Xbox Series X|S z Dolby Vision i Atmos w grach. A co z PS5?
Microsoft ostatnio pochwalił się pełnym wsparciem Dolby Vision i Atmos, sugerując, że konsole Xbox Series X i S będą jedynymi, które zaoferują kompatybilność z obydwoma z nich. Być może bardziej interesujące jest to, że Dolby Vision zagości teraz również w grach.
12.09.2020 | aktual.: 13.09.2020 07:02
Dolby Vision i Dolby Atmos – o co tu chodzi?
Technologie Dolby Vision oraz Dolby Atmos to dobrze znane entuzjastom audio-wideo rozwiązania wyświetlania obrazu oraz przetwarzania dźwięku.
Ideę rozwiązań takich, jak Dolby Vision (będące ulepszoną wersją technologii HDR) wyjaśniałem obszernie na łamach zaprzyjaźnionej Gadżetomanii. W ogromnym skrócie – rozwiązanie to pozwala uzyskać 40x jaśniejszy obraz (cały, bądź wybrane jego części) niż w standardowym zakresie dynamiki obrazu (SDR). Ponadto Dolby Vision zapewnia 50x większy kontrast między najjaśniejszym, a najciemniejszym punktem.
I w tym morzu możliwości kryje się zupełnie nowa jakość obrazu, z niewidocznymi wcześniej detalami. Co więcej, użycie Dolby Vision wpływa na optymalizacje każdej sceny z osobna, co pozwala naprawdę na stworzenie dużo bardziej zniuansowanego obrazu o bardzo "osobistym" stylu. Do tej pory Dolby Vision wykorzystywano jedynie w filmach. Od 2021 r. będzie także używane w grach - przy czym będzie to nowe rozwiązanie, a nie przeniesienie "filmowego" Dolby do świata gier.
Warto na marginesie wspomnieć, że Dolby Vision zapewnia większą (12- a nie 10-bitową) głębię kolorów i wyższą maksymalną jasność niż standardowy HDR10.
Dolby Atmos z kolei opisywałem tutaj oraz w osobnym wpisie wyjaśniałem, dlaczego warto przejmować się jakością dźwięku, jaką wnosi. Rozwiązanie to istnieje już w grach i takie produkcje, jak "Gears 5", "Shadow of the Tomb Raider" czy "Metro Exodus" robią z niego świetny użytek. Atmos to dźwięk obiektowy, a więc osadzający każde indywidualne źródło dźwięku na swoim osobnym miejscu w ścieżce dźwiękowej – aż do 128 obiektów w scenie jednocześnie, w płasczyźnie pionowej i poziomej.
To technologia, dzięki której odczujemy gdy deszcz pada z góry na dół, albo odnotujemy dźwięk, który podąża za obrazem w scenach pościgu. Jak to ująłem na łamach Gadżetomanii: "jeśli w filmie startowałby samolot i przelatywałby z prawej strony ekranu na lewą, to usłyszelibyśmy dźwięk, jak wylatuje — z tylnych głośników, a potem nad nami, następnie dźwięk przygasnąłby po lewej stronie".
Obydwie z tych technologii zostały już wcześniej wprowadzone na Xbox One S oraz Xbox One X i można było z ich dobrodziejstw korzystać w filmach 4K UHD Blu-ray (Atmos) oraz w Netflixie (Vision) i grach (ponownie Atmos). Teraz w ulepszonej formie te technologie mają trafić na next-geny Microsoftu, dodając obsługę gier w Dolby Vision.
Microsoft chwali się, że jako jedyny będzie obsługiwać obydwa formaty
Niedawno na Twitterze firma Dolby zapowiedziała, że Xbox Series X|S to pierwsze konsole, które otrzymają zgodność z Dolby Vision i Atmos. Po jakimś czasie tweet podał dalej szef marketingu marki Xbox, Aaron Greenberg i dodał określenie "jedyne konsole z obydwoma technologiami". Te słowa sugerują, że którejś z nich nie będzie obsługiwać PlayStation 5.
Jeśli mam strzelać, będzie to prędzej Dolby Atmos aniżeli Dolby Vision. A powód nieobsługiwania tego formatu przez Sony? Nie może być on natury technicznej, lecz licencyjnej. Dolby pobiera opłaty licencyjne za aprobowanie sprzętu do odtwarzania ich formatów. To nas prowadzi do następnego punktu.
A co ma w zanadrzu Sony i PS5?
Sony opracowało autorskie rozwiązanie Tempest 3D Audio (pisałem o nim na łamach dobrychprogramów), które również jest wariacją na temat dźwięku 3D/obiektowego. I właśnie posiadanie specjalnego układu odpowiadającego za tenże dźwięk i ogólnie chęć postawienia na własne rozwiązanie może być powodem odrzucenia Dolby Atmos. Zresztą, pamiętam także jak Mark Cerny z lekka krytycznie wyraził się o technologii Dolby na prezentacji z marca 2020 r.
Tempest 3D może okazać się ciekawym rozwiązaniem, choć nie mamy jeszcze pojęcia jak naprawdę ono brzmi (można jedynie trochę teoryzować na podst. działania Sony 360 Reality Audio stworzonego do muzyki). Warto jednak wyszczególnić teraz jedno: Tempest 3D Audio w tym momencie jest technologią opracowaną wyłącznie z myślą o słuchawkach.
Niewiadomych w tym temacie jest ostatecznie kilka: której z technologii Sony zabraknie na PlayStation 5 (i czy ewentualnie obydwu), czy PS5 będzie obsługiwać Dolby Vision w grach, a także czy Xbox Series X|S zapewnią obsługę Dolby Vision przy odtwarzaniu płyt 4K Ultra HD Blu-ray. Zapewne przekonamy się dopiero o tym bliżej premiery konsol.