Trzecie ogłoszenie Valve to... kontroler
Valve ogłosiło w poniedziałek system, czyli SteamOS, w środę sprzęt, czyli Steam Machines, a dziś coś, co umożliwia ich kontrolę - czyli pad. Ale nie taki zwykły pad.
27.09.2013 | aktual.: 05.01.2016 15:58
Nie wiem, na ile powyższe zdjęcie oddaje rzeczywistość - zakładam, że częściowo, bo to tylko projekt, model. Ale rzuca się w oczy brak gałek analogowych - zastępują je dwa okrągłe panele dotykowe. Valve twierdzi, że są bardzo precyzyjne, porównywanie z działaniem myszki. Da się je też nacisnąć, służą więc za dodatkowe przyciski.
Pad wyposażony jest też w wibracje. Służą one m.in. do tego, by dać użytkownikowi jakieś uczucie oporu podczas korzystania z opisanych paneli. Do ich wytworzenia wykorzystywane są dwa siłowniki rezonansowe, czyli silne elektromagnesy, a całość określona mądrą nazwą technologia haptyczna. Ta sama, którą wykorzystuje się do lekkiego wibrowania ekranów dotykowych w smartfonach, by lepiej wyczuwało się ekranowe przyciski.
Kolejnym ciekawym elementem, którego kiedyś spodziewaliśmy się po padzie do PS4, jest ekran dotykowy na środku pada. Można go nacisnąć, niczym duży przycisk, by wywołać na nim menu dodatkowych akcji. Może tam znajdować się menu kołowe, przewijane albo np. mapa. Dodatkowo przycisk może też uruchamiać menu na dużym ekranie.
No dobrze, a gdzie są przyciski? Są, bez obaw -w sumie jest ich aż szesnaście. Cztery na froncie pada, cztery obok paneli dotykowych, dwa pod samymi panelami, dwa pod spodem i cztery pod ekranem. Z przodu widać jeszcze trzy, ale nie zostały przez Valve opisane.
Brzmi to strasznie skomplikowanie, ale wygląda na to, że działa - przynajmniej z Portalem 2. Przyciski ma się dać przypisać do konkretnych akcji dostępnych z klawiatury, by pad działał z każdą grą. Gracze będą mogli tworzyć sami konfiguracje i dzielić się nimi - w ten sposób Valve nieco zrzuca na społeczność dostosowanie pada do każdej gry:
fot. store.steampowered.com/livingroom/SteamController/
Ostatnia informacja dotyczy tego, że pad ma mieć otwartą konstrukcję - da się modyfikować zarówno wygląd jak i elektronikę pada. Valve chce to ułatwić, publikując plany techniczne całego pada.
Pad ma być dostępny w sklepach w przyszłym roku, ale wcześniej do użytkowników trafi 300 kontrolerów testowych lekko różniących się od docelowego modelu:
Kontroler posiadać będzie kilka ważnych różnic - pierwsze 300 kontrolerów wysłanych do użytkowników w celu testów nie będą posiadały ekranu dotykowego oraz będą one wymagały podłączenia kablem do komputera. Zamiast ekranu posiadać one będą cztery dodatkowe przyciski a ich podłączenie wymagać będzie kabla USB. A co zrobić, aby zgłosić się do testów Steam Machine i samego kontrolera?
ZADANIA DLA ZAINTERESOWANYCH TESTAMI: Zaloguj się na Steam przed 25 października i sprawdź swoją stronę zadań, aby sprawdzić swoje postępy w kierunku zapisu do listy zainteresowanych 1. Dołącz do grupy Steam Universe 2. Zaakceptuj warunki umowy Steam Hardware Beta Terms and Conditions 3. Dodaj 10 znajomych na Steam (jeżeli jeszcze tylu nie posiadasz) 4. Utwórz publiczny profil na Społeczności Steam (jeżeli jeszcze go nie posiadasz) 5. Zagraj w grę, używając kontrolera w trybie Big Picture Więcej informacji znajdziecie na stronie: store.steampowered.com/livingroom/SteamController/
Czyli... czyli... trzecie ogłoszenie Valve to nie jest Half-life 3?
Paweł Kamiński