White Night - recenzja

Niby biała noc, a ciemno tu jak w d... dostatecznie odległej uliczce. Spowity w sosie noir tytuł byłby zdecydowanie lepszą propozycją, gdyby ten sos nie nalatywał mu do nosa i oczu.

White Night - recenzja
marcindmjqtx
SKOMENTUJ

Powodujemy wypadek samochodowy i ledwo docieramy do pobliskiej posiadłości, by zadzwonić po pomoc. Ale nikogo w niej nie ma. Nawet dziewczyny, którą prawdopodobnie potrąciliśmy. Jest za to ciemno, bo taką konwencję White Night proponują twórcy. Czerń i biel w rzadkim towarzystwie innych kolorów.

To działa na wyobraźnię. Czujemy się niczym nieślubne dziecko bohaterów komiksu "Sin City" Franka Millera i klasyków kina noir. Sztywne plany kamery przywołują zaś na myśl produkcje typu Resident Evil. Szybko okazuje się, że i rozgrywce dziwnie blisko survival horrorom. Bo choć w tle majaczy intryga dotycząca tajemniczego domostwa, to twórcy postanowili urozmaicić eksplorację wizytami duchów.

White Night to przygodówka, w której akcję pchamy do przodu używając przedmiotów i mechanizmów. Problem niestety w grafice. Oprawa wygląda stylowo, ale często utrudnia nawet dojrzenie naszej postaci na ekranie, nie mówiąc o namierzeniu przedmiotu lub interesującego miejsca. W swojej chęci stylizowania gry twórcy poszli za daleko, zamieniając długie sekcje gry w błądzenie po omacku.

White Night

Sytuacji nie poprawiają zapałki, będące zbawieniem w mrocznym świecie. Jeśli akurat nam się skończą, mamy przegwizdane, bo nie widać nic. Bywa jednak, że zapałka nam się po prostu nie zapali, na co nie mamy wpływu. Z tym skromnym ogniem w dłoni próbujemy jak najwięcej znaleźć i dotknąć, bo potem możemy co najwyżej błądzić po omacku. No, chyba że uda się włączyć stałe źródło światła.

Pewnie dałoby się to przeboleć, gdyby nie duchy. Pojawiają się znienacka, szast-prast i umarliśmy. Słabo je widać, jak wszystko w grze, a usadowienie kamer sprawia, że o ich obecności dowiadujemy się dopiero wtedy, kiedy robią nam krzywdę. A nawet jeśli zdamy sobie sprawę i spróbujemy czmychnąć, renderowane lokacje zadbają o tym, byśmy stracili poczucie, w którą stronę biegniemy. A save'ów nie ma za dużo i nie rozmieszczono ich w sposób ułatwiający graczowi życie. Checkpointy? Brak.

White Night daje się poznać z dobrej strony. Zbierając fragmenty gazet i listów dowiadujemy się coraz więcej o mieszkańcach domu, przesuwamy obiekty i używamy przedmiotów niczym w klasycznej przygodówce point'n'click. Do tego momentu jest w porządku, nawet jeśli momentami niewiele widać i klikamy na ślepo. Ale gdy pojawiają się duchy, a my giniemy nie z własnej winy, tylko z powodu nietrafionych pomysłów twórców, można się zdenerwować.

White Night

Pomysł był więc świetny, z realizacją poszło gorzej. Szkoda, bo White Night to stylowa gra z charakterem, która klimatem wręcz ocieka. Ale to jednak trochę za mało. Polecam fanom stylu i wyzwań, którzy nie zniechęcają się tym, że nie wiedzą, co ich zabiło.

Marcin Kosman

Platformy:PC, PS4, Xbox One Producent:Osome Studio Wydawca: Osome Studio Dystrybutor:LEM Data premiery:03.03.2015 PEGI:12 Wymagania: 2,66 GHz, 2 GB RAM, karta graficzna Geforce GTS 250 / Radeon HD 4770

Grę do recenzji udostępnił dystrybutor. Testowaliśmy wersję na PS4. Screeny pochodzą od wydawcy.

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Rebel Wolves potwierdza. Dawnwalker to ich debiutancka gra
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
Assassin's Creed Red to potężna inwestycja Ubisoftu. Jest przeciek
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
DualSense V2 wycieka. Czyżby mocniejsza bateria?
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Horizon Forbidden West na PC coraz bliżej. Nvidia wkracza do akcji
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Imponująca sprzedaż Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Liczby mówią wszystko
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Xbox Game Pass z mocnymi grami w styczniu. Potężne otwarcie roku
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
Star Wars Outlaws: wycieka termin premiery. Ubisoft dementuje
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
PS5 rozbija bank. Imponujące wyniki sprzedaży
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
The Day Before za niespełna tysiąc złotych. Nie, to nie żart
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
Hakerzy ujawnili plany Insomniac Games. Sześć gier na liście
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
PS5 Pro z własnym DLSS. Nieoficjalne doniesienia o planach Sony
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne
Nie będzie The Last of Us Multiplayer. To już pewne