Xbox Live kontra PlayStation Network w badaniu firmy analitycznej
Firma analityczna IHS Markit porównała w działaniu dwie największe konsolowe sieci - PlayStation Network i Xbox Live. Która okazała się lepsza?
Jak zaznaczają autorzy badania już na wstępie, Xbox Live to sieć działająca znacznie dłużej od konkurencyjnego rozwiązania Sony. Wprowadzona już za czasów pierwszego Xboksa, miała o całą generację dłużej na rozwijanie swoich możliwości i eliminowanie niedociągnięć. Można by się jednak spodziewać, że PlayStation Network, które zadebiutowało wraz z PlayStation 3, miało już dostatecznie dużo czasu na dogonienie konkurencji. Czy tak się stało?
Testy przeprowadzone przez IHS Markit dotyczyły wydajności poszczególnych sieci w ich podstawowym zastosowaniu - graniu multiplayer. Pomiarów dokonywano zarówno w warunkach laboratoryjnych jak i w środowisku „naturalnym”. Łącznie testy objęły 10 powtarzanych wielokrotnie scenariuszy, obejmujących trzy główne kategorie: niezawodność, szybkość i ogólną jakość.
Pierwsza z nich - niezawodność - zdefiniowana została jako umiejętność sieci do wypełniania zadań koniecznych do bezproblemowej rozgrywki. Podzielono ją na cztery podkategorie. Dwie pierwsze - czy gracze są w stanie połączyć się z siecią i, jeśli się to uda, bezproblemowo grać. Tutaj zdecydowanie lepsza okazała się sieć Microsoftu. Również pod względem umiejętności podtrzymywania nieprzerwanej rozgrywki lepsze okazało się Xbox Live. PlayStation Network wykazało zaś przewagę w czwartej podkategorii - niezawodnością znajdowania graczy do wspólnej rozgrywki.
Ostatnia z kategorii, ogólna jakość, łączy dwie poprzednie, by odpowiedzieć na pytanie, która z sieci radzi sobie ogólnie lepiej w poszczególnych scenariuszach. I znów, Xbox live zanotował znaczącą przewagę pod względem łączenia się z serwerami, dołączania do grup i jakości czatu głosowego. Sony znów zanotowało punkt za matchmaking, choć tutaj przewaga PlayStation Network była mniej wyraźna niż w pozostałych kategoriach głównych.
Wyniki testów IHS Markit dość jednoznacznie pokazują, że w codziennym użytkowaniu sieć Xbox Live powinna być szybsza, bardziej niezawodna i przyjemniejsza w użytkowaniu od PlayStation Network pod każdym względem poza matchmakingiem. Inna sprawa to czy te różnice są tak naprawdę na co dzień zauważane przez graczy, czy takie wyniki mają służyć jedynie laniu wody na młyn PR-owcom, marketingowcom i innym takim…
Dominik Gąska