Ubisoft miał skończoną grę na Wii U, ale zrezygnował z jej wydania
Wolał poczekać na wzrost popularności konsoli...
O tym, że Ubisoft miał w poprzedniej generacji jakiś sekret, wiedzieliśmy już od 2014 roku. Rozmawiając wtedy z Polygonem, prezes firmy - Yves Guillemot - powiedział, że ma ona w zanadrzu jeszcze jedną, już gotową grę na Wii U. Czekał z premierą na zwiększenie się liczby posiadaczy konsoli.
Najwyraźniej się nie doczekał, bo gra pozostała niewydana - przynajmniej do teraz, a być może i na zawsze. Teraz jednak możemy przynajmniej dowiedzieć się, czym była, dzięki YouTube’owej serii Game History Secrets.
Liam Robertson tłumaczy, że produkcja, która powstała w paryskim oddziałem firmy, miała nosić tytuł Know Your Friends i być czymś w rodzaju znanego z PlayStation 4 That’s You. Była to więc gra imprezowa, w której gracze odpowiadali za pomocą tabletu na pojawiające się na telewizorze pytania o innych uczestników zabawy. Po zakończeniu takiej ankiety wyniki miały być prezentowane w zabawny sposób na ekranie.
Ubisoft's Finished Unreleased Wii U Game - Game History Secrets
Całość miała powstać niewielkim kosztem, a do stworzenia gry twórcy chcieli wykorzystać opracowaną w Ubisofcie Montpellier technologię UbiArt Framework (powstała ona na potrzeby Raymana Origins, była też wykorzystywana w szeregu mniejszych produkcji firmy, dostępnych w sprzedaży cyfrowej). Ten silnik, pozwalający na łatwe wykorzystanie ręcznie rysowanej grafiki, miał pomóc w nadaniu całości przystępnego, zapraszającego do zabawy wyglądu.
Odpowiedzialny za niego oddział Ubisoftu nie przystał jednak na tę prośbę, a Ubisoft Paris musiał zrewidować swoje podejście. Zamiast ręcznie rysowanej grafiki gra wykorzystała szczątkowo animowane fragmenty fotografii, przez co całość sprawiała wrażenie wykonanej z wycinanek.
Gra składała się z pytań różnego rodzaju (podzielonych na różnego rodzaje kategorie, tak że np. grając w mniej zaznajomionym ze sobą gronie można było uniknąć trudniejszych tematów) i minigier.
I chociaż gra została bardzo pozytywnie odebrana wewnątrz Ubisoftu, a ci którzy mieli okazję w nią zagrać chwalili ją za urok i poczucie humoru, wydawca nie chciał wypuszczać jej na premierę Wii U (chociaż teoretycznie było to możliwe - Know Your Friends zostało ukończone zanim konsola Nintendo trafiła na rynek).
Paradoksalnie zabiło ją to, co było jej największą siłą - Ubisoft był z niej tak zadowolony, że widział w niej potencjał na olbrzymi, głównonurtowy sukces. Żeby ten był jednak możliwy, trzeba było poczekać aż Wii U będzie miało prawdziwie głównonurtową liczbę posiadaczy.
Do tego jednak nigdy nie doszło. W całej historii jest jednak i pozytywny aspekt - odpowiedzialne za Know Your Friends paryskie studio kontynuowało tworzenie na platformy Nintendo. Ich kolejną grą było Mario + Rabbids Kingdom Battle na Switcha.
Dominik Gąska