Wyższa Szkoła Jazdy Ekstra: Net Yaroze

W zeszłym tygodniu świat obiegła wieść, że Sony kończy z programem Net Yaroze. Po 11 latach domowego pisania gier na pierwszą PlayStation firma przestaje oficjalnie wspierać czarną konsolę. Wynik ten jak i sama inicjatywa budzi szacunek, dlatego też, postanowiłem przyjrzeć się produkcjom jakie powstały dzięki Net Yaroze. Im właśnie poświęcone będzie to specjalne wydanie cyklu Wyższa Szkoła Jazdy. Wydanie wyjątkowe także dlatego, że nie będę się tu z niczego wyśmiewał. Zapraszam do świata Net Yaroze.

Wyższa Szkoła Jazdy Ekstra: Net Yaroze
marcindmjqtx

Zanim przejdziemy do mięsa, czyli gier, które napisali zapaleni, domowi programiści, warto poznać kilka podstawowych faktów o czarnej PlayStation. Yaroze miała swoją premierę w Japonii w 1997 r. i była przeznaczona dla ludzi, którzy chcieli amatorsko pisać gry na PSX. Konsolę można było nabyć wyłącznie przez zamówienie e-mailem. Za zestaw, w skład którego wchodziły konsola wraz z kablami i tzw. "Software Development Kit" czyli płyty i instrukcje, wysupłać trzeba było 750 dolarów. Do napisania gry potrzebny był jeszcze komputer IBM PC, Macintosh lub NEC 9801. Powstałe tą drogą gry można było znaleźć choćby na płytach dołączanych do Oficjalnego PlayStation Magazynu, także polskiego wydania. Wyjaśnienia mamy już za sobą, czas więc przedstawić najciekawsze tytuły, które powstały na PSX dzięki Yaroze.

1. Oto wideo z pierwszego poziomu Terra Incognita (łac. Ziemia Nieznana), chyba najładniejszej gry powstałej na Yaroze i to w zaledwie 11 tygodni. Pod względem oprawy tytuł ten mógł śmiało stawać w szranki z największymi hitami na PSX. Jak widać gra miała ambicję by połączyć klimaty action RPG jak Zelda z platformówką i grą logiczną. Zasłynęła jednak głównie nienajszczęśliwszym angielskim przekładem z japońskiego.

2. Drugą najlepiej wspominaną przez mnie grą, była Adventure Game. Trójwymiarowa przygodówka, która wyśmiewała schematy gier wideo oraz własny gatunek napisana przez niejakiego Roberta Swana. Podobno dziś pracuje w dziale PR brytyjskiego Capcomu.  Adventure Game została zapamiętana głównie z uwagi na dialogi np. zagadnięty wieśniak potrafił nam powiedzieć, że nie widzi nas, bo programiście nie chciało się dać mu twarzy (braki w teksturach). Zresztą próbkę znajdziecie w poniższym filmiku.

3. Na Yaroze powstawało też mnóstwo gier w dwóch wymiarach, które często były kopiami klasycznych tytułów. Takie Gravitation mimo ubogiej oprawy, potrafiło wciągnąć na wiele godzin. Główną rolę grała tu fizyka i walka z przyciąganiem. Tytuł ten świetnie sprawdzał się dla dwóch graczy, bo można było też strzelać.

4. Jeśli już przy przeróbkach klasyków jesteśmy, to warto przypomnieć także Rocks'n'Games.

5. Choć PlayStation nie miała procesora przystosowanego do grafiki 2D i w rezultacie Warcraft II lepiej wyglądał na znacznie słabszym PC niż na PSX, to Chris Chadwick udowodnił Blitter Boyem, że da się stworzyć tytuł w 2D, który nie będzie straszył wyglądem. Gra była także bardzo grywalna.

6. Kolejną imponującą technicznie produkcją było Yaroze Rally. W tą niestety nie było mi dane zagrać, muszę więc polegać na opinii internautów, którzy narzekają na kiepskie sterowanie.

7. Innym przykładem na wyścigi z Yaroze była Hover Car Racing. Tutaj mieliśmy widok z góry niczym w Micro Machines i innych popularnych niegdyś wyścigach. Gra potrafiła zatrzymać na jakiś czas przed telewizorem.

8. Próbowano nawet futurystycznych wyścigów. Choć Between The Eyes vel Tunnel zasługuje raczej na wzmiankę z powodu bycia dowodem, że ostrzeżenia o epilepsji w instrukcjach gier wcale nie są przesadą.

9. Na Yaroze próbowano także straszyć czego przykładem jest Haunted Maze. Dziś te mumie pewnie raczej śmieszą, ale kiedy do konsoli dorwał się mały szkrab...

10. Dla młodego człowieka jeszcze bardziej przerażająca mogła być jednak Clone. Próba przeniesienia za pomocą Yaroze gatunku FPS na PSX. Autor był o tyle autoironiczny, że już tytuł gry sugeruje powielanie pewnych schematów. Do dziś wygląda jednak dość niepokojąco i surrealistycznie.

11. Przedstawicielem platformówek była Dog Tale. Gra solidna, choć nie wybaczająca błędów. Napisana w 8 tygodni przez Ira Raneya.

12. Na Yaroze stworzono oczywiście znacznie więcej gier. Powyżej zaprezentowałem te, w które udało mi się zagrać, lub, które były szczególnie imponujące. Zakończymy więc dwiema małymi kompilacjami. Jeśli graliście w coś, co nie zostało tu wymienione, z chęcią poczytam o tym w komentarzach.

Marcin Lewandowski

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
publicystykascesony
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.