Wszystkie inspiracje Alana Wake

Skończyłem. Gra jest świetna, chociaż samo zakończenie (tak, wiem, wszyscy to powtarzają) to niestety rozczarowanie.

Wszystkie inspiracje Alana Wake
marcindmjqtx

21.05.2010 | aktual.: 15.01.2016 15:48

Nie jest natomiast rozczarowaniem lista wszystkich odniesień kulturowych i inspiracji, z których czerpał garściami Alan Wake.

Uwaga, tekst może zawierać potencjalne spoilery, więc kto nie skończył gry niech lepiej uważa.

To inspiracja jest tak mocna, że aż ociera się o plagiat. Film opowiada historię detektywa, który podąża szlakiem pewnego popularnego autora horrorów, Suttera Cane'a. Po dotarciu do małej miejscowości, w której rzekomo przebywa Cane, zaczynają się dziać dziwne rzeczy. Wkrótce okazuje się, że twórczość Cane'a to rzeczywistość... Smakowity cytat ze streszczenia filmu? Proszę (za angielską Wikipedią):

Bohater stwierdza, że rzeczywistość nie jest tym, czym była, a następnie wyciąga strzelbę i się zabija mówiąc: "Muszę to zrobić, on [autor książki] tak napisał w scenariuszu" To równie dobrze mogłoby się znaleźć w Alanie Wake'u, prawda?

2. Twin Peaks - serial Masa zapożyczeń. Samo miejsce akcji jest bardzo podobne, również filmik początkowy.

Pani z lampą, która pełni bardzo ważną rolę w fabule gry to pani z pieńkiem z Twin Peaks, która też pełni bardzo ważną rolę w fabule. A szalony agent FBI, który ewidentnie "coś ma" do głównego bohatera i ewidentnie ma problemy mentalne? To przecież Windome Earle z Twin Peaks.

3. Lost - serial Mrok, który ściga Alana Wake'a to czarny dym z Zagubionych.

Zagubieni zgubili się w lesie, a Alan Wake zgubił się w... lesie. Na dodatek w obydwu lasach grasuje coś, czego nie widać, ale co demoluje różnego rodzaju sprzęty (samoloty, statki), a także wyrywa drzewa.

4. Lśnienie - film Po pierwsze - droga w górach. Niektóre z krajobrazów z Alana Wake'a są żywcem wycięte z filmu, podobnie jak scena, gdy Wake spogląda na (pozornie) opuszczony hotel po drugiej stronie jeziora.

Po drugie - scena z siekierą, którą wyśmiewa sam Wake. Bardzo cenię tę grę za autoironię. Po trzecie - zobaczcie to, co ja będę gadał:

6. Misery - film Masa inspiracji. To film o tym, jak pewien popularny pisarz, Paul Sheldon, najpierw ma wypadek, a następnie zostaje uwięziony przez starszą od niego kobietę w domku na odludziu. Wake też ma wypadek i też musi pisać wbrew własnej woli. Co ciekawe, w obydwu dziełach autor książki próbuje nadać fabule inny bieg niż życzy sobie tego Evil Woman [tm], co oczywiście prowadzi do konfliktu i próby walki.

7. Strefa Mroku - serial Mówiliśmy o tym w Na Kanapie, ale warto jeszcze raz to pokazać:

Alan Wake : "Night Springs" TV Show

8. Przystanek Alaska - serial Inspiracja niewielka, ale fajna. W grze co jakiś czas możemy na swojej drodze napotkać radio, które nadaje lokalną audycję. Audycję bardzo podobną w swojej formule do tego, czego mogli słuchać mieszkańcy Cicely. W jakiś sposób za inspirację można uznać też serial "Uwaga, faceci", zwłaszcza z jego oryginalnym tytułem: "Men in Trees". 9. Lovecraft - literatura

Od Lovecrafta Alanowi ciężko uciec. Brama pomiędzy światami, istoty z głębin, zmutowani mieszkańcy portowego miasteczka, koszmary senne stające się rzeczywistością, starożytni bogowie - wszystkie te elementy są obecne w opowiadaniach samotnika z Providence. Co więcej - jego bohaterowie również często informują nas o wydarzeniach za pomocą swoich pamiętników czy listów pożegnalnych.

Czego brakuje? Nieeuklidesowej geometrii i bluźnierczych rytuałów. Choć zapewne po dokładniejszym przyjrzeniu się grze i takie rzeczy będzie się dało tam znaleźć.

10. Filmy M. Night Shyamalana Bo to autor takich filmów, których zakończenie w całości odwraca logikę wszystkich wcześniejszych wydarzeń. [wielki spoiler przed Wami...] Okazuje się, że gra Alan Wake wcale nie jest o Wake'u. To jest gra o jego dziewczynie. Do zobaczenia w części drugiej!

Radek Zaleski, P.G.

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
publicystyka360microsoft
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.