Wszystkie inspiracje Alana Wake
Skończyłem. Gra jest świetna, chociaż samo zakończenie (tak, wiem, wszyscy to powtarzają) to niestety rozczarowanie.
21.05.2010 | aktual.: 15.01.2016 15:48
Nie jest natomiast rozczarowaniem lista wszystkich odniesień kulturowych i inspiracji, z których czerpał garściami Alan Wake.
Uwaga, tekst może zawierać potencjalne spoilery, więc kto nie skończył gry niech lepiej uważa.
To inspiracja jest tak mocna, że aż ociera się o plagiat. Film opowiada historię detektywa, który podąża szlakiem pewnego popularnego autora horrorów, Suttera Cane'a. Po dotarciu do małej miejscowości, w której rzekomo przebywa Cane, zaczynają się dziać dziwne rzeczy. Wkrótce okazuje się, że twórczość Cane'a to rzeczywistość... Smakowity cytat ze streszczenia filmu? Proszę (za angielską Wikipedią):
Bohater stwierdza, że rzeczywistość nie jest tym, czym była, a następnie wyciąga strzelbę i się zabija mówiąc: "Muszę to zrobić, on [autor książki] tak napisał w scenariuszu" To równie dobrze mogłoby się znaleźć w Alanie Wake'u, prawda?
2. Twin Peaks - serial Masa zapożyczeń. Samo miejsce akcji jest bardzo podobne, również filmik początkowy.
Pani z lampą, która pełni bardzo ważną rolę w fabule gry to pani z pieńkiem z Twin Peaks, która też pełni bardzo ważną rolę w fabule. A szalony agent FBI, który ewidentnie "coś ma" do głównego bohatera i ewidentnie ma problemy mentalne? To przecież Windome Earle z Twin Peaks.
3. Lost - serial Mrok, który ściga Alana Wake'a to czarny dym z Zagubionych.
Zagubieni zgubili się w lesie, a Alan Wake zgubił się w... lesie. Na dodatek w obydwu lasach grasuje coś, czego nie widać, ale co demoluje różnego rodzaju sprzęty (samoloty, statki), a także wyrywa drzewa.
4. Lśnienie - film Po pierwsze - droga w górach. Niektóre z krajobrazów z Alana Wake'a są żywcem wycięte z filmu, podobnie jak scena, gdy Wake spogląda na (pozornie) opuszczony hotel po drugiej stronie jeziora.
Po drugie - scena z siekierą, którą wyśmiewa sam Wake. Bardzo cenię tę grę za autoironię. Po trzecie - zobaczcie to, co ja będę gadał:
6. Misery - film Masa inspiracji. To film o tym, jak pewien popularny pisarz, Paul Sheldon, najpierw ma wypadek, a następnie zostaje uwięziony przez starszą od niego kobietę w domku na odludziu. Wake też ma wypadek i też musi pisać wbrew własnej woli. Co ciekawe, w obydwu dziełach autor książki próbuje nadać fabule inny bieg niż życzy sobie tego Evil Woman [tm], co oczywiście prowadzi do konfliktu i próby walki.
7. Strefa Mroku - serial Mówiliśmy o tym w Na Kanapie, ale warto jeszcze raz to pokazać:
Alan Wake : "Night Springs" TV Show
8. Przystanek Alaska - serial Inspiracja niewielka, ale fajna. W grze co jakiś czas możemy na swojej drodze napotkać radio, które nadaje lokalną audycję. Audycję bardzo podobną w swojej formule do tego, czego mogli słuchać mieszkańcy Cicely. W jakiś sposób za inspirację można uznać też serial "Uwaga, faceci", zwłaszcza z jego oryginalnym tytułem: "Men in Trees". 9. Lovecraft - literatura
Od Lovecrafta Alanowi ciężko uciec. Brama pomiędzy światami, istoty z głębin, zmutowani mieszkańcy portowego miasteczka, koszmary senne stające się rzeczywistością, starożytni bogowie - wszystkie te elementy są obecne w opowiadaniach samotnika z Providence. Co więcej - jego bohaterowie również często informują nas o wydarzeniach za pomocą swoich pamiętników czy listów pożegnalnych.
Czego brakuje? Nieeuklidesowej geometrii i bluźnierczych rytuałów. Choć zapewne po dokładniejszym przyjrzeniu się grze i takie rzeczy będzie się dało tam znaleźć.
10. Filmy M. Night Shyamalana Bo to autor takich filmów, których zakończenie w całości odwraca logikę wszystkich wcześniejszych wydarzeń. [wielki spoiler przed Wami...] Okazuje się, że gra Alan Wake wcale nie jest o Wake'u. To jest gra o jego dziewczynie. Do zobaczenia w części drugiej!
Radek Zaleski, P.G.