Wojownik w zielonym pancerzu i śmiercionośne pierścienie - opowiadamy historię pierwszych trzech części Halo

Premiera Halo 4 już jutro. Chcecie zacząć przygodę z serią od tej właśnie odsłony? W takim razie musicie koniecznie zaznajomić się z fabułą trzech poprzednich gier. Przygotowaliśmy dla Was strzeszczenie tej wciągającej, kosmicznej opowieści.

Wojownik w zielonym pancerzu i śmiercionośne pierścienie - opowiadamy historię pierwszych trzech części Halo
marcindmjqtx

Podczas opracowywania niniejszego streszczenia fabuły trzech pierwszych odsłon Halo korzystałem przede wszystkim ze swojej pamięci, wspierając się angielską Wikipedią oraz niezastąpioną Halopedią. Starałem się opowiedzieć losy Master Chiefa i Cortany tak, by wszyscy ci, którzy planują rozpocząć przygodę z serią od Halo 4, wiedzieli, co wydarzyło się wcześniej - w przeciwnym wypadku fabuła czwórki może wydać się niezrozumiała. Jednocześnie tekst jest na tyle ogólny, że jeśli zdecydujecie się zagrać w omawiane tytuły, nie zepsuje Wam przyjemności z grania. Ale pamiętajcie, w tekście jest cała masa SPOILERÓW. Miłej lektury.

Halo: Combat Evolved Przygoda z Halo: Combat Evolved zaczyna się na statku UNSC Pillar of Autumn, który zaraz po upadku planety Reach wyłania się z nadprzestrzeni, natrafiając na wielki, dryfujący w kosmosie pierścień Halo. Statek zostaje zaatakowany przez siły Przymierza. Na pokładzie gwiezdnego okrętu obecny jest Chief Petty Officer John-117, zakuty w zielony pancerz, SPARTAN-II. W związku z zaistniałą sytuacją, dowódca statku - Kapitan Jacob Keyes - nakazuje Johnowi-117 zaopiekować się sztuczną inteligencją, Cortaną. Ma ona bardzo ważne informacje dotyczące United Nations Space Command (UNSC), między innymi lokalizacji Ziemi - jak nietrudno się domyślić, takie dane nie mają prawa trafić w ręce Przymierza. Dwójka ewakuuje się na powierzchnię pierścienia Halo. Cortana ma wiedzę i pomysł, co robić dalej i gdzie się udać - Master Chief natomiast umiejętności i naładowany karabin.

Bohaterowie spotykają się z rozbitkami UNSC, kierowanymi przez Sierżanta Avery'ego Junior Johnsona. Zaraz potem John-117 bierze udział w misji, której celem jest ocalenie Kapitana Keyesa z Truth and Reconcilation, statku Przymierza. Cortana dowiaduje się tymczasem, że Halo to tak naprawdę śmiercionośna broń, która ma dla Przymierza wręcz religijne znaczenie. Bohaterowie zdają sobie wtedy sprawę, że pod żadnym pozorem broń ta nie może trafić w ręce wrogów. Master Chief musi zabezpieczyć centrum sterowania pierścieniem.

Master Chief, a w zasadzie Master Chief Petty Officer of the Navy John-117 - komandos SPARTAN II służący dla UNSC Naval Special Warfare Command. To jedna z najważniejszych postaci wojny ludzie-Przymierze. Zaliczył blisko trzydzieści lat aktywnej służby, jeden z najbardziej udekorowanych weteranów UNSC Defense Force. Brał udział w ponad dwustu naziemnych walkach przeciwko Przymierzu, zdobywając wszystkie medale z wyjątkiem Prisoner of War.

Wspierany przez komandosów UNSC, John-117 przeprowadza atak na Silent Cartographer, pokój map, w którym znajdują się informacje o każdej lokacji na pierścieniu Halo, również centrum sterowania. Cortana zostaje podłączona do systemu komputerowego Halo i dowiaduje się, że zostało ono stworzone przez Forerunnerów, pradawną rasę kosmitów - tych samych, których Przymierze uważa za swoich bogów. Okazuje się też, że na Halo znajduje się jeszcze coś - coś, czego panicznie boją się siły Przymierza. Przestraszona Cortana prosi Master Chiefa o powstrzymanie Keyesa, który chwilę wcześniej udał się do miejsca, gdzie wrogowie ukrywają broń. Bohater idąc jego śladami, trafia do podziemnego ośrodka na bagnach. Znajduje tam dowody na to, że w ośrodku toczyła się krwawa walka - z jednego ze znalezionych nagrań dowiaduje się ponadto o zupełnie nowym zagrożeniu - The Flood.

The Flood (Powódź) to pasożytniczy gatunek, który swoją nazwę zawdzięcza sposobowi walki - zalewa bowiem wszelki opór ogromną liczbą swoich jednostek. Okazuje się, że Flood został uwolniony po raz pierwszy od stu tysięcy lat, a teraz ogarnia Halo, niszcząc siły zarówno ludzi, jak i Przymierza. W związku z tym aktywuje się 343 Guilty Spark, sztuczna inteligencja odpowiedzialna za system obrony Halo. Mówi ona Master Chiefowi o tym, jak aktywować pierścień - potrzebny jest klucz, Activation Index znajdujący się w bibliotece. Bohaterowi nie pozostaje nic innego, jak stawić czoła hordom Flood i odnaleźć przedmiot. W międzyczasie Cortana opowiada Chiefowi o prawdziwym powodzie, dla którego Forerunnerzy stworzyli Halo. Była nim właśnie eliminacja Flood. Halo nie miało doprowadzić do bezpośredniej eksterminacji Flood, miało natomiast zniszczyć całe życie w galaktyce, by zagłodzić przeciwnika. Oczywiście ani Cortana, ani John-117 nie mogą na to pozwolić, sztuczna inteligencja doradza więc Chiefowi, by zdetonował reaktor statku Pillar of Autumn, a tym samym zniszczył Halo.

Zanim to jednak nastąpi, dzielna dwójka sabotuje trzy generatory, które napędzają Halo. To daje im wystarczająco dużo czasu, by znaleźć zabitego przez Flood Kapitana Keyesa i zabrać jego implanty nerwowe, które pozwalają na sterowanie statkiem Pillar of Autumn. Pomimo przeważającej sile wroga Johhnowi-117 udaje się przebić i przeciążyć silnik statku. Bohaterowie ewakuują się z pierścienia, zanim ten zostaje zniszczony. Masterf Chief i Cortana okazują się jedynymi ocalałymi rozbitkami.

Halo 2 Opowieść zaczyna się na High Charity, ruchomej stolicy Przymierza. Były dowódca Fleed of Particular Justice, Thel 'Vadamee bierze właśnie udział w procesie dotyczącym własnej porażki w obronie Halo. Zostaje uznany za winnego tego, że nie ochronił pierścienia przed atakiem Flood. 'Vadamee zostaje pozbawiony swojej wojskowej rangi.

Tymczasem na orbitalnej platformie obrony Cairo Station Master Chief otrzymuje nowy pancerz MJOLNIR Mark VI. Avery Junior Johnson, który niedawno awansował, przybywa po Chiefa, by zabrać go na ceremonię rozdania medali i odznaczeń (John-117 posiada już wszystkie, z wyjątkiem medalu "Prisoner of War”). Panowie nie mają jednak na to zbyt wiele czasu, ponieważ nagle pojawia się Cortana z informacją, że Przymierze najprawdopodobniej zamierza zaatakować Ziemię. Johnowi nie pozostaje nic innego jak bronić stacji przed atakiem wroga - znajduje bombę, którą przeciwnik na niej umieścił, i wysyła ją z powrotem w kosmos. Chief ląduje na statku In Amber Clad, który zmierza do miasta New Mombasa. Cel jest prosty - walka z armią Przymierza, dowodzoną przez Hight Prophet of Regret. Ziemskim siłom udaje się odeprzeć atak wroga, a jego dowódca ucieka. Dzielna drużyna (Chief, Cortana, córka Keyesa i Johnson) odkrywa natomiast kolejną instalację Halo i oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, jak wielkie stanowi ona zagrożenie. Keyes wysyła Master Chiefa na misję, której celem jest zabicie High Prophet of Regret (w skrócie Regret), podczas gdy ona i Johnson szukają Indexu, czyli klucza aktywującego pierścień.

Cortana - Sztuczna Inteligencja UNSC o numerze CTN 0452-9 - tak zwane mądre SI. Partnerka boju Master Chiefa, a tak na dobrą sprawę ktoś więcej. W swojej holograficznej formie wygląda jak kobieta, brunetka.

Thel 'Vadamee staje naprzeciw wysoko postawionym Prophet Hierarchs, którzy stwierdzają, że nie jest on heretykiem, i składają mu propozycję nie do odrzucenia. Ma stać się Arbitrem i kontynuować walkę po stronie Przymierza. Podczas swojej pierwszej misji, Arbiter odkrywa 343 Guilty Spark, które Przymierze nazywa Wyrocznią, i zabiera ze sobą na High Charity. Odpowiadając na wezwanie pomocy Regreta, High Charity i flota Przymierza docierają na piątą instalację Halo, chwilę przed tym, jak Master Chief zabija dowódcę. Zbombardowany z kosmosu John-117 spada do jeziora, zostaje jednak uratowany przez dziwne, tajemnicze stworzenia z mackami.

Śmierć Regreta sieje wśród członków Przymierza niezgodę, a Hierarchowie biorą sobie za ochroniarzy jednostki Elite. Arbiter zostaje wysłany po klucz Index, porywa przy okazji Johnsona i Keyes. Spotyka Tartarusa, który ujawnia, że Prorocy rozkazali zabicie Elite'ów, i zrzuca Arbitra w przepaść. Ten również zostaje uratowany przez tajemnicze stworzenia z mackami, następnie spotyka Master Chiefa. Dowódcą Flood na piątej instalacji Halo jest niejaki Gravemind, który ujawnia, że pierścień zniszczy nie tylko Flood, ale także ludzi i Przymierze. Wysyła więc Arbitra i Master Chiefa na misję mającą zapobiec aktywacji Halo. Chief zostaje teleportowany na High Charity, gdzie właśnie rozpoczęła się wojna domowa pośród członków Przymierza. Statek In Amber Clad spada na miasto, wtedy właśnie Cortana zdaje sobie sprawę z tego, że Gravemind wykorzystał Arbitra i Chiefa do odwrócenia uwagi od zakażonego In Amber Clad, które ma pomóc w rozprzestrzenieniu się Flood. Kiedy podczas „potopu” ginie Prophet of Mercy, Prophet of Truth rozkazuje Tartarusowi zabrać Keyes, Johnsona i 343 Guild Spark do pokoju kontrolnego, gdzie ten ma aktywować pierścień. Tymczasem Chief wskakuje na statek Forerunnerów i podąża za Prophet of Truth. Cortana zostaje na miejscu, by zniszczyć High Charity i Halo - to jedyne wyjście, jeśli Tartarusowi uda się uruchomić pierścień.

Arbiter zostaje natomiast wysłany przez Graveminda na powierzchnię Halo. Z pomocą Johnsona stawia czoło Tartarusowi w pokoju kontrolnym. Kiedy Arbiter próbuje przekonać Tartarusa o tym, że Prorocy zdradzili ich obu, Tartarus w złości aktywuje pierścień, dochodzi więc do walki. Arbiter wespół z Johnsonem wychodzą cało z tej konfrontacji i zabijają Tartarusa, a Keyes zabiera Index. To jednak nie wyłącza całkowicie pierścienia, ale uruchamia specjalny protokół, który ustawia piątą instalację, jak również wszystkie inne pierścienie Halo, w tryb czuwania i zdalnej aktywacji z tak zwanej Arki. Master Chief na pokładzie statku Forerunnerów dociera na Ziemię, gdzie spotyka Admirała Hooda i obiecuje dokończyć walkę. Tymczasem stacja High Charity została całkowicie przejęta przez Flood.

Halo 3 Od wydarzeń z Halo 2 mijają dwa tygodnie. Master Chief wchodzi w ziemską atmosferę i rozbija się we wschodniej części Afryki. Znajduje tam Johnsona i Arbitra, po czym wspólnie udają się w głąb dżungli do jednej z placówek UNSC, pokonując po drodze oddziały Przymierza. Właśnie tam Keyes i Lord Hood myślą, jak pokrzyżować jednemu z Proroków (The High Prophet of Truth) plany aktywowania artefaktu Forerunnerów znalezionego nieopodal ruin miasta New Mombasa. Master Chief niszczy ochronę przeciwlotniczą Przymierza, aby Hood mógł wysłać przeciwko Prorokowi ostatnie ziemskie statki. Temu jednak udaje się aktywować zakopany artefakt, stworzyć kosmiczny portal, a następnie z niego skorzystać. Tymczasem nieopodal ląduje zarażony Floodem statek. Przybywają siły Elite, by poradzić sobie z „zalanymi” obszarami i przynajmniej w pewnym stopniu zażegnać niebezpieczeństwo. Na rozbitym statku Cortana zostawiła wiadomość, po której wysłuchaniu Chief, Arbiter, oddziały Elite, Johnson, Keyes i ich żołnierze wskakują do portalu za Prorokiem. Dołącza do nich 343 Guilty Spark, który po zniszczeniu jednego z pierścieni nie ma już misji do wykonania.

Podczas podróży przez portal ludzie i Elici odkrywają Arkę znajdującą się poza granicami Drogi Mlecznej. To właśnie stąd Prophet of Truth może aktywować wszystkie pierścienie Halo. Tymczasem na pokładzie High Charity przybywają zastępy Flood i zaczynają opanowywać instalację. Prorok porywa Johnsona, bo tylko z pomocą człowieka może uruchomić sprzęt Forerunnerów. Keyes ginie podczas próby ratowania przyjaciela, a Johnson zostaje zmuszony do aktywowania pierścieni. Gravemind proponuje Chiefowi i Arbitrowi pokój - po to, by powstrzymać Proroka. Rozejm sprawia, że The Prophet of Truth zostaje zaatakowany nie tylko przez Johna-117, Arbitra, ale także siły Flood, co pozwala uratować Johnsona i wstrzymać aktywację Halo. Arbiter zabija Proroka, po czym Gravemind zrywa rozejm, a następnie atakuje Chiefa i jego przyjaciela z Przymierza. Dwójce udaje się na szczęście uciec.

Z pomocą Cortany, Chief, Arbiter i 343 Guilty Spark odkrywają, że Arka tworzy nowy pierścień Halo, by zastąpić ten, który jakiś czas temu został przez nich zniszczony. Chief decyduje się aktywować nowy pierścień - w taki sposób zniszczy Flood, ale ocali resztę galaktyki. Aby uruchomić Halo, Chief ratuje Cortanę, która posiada klucz Index zniszczonego pierścienia. Kiedy ekipa dociera na nowe Halo, Cortana ostrzega, że Gravemind próbuje odbudować się na pierścieniu. Chief, Arbiter i Johnson zmierzają do pokoju kontrolnego by aktywować pierścień. 343 Guilty Spark wyjaśnia im jednak, że przez niedokończony proces prac nad nowym pierścieniem jego przedwczesna aktywacja zniszczy zarówno Halo, jak i Arkę. Johnson ignoruje ostrzeżenie, co przypłaca życiem - ginie „z rąk” 343 Guilty Spark. Chief i Arbiter nie mają innego wyjścia, niszczą więc zabójcę przyjaciela, aktywują pierścień i uciekają na statek UNSC Forward Unto Dawn. Siła zniszczenia pierścienia sprawia jednak, że portal się zapada, a w konsekwencji tylko przednia połowa kosmicznego okrętu (ta, w której znajduje się Arbiter) wraca na Ziemię.

Nikt nie wie, co stało się z Master Chiefem. Zostaje mu więc odprawiony bohaterski pogrzeb na Ziemi - taki, jak odprawia się dla bohaterów wojny ludzi z Przymierzem. Po ceremonii Arbiter i Elici wracają na swoją rodzinną planetę. Tymczasem w tylnej, zaginionej, dryfującej w kosmosie części okrętu Forward Unto Dawn, Cortana wysyła sygnał o pomoc, zdając sobie jednak sprawę z tego, że mogą minąć lata, zanim ktoś na niego odpowie. Chief wchodzi więc do komory hibernacyjnej, prosząc, by Cortana obudziła go, gdy będzie jej potrzebny. Tak kończy się pierwsza trylogia kosmicznej przygody...

Paweł Winiarski

Obraz
Źródło artykułu:Polygamia.pl
publicystyka360bungie
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)
© Polygamia
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.