Xbox Series X ma kolejny fajny patent. Dzięki niemu stare gry będą ładniej wyglądać

Konsole nowej generacji zapewnią najlepszą wydajność starszym grom. Nie tylko ze względu na szybszy czas ładowania i większą płynność. Także przez znacznie wyższą jasność obrazu i szerszą paletę kolorów. To ostatnie rozwiązanie znajdziemy w Xbox Series X i nazywa się Auto HDR, które miał okazję przetestować Jeff Grubb z Venturebeat.

Xbox Series X ma kolejny fajny patent. Dzięki niemu stare gry będą ładniej wyglądać
SKOMENTUJ

Technologia HDR weszła do gier wideo w październiku 2016 roku za sprawą "Deus Ex: Rozłam Ludzkości" na PS4 Pro i Xbox One S. Dzięki niej możemy uzyskać lepszą jasność i poziomy czerni, nawet do 7 razu niż w przypadku standardowego zakresu dynamiki obrazu (SDR).

Xbox Series X Auto-HDR: One Of Next-Gen's Coolest Features

Ponadto HDR pozwala odróżnić każdy element obrazu z osobna, zarówno je rozjaśnić, jak i nadać głębszej czerni elementom ciemnym, a jednocześnie zachować wszystkie szczegóły. Co więcej – HDR poszerza liczbę paletę barw widzianą na ekranie. Więcej o tej technologii i jej korzyściach pisałem na łamach siostrzanej Gadżetomanii.

Gry, które ukazały się przed końcem 2016 roku nie mogły się jednak cieszyć z HDR-u. I tutaj wkracza właśnie technologia Auto HDR, z której korzysta Xbox Series X i S. Działa ona przy użyciu algorytmów uczenia maszynowego, które wytrenowano tak, aby wiedzieć, jak traktować poszczególne elementy obrazu, aby je uwypuklić.

Obraz

Rozwiązanie nie wykorzystuje mocy obliczeniowej konsoli i jest dodawane automatycznie do każdej gry z kompatybilności wstecznej, która natywnie nie obsługiwała HDR-u. Jest parę wyjątków, gdzie efekt jest wyłączony, np. "Fallout: New Vegas", tam gdzie twórcy i Microsoft uznali, że HDR zaburzy artystyczną wizję oryginału.

Jak zademonstrował Jeff Grubb we współpracy z ekspertem od HDR-u, EvilBorisem (Adam Fairclough) efekt jest bardzo przekonywujący. Standardowa jasność w SDR sięga jedynie 100 nitów, podczas gdy Auto HDR rozjaśnia wybrane elementy obrazu aż do 1000 nitów, czyli "złotego standardu rozjaśniania treści w HDR".

Obraz

Warto zaznaczyć, że efekt jest najbardziej skuteczny, jeśli skalibrujemy ustawienia HDR z poziomu konsoli, a zostawimy ustawienia gier w spokoju. Niekiedy oczywiście pojawiają się drobne przekłamania, gdy rozświetlane są oczy postaci, ale generalnie Grubb był pod ogromnym wrażeniem – i ja w sumie również. Tym bardziej, że EvilBoris sporządził mapy cieplne pokazujące, że faktycznie te elementy są w znaczącym stopniu rozjaśnione przez Auto HDR.

Obraz
Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne