróżnianiu graczy. Wygląda na to, że będzie mógł działać jako sposób na sterowanie kursorem, jak w kontrolerze ruchowym PS Move - zwłaszcza, że na zdjęciu widać "obserwującą" go nową kamerę.
DualShock 4 i nowa kamera
Istotnymi zmianami są też wklęsłe gałki, nieco inne spusty (choć nadal za płaskie) i gniazdo do podłączania słuchawek. Za to sam pad nadal wydaje się niewielki.
DualShock 4
Usługami PS4 stoi Dużo czasu poświęcono opisowi usług - nie ujawniono co prawda, jaka przyszłość czeka PlayStation Plus, ani czy gra w sieci będzie płatna. Poznaliśmy za to plan stworzenia wielkiej sieci graczy. Oraz nowe usługi, z których warte uwagi m.in. są:
- nagrywanie na bieżąco rozgrywki z gry i możliwość szybkiego podzielenia się wideo (lub obrazkami) w sieci - także w tle grania;
- możliwość grania w gry, które jeszcze się ściągają - za tę i poprzednią opcję odpowiada dodatkowy procesor;
Wybieranie wideo do opublikowania w sieci
- możliwość budzenia i usypiania konsoli - w każdym momencie, przyciskiem na padzie;
- możliwość podglądania jak grają nasi znajomi albo sławni gracze;
- możliwość zdalnego pomagania komuś z grą, w której sobie nie radzi;
- wreszcie w pełni działający Remote Play, czyli wyświetlania i granie na PS Vita w gry z dużej konsoli;
- możliwości Remote Play, oglądania innych i zakupów mają być też dostępne na smartfonach czy tabletach;
Dodatkowy chip odpowiadający za działania w tle
- system rekomendacji sklepowych oparty o to, w co i jak często gramy;
- możliwość zagrania w demo gry poprzez streaming jej wprost ze sklepu;
- (w przyszłości) możliwość grania w gry z poprzednich modeli PlayStation poprzez streaming;
- większa swoboda i wsparcie dla twórców gier epizodycznych i free-2-play;
- a także dla twórców niezależnych - PS4 pozwoli im na samodzielne wydawanie się na PlayStation Network;
Nie wiemy niestety nic o cenach i modelach konsoli. Datę premiery podano na sam koniec konferencji: święta 2013 r. Podejrzewam, że na konkrety trzeba poczekać do czerwcowych targów E3 w Los Angeles, kiedy wedle wszelkich plotek konsolę zapowie też Microsoft.
Zapowiedziane gry: Lista twórców jest imponująca - jest na niej m.in. polski CD Projekt RED (kliknij, aby powiększyć):
A dokładniej zaprezentowano:
Knack (Japan Studio)
Gra science-fiction z elementami fantasy o robocim bohaterze, który potrafi zmieniać swoją formę, składać się z różnych elementów. Jest jedyną szansą na powstrzymanie armii goblinów.
Knack (PS4) Killzone: Shadow Fall (Guerilla Games)
Czwarta - nie licząc tych na przenośne konsole - część serii o walce ludzi z Helghastami. Jaśniejsze kolory, ładniejsza grafika i na pierwszy rzut oka brak powalających zmian. Grunt, żeby się dobrze strzelało.
Killzone Shadow Fall (PS4) Driveclub (Evolution Studios)
Wyścigi znanymi samochodami w znanych miejscach świata. Wielka sieć graczy, gdzie każdy może rzucić każdemu wyzwanie. I do tego pojazdywykonane z niezwykłą pieczołowitością.
DriveClub - trailer inFamous: Second Son (Sucker Punch)
Totalitarny świat, życie ludzkie kontrolowane przez służby bezpieczeństwa i buntownik o niezwykłych mocach. Wiadomo, czego się spodziewać.
The Witness (Jonathan Blow)
Tajemnicza i ślicznie wyglądająca gra logiczna od ojca Braid - 25 godzin zagadek na urokliwej wyspie. Przez jakiś czas dostępna będzie tylko na PS4.
Deep Down [tytuł roboczy] (Capcom)
Z krótkiego zwiastuna można wywnioskować, że to gra w której walczy się ze smokami. Ale czy bardziej slasher czy bardziej RPG? Na pierwszy rzut oka wygląda jak Dragon's Dogma 2 i może to ona.
Diablo III (Blizzard)
Chyba wiele nie trzeba wyjaśniać. Firma Blizzard przypomniała sobie, że dawno temu robiła też gry na konsole. Wreszcie potwierdziły się plotki i Diablo 3 pojawi się na PlayStation 4. Z kooperacją dla 4 graczy i wygodnym sterowaniem.
Watch_Dogs (Ubisoft)
Dość niezwykła gra o hakerze tkanki miejskiej. Pokazano spory fragment otwartego świata, jaki będzie dostępny między misjami i zaprezetnowano możliwości, jakie dostanie gracz. Da się włamać do praktycznie dowolnego urządzenia i wykorzystać je do własnych celów. A także wspinać po budynkach niczym w Assassin's Creed. Premiera na PS4 nie wyklucza tej na PS3, X360 i Wii U.
Destiny (Bungie)
Kosmiczna strzelanina od twórców Halo, łącząca tryb wieloosobowy z tym dla pojedynczego gracza. Na PlayStation 4 pojawi się z dodatkową zawartością.
Z prezentacjami pojawiły się także inne firmy:
Quantic Dream pokazujące możliwości graficzne swojego silnika, co zdaniem Davida Cage'a lepiej pozwoli na ukazywanie emocji.
Square Enix miało dla nas to samo demo, co 8 miesięcy temu na E3, a Media Molecule deklarowało, że odkryło i zakochało się w kontrolerze ruchowym PlayStation Move, ale nie określiło, co zamierza z nim zrobić.
To teraz czekamy na targi E3, a potem do świąt.
Paweł Kamiński