Weisman: MS zniszczył FASA, Bungie udało się ocalić
Założyciel FASA, Jordan Weisman, wypowiedział się ostatnio na temat okoliczności zakupu FASA Interactive przez Microsoft oraz losów studia po zakupie. Weisman założył FASA, firmę, która stworzyła takie tytuły jak MechWarrior czy Shadowrun w 1980. W 1999 zakupił ją Microsoft, a ostatecznie zamknął w 2007, choć wtedy studio nieszczególnie przypominało stare FASA.
Kiedy Microsoft kupił FASA Interactive i włączył studio do Microsoftu, zrobił to z dwóch powodów - po pierwsze, chcieli mieć nasz katalog własności intelektektualnej, a po drugie, uznali, że stworzyliśmy świetną kulturę deweloperską. Ale prawda jest taka, że praktycznie od dnia przeprowadzki do Redmond, kultura deweloperska została zniszczona. Nasze studio tak naprawdę nie miało żadnych szans. Od początku zostało zniszczone. Jak się okazuje, Microsoft prawie że popełnił ten sam błąd gdy rok później zakupił Bungie:
Kiedy kupowali Bungie, chcieli, abym pogadał z właścicielami Bungie i powiedział, jak dobrze poszło to w naszym przypadku. Moja reakcja wyglądała tak: "Na jakiej planecie wy żyjecie?". Nasze przejście do Microsoftu wcale nie poszło dobrze. I robiłem co mogłem, aby w przypadku Bungie wyglądało to inaczej. Próbowałem przekonać ich, aby pozostawili Bungie w Chicago, ale chociaż nie udało mi się, to i tak odniosłem sukces, jako że dostali oddzielne pomieszczenie, a nie wymieszano ich z resztą Microsoftu. O wiele lepiej poszła ochrona kultury Bungie niż kultury FASA. Na szczęście po upadku FASA Weismanowi i jego nowej firmie, Smith & Tinker, udało się uzyskać od Microsoftu licencję na parę stworzonych przez siebie tytułów: MechWarrior, Shadowrun i Crimson Skies. Tworzony wspólnie z Piranha Games nowy Mechwarrior zdecydowanie zapowiada się ciekawie.
[via GamesIndustry.biz]