Wakacyjna pula preorderów PlayStation VR wyprzedana w ciągu paru minut. Sony podnosi swoje estymacje
Ale jednocześnie boi się, że nie sprosta premierowemu zapotrzebowaniu. Hype na VR pędzi już pełną prędkością.
01.07.2016 | aktual.: 01.07.2016 10:28
Wczorajsze testy PlayStation VR rozwiały większość moich obaw dotyczących tego sprzętu. Technologia Sony w kilku miejscach ustępuje konkurencji (room scale VR), ale koniec końców prezentuje naprawdę wysoki poziom, zwłaszcza patrząc przez pryzmat cena/jakość. I nie jest to moje odosobnione zdanie, bo PlayStation VR jeszcze przed premierą sprzedaje się jak ciepłe bułeczki.
Amerykańska sieć sklepów z grami GameStop uruchomiła wczoraj sprzedaż ostatniej przedpremierowej partii gogli VR Sony. Sprzedaż nie trwała jednak długo, bo pula wyczerpała się raptem po paru minutach. Nie wiemy ile sztuk sprzętu w puli tej się znajdowało, ale i tak można chyba mówić o sukcesie. PlayStation VR da się w tej chwili przetestować w 300 sklepach na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady. Jak widać grywalne dema rozbudziły apetyt graczy na VR, nie mówimy tylko o ślepym hype'ie.
PlayStation VR Worlds – Coming exclusively to PlayStation VR
PlayStation VR sprzedaje się jak woda, Sony podniosło więc swoje oczekiwania pod względem zarobków. CEO Sony, Kazuo Hirai, mówi teraz o zysku na poziomie 8-10%. Wcześniej była mowa o maksymalnie 6%. Przyszłość wygląda optymistycznie, jest jednak jeden problem - wydolność fabryk i logistyka. Do premiery PlayStation VR mamy niecałe 4 miesiące, a Japończycy już dziś boją się, że nie sprostają premierowemu popytowi.
Andrew House, CEO Sony Interactive Entertainment, już w połowie czerwca powiedział redakcji cnbc.com, że premiera PlayStation VR to wydarzenie na miarę wypuszczania na rynek nowej konsoli do gier. Firma zrobi wszystko, żeby sprostać oczekiwaniom i dostarczyć odpowiednią ilość sprzętu, ale obawy są. Do października nie będzie już więc kolejnych partii na zamówienia przedpremierowe, a cała para idzie teraz w przygotowanie odpowiedniej liczby gogli na październikowy start. Odpowiedniej, czyli właściwie jakiej?
PlayStation®VR showcase at #PlayStationE3
Tutaj oficjele z Sony nie pomagają, ale od czego mamy branżowych analityków? Zdaniem Topology Research Institute chociaż PlayStation VR będzie ledwie 2,5 miesiąca na rynku, to zdominuje cały 2016 rok w sektorze wirtualnej rzeczywistości. Firma przewiduje, że od połowy października do końca grudnia Sony sprzeda 6 milionów sztuk gogli VR, podczas gdy zbierana od wiosny baza użytkowników Oculus Rift ma wynosić 2,3 mln, a HTC Vive'a ledwie 700 tys. graczy.
Absolutny knockout, jeszcze większy, niż PlayStation 4 wyrządziło Xboksowi One w ósmej generacji konsol, gdzie panuje stosunek 2:1 dla Japończyków. I w sumie dobrze, bo jeżeli w najbliższych miesiącach Sony nie uda się wprowadzić wirtualnej rzeczywistości pod strzechy, to technologia ta na lata pozostanie ciekawostką dla geeków.
Paweł Olszewski