Wiedźmin 3 na PS4 Pro – po patchu 1.51 jest ładniej, ale wciąż nie aż tak, jak na trailerach z 2014 roku
Obiecywany przez twórców poziom grafiki osiągnąć można tylko na modach pecetowej wersji. PS4 Pro czy Xbox One X nic w tym temacie nie zmieniają.
To słowa CD Projekt RED sprzed roku. Trochę przewrotnie się je czyta dzień po premierze aktualizacji dodającej wsparcie mocy PS4 Pro. Jeszcze przewrotniejsze może być to, że zapowiedź aktualizacji Wiedźmina 3 do formatu Ultra HD pojawiła się pierwszy raz w kontekście Xboksa One X, z nowościami nie poczekano jednak na jego premierę. Łatka jest już dostępna na serwerach Sony. Co poprawia? Rozdzielczość, co widać gołym okiem. Redzi nie podzielili się żadnym changelogiem, nie znamy szczegółów technicznych. Rozdziałka jest jednak zauważalnie wyższa, a rozmaite krawędzie mniej poszarpane i wyraźniejsze. Dobrze widać to na zoomach na poniższym wideo, nawet na zwykłym Full HD.
The Witcher 3: 4K Patch for PS4Pro analysed PS4 - PS4Pro
Tutaj natomiast mamy potwierdzenia faktu, że nie zmienił się framerate. Obie wersje, PS4 i PS4 Pro, oscylują wokół 30 klatek. Mnie to akurat nie martwi, bo sam grając w DLC do Wiedźmina 3 na PC zablokowałem liczbę klatek na tym przedziale. Moim zdaniem ta gra nienaturalnie wygląda w sześćdziesięciu.
The Witcher 3 Patch 1.51 PS4 vs PS4 Pro Frame Rate Test
Wiele bym jednak dał, żeby wyglądała tak, jak na poniższych screenach. Pisaliśmy o nich w maju 2015 w notce Wiedźmin 3 - oprawa ze zwiastunów jednak osiągalna? Moderzy w służbie lepszego jutra. Ze zmodowanymi teksurami i dobrze poustawianymi filtrami SweetFX ta gra potrafi wyglądać tak, jak na pamiętnych materiałach z 2014 roku, z targów E3.
Xbox One X więcej tu raczej nie doda. Tam, gdzie PS4 Pro ma checkerboard rendering (via eurogamer.net) , One może doda natywne 4K. Nie liczyłbym jednak na znacznie lepszą jakość grafiki niż na PS4 Pro. Ta sama zasada działała dotychczas w drugą stronę - wersje na zwykłe PS4 znacznie nie wyprzedzały Xboksów One, mając zazwyczaj mając tylko wyższą rozdziałkę. Zawsze jest jakiś "hamulcowy" w branży. Teraz będzie nim po prostu Sony.
Na koniec warto jeszcze spojrzeć na stare porównanie Wiedźmina 3 na PC (bez modów) i PS4. Mam wrażenie, że teraz PS4 Pro wygląda jak na PC.
The Witcher 3: PS4 vs PC Comparison
Największe zdziwienie aktualizacji Wiedźmina 3 to jego waga (raptem 170MB) i... brak HDR. Szkoda, bo moim zdaniem właśnie on, w połączeniu z szeroką paletą barw, jest najważniejszym elementem składowym formatu Ultra HD. Pisałem o tym przy okazji zeszłorocznych testów konsol PS4 Pro i Xbox One S, a także w naszych publikacjach poświęconych telewizorom do nowych (zaktualizowanych) konsol Sony i Microsoftu. Dobra informacja jest natomiast taka, że na aktualizacji 1.51 sporo skorzystają posiadacze PS4 Pro i telewizorów 1080p (antialiasing i downsampling).
Paweł Olszewski